×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
آذر: انگیزه، تخصص و جوانی ویژگی‌های مثبت وزیر فرهنگ است

اسماعیل آذر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره اهمیت شرایط فرهنگی و هنری کشور، اظهارداشت: ساحت فرهنگ در عین سادگی فوق‌العاده پیچیده و مهم است؛ خاصه در کشور ما که معنویت با هنر و فرهنگ عجین شده است.

وی افزود: در همه شئون فرهنگی و هنری و حوزه‌های مختلف مثل سینما، مجسمه سازی، نقاشی، تئاتر و موسیقی به طور قطع کارهای بر زمین مانده‌ای وجود دارد که باید مدیران فرهنگی به آن توجه کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه به طور قطع به دلیل تحریم‌ها بخشی از فرهنگ و هنر ما هم دچار خسران شده است، گفت: اما بخش دیگری از مسائل بر زمین مانده فرهنگ ارتباطی با تحریم ندارد و نیاز به برنامه‌ریزی مدون و کاربردی دارد.

مترجم کتاب شاهکارهای ادبی جهان، افزود: به عنوان نمونه و در حوزه موسیقی باید نگاه و تمرکز بیشتری به موسیقی مقامی و مناطق داشته باشیم و آن را دست‌ِ کم نگیریم این موسیقی قابلیت ثبت در یونسکو را هم دارد. ما منابع و ذخایر بسیاری از موسیقی خراسان گرفته تا لرستان و کردستان داریم که هنوز جای کار بسیار دارد.

آذر در ادامه به ارکستر سمفونیک نیز اشاره کرد و توضیح داد: ارکستر سمفونیک در همه‌ جای دنیا اهمیت بسیاری دارد اما در ایران ما متاسفانه چندان مورد توجه قرار نگرفته است و حرکت کندی دارد که به عنوان بخشی از نماد موسیقی ملی باید بیش از اینها به آن توجه کرد.

مجری و کارشناس برنامه مشاعره تاکید کرد: اینها بخشی از کارهای زمین مانده هنری است که مدیران جدید فرهنگی باید به آن توجه کنند و در برنامه‌ریزی‌های خود برای ارتقای آن بکوشند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در حوزه شعر نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی اصلی آن به حساب می‌آید نه فرهنگستان زبان و ادب فارسی، گفت: بنابراین در این حوزه که جزو مطالبات رهبر معظم انقلاب هم است نیاز به برنامه‌ریزی بیشتر و دقیق تر داریم. بالاخره شعر از جمله هنرهای بسیار فاخر و با سابقه در فرهنگ ماست.

آذر تاکید کرد: برنامه ریزی یعنی اینکه ما بدانیم الان کجای راه هستیم و ادامه و مثلا ۴ سال آینده به چه نقطه‌ای خواهیم رسید. مهترین نقاط قوت و ضعف ما در کجاست؟ و درواقع بررسی‌هایی این چنینی داشته باشیم.

آذر: انگیزه، تخصص و جوانی ویژگی‌های مثبت وزیر فرهنگ است

نویسنده کتاب خورشید خراسان: تاریخ و جامع شعر حضرت امام رضا (ع) در ادامه به محمدمهدی اسماعیلی وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: با مجموعه اطلاعاتی که بنده دارم وزیر کنونی فرهنگ و ارشاد اسلامی نه تنها با حوزه فرهنگ و هنر بیگانه نیست بلکه در این زمینه سالیان بسیار فعالیت و پژوهش هم کرده است.

وی ادامه داد: به این موضوع، انگیزه، تخصص و جوانی دکتر اسماعیلی را هم اضافه کنید که می‌تواند اهالی فرهنگ و هنر را دلگرم کند تا خرسند و امیدوار به ارتقای فرهنگ و هنر کشور شوند و اینکه بتواند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را یک گام به جلو ببرد.

یک قدم جلو بیایید

آذر در ادامه به داستانی از ابوسعید ابوالخیر اشاره کرد و گفت: روزی ابوسعید بالای منبر نشسته بود و منتظر تا ازدحام مسجد کم شود و سخن بگوید که پیرمردی فریاد زد خدا پدر کسی را بیامرزد که یک قدم جلو بیاید. ابوسعید این هنگام از منبر پایین آمد. وقتی از او پرسیدند چه شده که از منبر به پایین آمدی، گفت؛ همه چیزی که من می‌خواستم بالای منبر بگویم این پیرمرد گفت. اینکه سعی کنیم در زندگی یه قدم جلوتر بیاییم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مدیران ما نیز باید در زمان مسئولیت خود به همین موضوع توجه خاص داشته باشند: بر اساس اطلاعاتی که من دارم دکتر اسماعیلی با این تصمیم و عزم جزمی که دارد می‌تواند فرهنگ و هنر کشور را یک قدم به جلو ببرد.

