×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۲۸ خرداد , ۱۴۰۳
آسیب فست فود به کبد و دستگاه گوارش / ورزش و تغذیه سالم کلید سلامتی است 

به گزارش تجارت گردان ، انجمن جهانی گوارش، که هر ساله یک موضوع را برای تمرکز و فعالیت انتخاب می کند، امسال شعار «سلامت دستگاه گوارش را در اولویت قرار دهید» را برای هفته سلامت گوارش انتخاب کرده است.

انجمن جهانی گوارش تاکید دارد که قبل از اینکه فردی به بیماری مبتلا شود، باید راه های پیشگیری را در سطح جامعه شناخت و از آنها آگاهی داشت.

در این راستا، انجمن جهانی گوارش وظیفه ای را بر عهده گرفته است تا این اطلاعات و آگاهی را در سطح جامعه افزایش دهد. در ایران، این موضوع با همکاری ۱۱ استان و تشکیل یک کمیته علمی در سطح کشور پیگیری شده است. این کمیته از اساتید و فوق تخصص های گوارش تشکیل شده است که در این هفته با انجمن همکاری دارند.

این تلاش ها نشان می دهد که چقدر می توان با توجه به سلامت گوارش و پیشگیری از بیماری های مرتبط، بار روانی و اقتصادی را که این بیماری ها بر جامعه تحمیل می کنند، کاهش داد.

سلامت دهان و دندان بخش جدایی ناپذیری از سیستم گوارش است

دکتر فرهاد زمانی رئیس انجمن گوارش و کبد ایران با هشدار به جوانان  در خصوص مصرف فست فودها ، گفت: تا حد ممکن از مصرف فست‌فود خودداری کنید چون به مرور زمان بیماری‌های التهابی روده  را به همراه خواهد داشت .

 وی در ادامه به سلامت دهان و دندان بخش جدایی ناپذیری از سیستم گوارش است اشاره کرد و افزود:  بسیاری از بیماری های مرتبط با گوارش، ارتباط مستقیم با سلامت دهان و دندان دارند؛ این رابطه از دوران کودکی شروع شده و تا انتهای عمر ادامه دارد.

وی افزود: مری یکی از قسمت های مهم دستگاه گوارش است و می تواند از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کند. این در حالی است که ریفلاکس، می تواند باعث تخریب مری، تنگی مری و زخم مری شود و کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

پیشگیری از بیماری ها با ورزش و رژیم غذایی سالم 

دکتر زمانی همچنین به اهمیت کبد در سیستم گوارش اشاره کرد و گفت: بیماری های کبد، به خصوص کبد چرب، امروزه مهمترین مشکلات کبدی هستند. با تغییر سبک زندگی، می توان از بروز بسیاری از بیماری های کبدی جلوگیری کرد. همچنین سرطان های کبد می توانند ناشی از کبد چرب باشند که با ورزش و رژیم غذایی سالم می توان از آنها پیشگیری کرد.

وی در خصوص کیسه صفرا نیز اظهار داشت: در جامعه، ۷ درصد افراد، به خصوص زنان، با مشکلات کیسه صفرا روبرو هستند و این میزان در مردان ۳۴ درصد است. رژیم غذایی، چاقی، بی تحرکی و حتی مصرف بعضی از داروها و آنتی بیوتیک ها می توانند بر سلامت کیسه صفرا تاثیر گذار باشند.

اهمیت خواب منظم در سلامت دستگاه گوارش 

دکتر زمانی در پایان به اهمیت خواب منظم اشاره کرد و گفت: خواب کم و بی کیفیت می تواند بر بسیاری از بیماری های گوارش و بخصوص بیماری های خود ایمن دستگاه گوارش تاثیر گذار باشد و ما باید حداقل ۶ تا ۷ ساعت خواب منظم و مفید داشته باشیم.

وی همچنین گفت : در ایران، بیش از ۳۰ درصد جامعه مبتلا به کبد چرب هستند. کبد چرب نمادی از جسم ناسالم است که تمام ارگان های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.