×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
آغاز طرح برخورد با کالاهای بدون شناسه از ۱۶ بهمن

تجارت گردان | آغاز طرح برخورد با کالاهای بدون شناسه از ۱۶ بهمن

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از ایسنا، اوایل دی ماه وزارت صمت اعلام کرد که تمامی تولیدکنندگان و تشکل‌های صنعتی لوازم خانگی تولید داخل تا ۱۵ دی ماه فرصت دارند که برای ۸ گروه کالایی خود فرایند ثبت و اخذ شناسه را انجام دهند و برای کالاهای خود شناسه دریافت کنند و بعد از این تاریخ هر کالایی که در سطح بازار شناسه کالا نداشته باشد کالای قاچاق تلقی می‌شود.

اما امروز عباس دمرچلی، ‌ دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی، به ایسنا گفت که طبق نامه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز  به اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی مهلت عرضه کالاهای فاقد شناسه برای لوازم خانگی در سطح عرضه تا ۱۵ بهمن ماه سال‌جاری تمدید شده بود.

وی افزود: طرح برخورد با لوازم خانگی بدون شناسه شامل یخچال، فریزر، تلویزیون، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، کولرگازی و اسپلیت، ماکروویو و ماکروفر از شانزدهم بهمن ماه، یعنی دو روز دیگر، از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آغاز می‌شود.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران کولر آبی، جارو برقی، اتو، چرخ خیاطی و پکیج را از جمله دیگر کالاهایی عنوان کرد که وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اعلام کرده این کالاها باید “فرایند ثبت و اخذ شناسه را انجام دهند و برای کالاهای خود شناسه دریافت کنند. “

وی در پایان خاطرنشان کرد که این طرح  طبق دستورالعمل ماده ۷ آیین نامه اجرایی ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا وارز اجرا  می‌شود.

به گزارش ایسنا،  آئین‌نامه اجرایی شناسه‌های کالا و رهگیری کالا موضوع ماده (۱۳) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اواخر شهریور ماه ۱۳۹۵ از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، برای اجرا ابلاغ شد. ماده ۲۰ این آئین‌نامه مسئولیت اجرای آن‌را به وزارت صنعت، معدن و تجارت محول کرده و طبق ماده ۱۲ آن وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) موظف است “امکان ثبت شناسه رهگیری و دریافت گواهی الکترونیکی را در سامانه جامع تجارت فراهم کند و یکتا بودن شناسه‌های رهگیری را در سطح تمامی کالاهای مشمول، تضمین کند”.

با این وجود این طرح، حداقل در بخش لوازم خانگی، تاکنون به اجرا درنیامده بود، اما به نظر می‌رسد افزایش قاچاق کالا در پی ممنوعیت واردات و افزایش چشمگیر قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی باعث شد که بالاخره  آئین‌نامه اجرایی شناسه‌های کالا و رهگیری کالا در این بخش اجرا شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.