وی افزود: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم هم جوان است و هم پیشینه او نشان می‌دهد توان انجام چنین کاری را دارد. در این زمینه امیدوارم و پیشنهاد می‌کنم همه هنرمندان همکاری لازم را با این وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشند چون تنهایی کاری پیش نخواهد رفت.

نویسنده کتاب تأثیر حافظ بر ادبیات غرب، تاکید کرد: یکی دیگر از مواردی که دکتر اسماعیلی باید مورد توجه قرار دهد اینکه مدیرانی که انتخاب می‌کند باید اهلیت فرهنگ و هنر داشته باشند تا بتوانند همراه و هم گام با او کارها را به جلو ببرند.

آذر گفت: اگر چه حرف زدن کار ساده‌ای است؛ کار فرهنگی بسیار پیچیدگی دارد. ما در حال حاضر دانشجویان فارغ التحصیل هنرهایی مثل موسیقی، تئاتر و غیره  داریم که به لحاظ معیشتی و بیمه‌ای نیاز به حمایت دارند و باید برای آنها کارآفرینی شود؛ زیرا حیف است این استعدادها کور و گم شوند.

خبرنگاران جلوه‌گاه بصیرت و بینش

این کارشناس فرهنگی در ادامه به اهالی رسانه اشاره کرد و گفت: خبرنگاران از جمله صنوف زحمت‌کش هستند که همواره در معرض خطر قرار دارند. این قشر از جامعه جلوگاه بصیرت و بینش هستند که در ایران با مشکلات بسیاری از جمله بیمه مواجه‌اند و همواره به آنها قول‌هایی داده شده که عملی نشده بنابراین مشکلات این قشر و صنف مهم از جامعه نیز بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی گفت: برای سالم ماندن جامعه باید خبرنگار سالم داشت و اگر به این قشر زحمت‌کش توجه شود می تواند به سالم ماندن کشور نیز کمک شایانی کنند.

این استاد ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه به شخصیت دکتر اسماعیلی اشاره کرد و توضیح داد: وزیر ارشاد دولت سیزدهم زمانی در استان اصفهان معاون استاندار بوده است. او بسیار شخصیت مودبی است و در روزگاری که معاون استاندار اصفهان بوده، حتی یک نفر از او رنجشی ندارد و برای هر کسی که توانسته منشا خیر بوده است.

آذر گفت: امیدوارم مجموعه این اطلاعاتی که بنده دارم سبب شود چراغ های وزارت ارشاد بیش از بیش روشن شود و فعالیت‌های اصحاب هنر اعم از موسیقی، تئاتر، تجسمی، سینما و کتاب جان بیشتری بگیرد.

مترجم کتاب جان جهان، مجموعه سروده‌های شاعران معاصر در منقبت امام عاشقان با تاکید بر اینکه ما باید خیلی از هنرهای خودمان را بومی سازی کنیم، گفت: البته اشکال ندارد سمت جهانی هم کار کنیم اما نگاه به بومی سازی هنر خودمان شاید برای ما ثمرات و فواید بیشتر و بهتری داشته باشد.

وی افزود: چقدر داستان، فیلمنامه، موضوع و حکایت‌ها از ادبیات کهن گرفته تا رشادت های جوانان این مرز و بوم در دوران معاصر وجود دارد که می توانیم از آنها فیلم، قصه و داستان درست کنیم و البته این موضوع نیاز به تشویق و ترغیب کردن هنرمندان از طرف مدیران دارد.

به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پایان بررسی صلاحیت و برنامه های وزیران پیشنهادی با ۱۸۱ رای موافق، ۷۷ رای مخالف و ۲۸ رای ممتنع با تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی محمد مهدی اسماعیلی موافقت کردند.

اسماعیلی متولد سال ۱۳۵۴ در شهرستان کبودرآهنگ همدان و دانش آموخته دکتری علوم سیاسی از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران است، تحصیلات حوزوی را نیز تا پایان دوره سطح ادامه داده است.

وی از جمله سوابقی چون معاون فرهنگی مرکز برررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در دولت نهم، معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی و تولید بیش از ۲۰۰ اثر در حوزه تاریخ، معاون استاندار اصفهان، عضو کارگروه تحول فرهنگی وزارت ارشاد در دولت نهم، مشاور فرهنگی تولیت آستان قدس رضوی، مشاور فرهنگی و اجتماعی رئیس قوه قضائیه را در کارنامه خود دارد و تألیفات متعددی اعم از کتاب و مقاله در حوزه فلسفه، اندیشه و فرهنگ از خود برجای گذاشته است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.