×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
آشنایی مردم با بازار بورس علاوه بر تعمیق این بازار موجب هدایت سرمایه ها به سمت جهش تولید خواهد بود

تجارت گردان | آشنایی مردم با بازار بورس علاوه بر تعمیق این بازار موجب هدایت سرمایه ها به سمت جهش تولید خواهد بود

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از بانک صنعت و معدن، دکتر مهری در گفتگو با گروه خبری اخبار بورس درخصوص شرایط این روزهای بازار سرمایه گفت: خوشبختانه ما امسال و سال گذشته شاهد تحولاتی در بازار سرمایه بودیم، هم از جهت کمی و هم از جهت کیفی و هم از جهت تنوع محصول می بینیم که سبدها و محصولات مختلفی تعریف می شود؛  بازار عمق پیدا کرده و تازه به این بازار توجه می شود زیرا می تواند تأمین مالی برای واحد های صنعتی، تولیدی و حتی استارت آپ ها که امید به شرکت های دانش بنیان بسته اند، انجام دهد.
وی افزود: از نظر بنده رشد بازار سرمایه درآینده به صورت قبل نخواهد بود چون در چندماه اخیر جهش بالایی رخ داده و این جهش شاید در آن مقطع لازم بوده ولی از این به بعد رشد شرکتها، رشدهای مقطعی خواهند بود و اغلب سهام ها به تدریج وارد مرحله اصلاح خواهند شد و به سمت واقعی شدن پیش خواهند رفت.
دکتر مهری یادآور شد: شرکت هایی که تا به حال تمایلی برای ورود به بازار سرمایه و بورس نداشتند، در حال حاضر نه تنها علاقه مند شدند بلکه تمایل دارند تا سریع تر بتوانند مراحل را طی کنند و به بازار سرمایه وارد شوند این اتفاق به خودی خود برای کشور اتفاق خوبی است چراکه در اکثر کشورهای توسعه یافته دنیا بازار سرمایه، بازار پر رونقی است و برخی از شرکت های دانش بنیان در همان کشورها ارزش بسیار بالایی در بورس دارند و خوشبختانه ما هم در کشورمان کم کم به این سمت در حال حرکت هستیم و بازار سرمایه محل مناسبی برای تامین سرمایه واحدهای تولیدی خواهد بود.
دکتر مهری درخصوص عملکرد بانک صنعت و معدن نیز افزود: ما سال گذشته وضعیت نسبتاً مناسبی داشتیم و شاخص هایمان در اکثر موارد رشد خوبی کردند و خوشبختانه بالای ۱۰۰ درصد رشد را تجربه کردیم  به طور مثال در بحث پرداخت  تسهیلات در ۴ ماهه ابتدای سال با وجود اینکه در فروردین و اردیبهشت سال جاری همه جا به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده بود ولی ما در پرداخت ها ۴۷ درصد رشد داشتیم و سعی کردیم بانک صنعت و معدن تعطیل نباشد و معتقد بودیم که باید در این شرایط حمایت بیشتری از صنعت و معدن کشور داشته باشیم تا با مشکل روبه رو نشوند. 
مدیرعامل بانک صنعت و معدن تصریح کرد: از ابتدای سال تمرکزمان در بانک صنعت و معدن بر روی بحث سرمایه در گردش واحدها و تولید محصولات مرتبط با کرونا بود که خوشبختانه ۶۳۰۰  هزار میلیارد ریال در این حوزه پرداخت تسهیلات داشتیم و این نوید را می دهیم که این روند تا پایان سال ادامه خواهد داشت و امیدواریم که بتوانیم حمایت جدی تری در این شرایط سخت داشته باشیم.
وی تأکید کرد: اولویت اول ما در پرداخت ها، تأمین سرمایه در گردش واحدهای صنعتی و معدنی است. دومین اولویتی که ما در سال ۹۹  برای خودمان تعریف کردیم، طرح های نیمه تمامی است که پیشرفت بالای ۸۰  درصد دارند و۷۰  طرح را هدف گذاری کرده ایم تا امسال تأمین اعتبار کرده و حمایت کنیم که به بهره برداری برسند.
وی ادامه داد: بعد از آن طرح های توسعه ای که زنجیره را تکمیل می کند و ارزش افزوده ایجاد می کند در اولویت است و در آخر طرح های صادرات محور و اشتغال زا مطرح هستند. این ها سیاست ها و اولویت هایی است که در بانک صنعت و معدن دنبال می شود و طبیعتاً بانکداری دیجیتال یکی از اهداف استراتژیک و یکی از ابرپروژه های بانک صنعت و معدن است که در این حوزه مفتخر به کسب رتبه دوم در بین سایر بانک ها بودیم.
دکتر مهری همچنین در ادامه این گفتگو درباره عرضه و واگذاری شرکت های زیرمجموعه طبق دستور اخیر رییس جمهور اذعان داشت: یکی از اقداماتی که ما در سال گذشته انجام دادیم واگذاری شرکت های بورسی و غیر بورسی و همچنین اموال و املاک مازاد بانک بود و موفق شدیم از ابتدای سال ۹۸  تاکنون سهام شرکت سیمان مازندران شرکت توسعه صنعت و تجارت و صندوق مالی تکنولوژی را واگذار کنیم و از شرکتهای وابسته نظیر نخ خمین و شرکت لاستیک پارس و کاغذ کارون خارج شویم.
وی عنوان داشت: مجموع فروش اموال و املاک تملیکی بانک از سال ۱۳۹۴ تا پایان سه ماهه اول سال جاری حدود ۴۸۰۰ میلیارد ریال بود که از این میزان بیش از ۳۰۰۰ میلیارد ریال یعنی ۶۳ درصد آن مربوط به ۱۵ ماه منتهی به پایان خرداد ماه سال۹۹ بوده و امیدواریم شتابی که در فروش اموال مازاد از سال گذشته ایجاد شده است در سال جاری نیز ادامه یابد.
دکتر مهری اظهار داشت: در سال گذشته دارایی های بانک را هفت نوبت آگهی کردیم و حجم بالایی از اموال تملیکی را واگذار کردیم امسال هم این روند ادامه دارد و پس از آن شرکتی برای واگذاری نداریم. سیاست های دولت سیاست های درستی است و ما نباید بنگاه داری کنیم و نیز به دنبال این هستیم که از شرکت هایی مانند فولاد بافق و صنایع شیمیایی ایران با نماد شیران و سرمایه گذاری آتیه دماوند با نماد واتی خارج شویم که برای واگذاری آنها چندین بار آگهی شده و واگذار خواهند شد تا این منابع در راستای تقویت قدرت تسهیلات دهی به بخش تولید قرار بگیرند.
دکتر حسین مهری مدیرعامل بانک صنعت و معدن ایجاد صندوق های ETF  توسط دولت را کار ارزشمندی دانست و خاطر نشان کرد: مردمی کردن اقتصاد پیرو یکی از سیاست های کلانی بود که مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی ابلاغ کردند و امیدوارم این جریانات تداوم داشته باشد و سهام شرکت های بزرگ  به مردم واگذار شود. این صندوق ها اقتصاد کشور را مردمی می کند، تصدی گری دولت را در این اوضاع کاهش می دهد، به بازار سرمایه عمق می بخشد و باعث می شود که مردم مستقیم وارد بورس نشوند و سود خوبی نصیب مردم گردد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.