×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
آغاز طرح ملی تشدید کنترل و نظارت بر محصولات پروتئینی در ایام نوروز و ماه رمضان

به گزارش تجارت گردان به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سید محمد آقامیری در نشست خبری امروز که به مناسبت آغاز طرح ملی تشدید کنترل و نظارت بر محصولات پروتئینی در ایام نوروز و ماه رمضان برگزار شد، اظهار کرد: این طرح از ۱۴ اسفند ماه شروع شده است و رصد در تمام استان‌ها به صورت روزانه و مداوم ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در ایام عید امسال برای دسترسی سریع مردم به محصولات پروتئینی از جمله مرغ، تمام کشتارگاه‌ها از روز دوم عید فعال هستند و در روز اول نیز در هر استان باید یک کشتارگاه حتماً فعال باشد تا به مشکلات سال گذشته دچار نشویم. ضمن اینکه همکاران ما به شدت این مسئله را رصد و پایش می‌کنند.

آقامیری با تاکید بر این که واحدهای پرورش حق ندارند مرغ را بیشتر از ۴۵ روز نگهداری کنند، عنوان کرد: تمام انبارها مملو از کالاهای اساسی است و ما هیچ نگرانی در این زمینه برای ایام عید و ماه مبارک رمضان نداریم.

وی با بیان این که نظارت از مزرعه تا سفره انجام خواهد شد، ادامه داد: نظارت ما از درب واحد مرغداری گوشتی و تخم‌گذار تا کشتارگاه، بازار فروش و سفره انجام می‌شود و در ایام تعطیل تمام ادارات کل دامپزشکی به صورت کشیک حاضر خواهند بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با حذف ارز ترجیحی گفت: در حوزه دارو، واکسن و فرآورده‌های بیولوژیکی دامپزشکی هیچ افزایش قیمتی ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اتفاق نخواهد افتاد و خیال تولید کنندگان از این بابت کاملاً راحت باشد.

وی افزود: در سال جاری علاوه بر صادرات میگوی ایرانی به اروپا، مجوز صادرات ماهیان گرمابی و سردابی را به اقلیم کردستان صادر کردیم که اتفاق مهمی در این حوزه قلمداد می‌شود.

آقامیری با اشاره به طرح پایش باقیمانده دارویی در محصولات پروتئینی خاطرنشان کرد: تا پایان ۱۴۰۱ این کار انجام می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در رابطه با ممنوعیت صادرات مرغ و تخم مرغ ایرانی از سوی کویت، گفت: صادرات مرغ و تخم‌مرغ از کشور ما ممنوع بوده و فقط اخیراً ۵۰ هزار تن مجوز صادرات این محصولات برای شرکت پشتیبانی امور دام از محل ذخایر مازاد صادر شده است.

وی درباره شیوه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سال جاری اظهار داشت: امسال حدود ۷-۸ کانون آنفولانزا در کشور وجود داشت که این کانون‌ها بلافاصله شناسایی و معدوم شدند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که تعداد کانون‌های بیماری تب برفکی گوسفند و بز در سال ۹۹، ۵۹۲ کانون بوده است، خاطرنشان کرد: امسال این رقم به ۷۶ کانون کاهش یافته که بسیار قابل توجه است، همچنین تعداد کانون‌های درگیر بیماری تب برفکی در گاوداری‌های صنعتی از ۸۵ کانون در سال ۹۹ به ۴۳ کانون در سال جاری رسیده و در گاوداری‌های نیمه صنعتی تعداد کانون‌ها از ۷۲۷ مورد در سال ۹۹ به ۱۶۵ مورد در سال ۱۴۰۰ رسیده که همانطور که مشاهده می‌شود کاهش قابل توجهی در این زمینه اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: امسال ۱۳ میلیون و ۱۸ هزار رأس واکسیناسیون در جمعیت گاو و ۱۶ میلیون و ۳۳۰ هزار رأس در جمعیت گوسفند و بز علیه بیماری تب برفکی اتفاق افتاده است، همچنین ۶۰۰ میلیون دوز نیاز سالیانه واکسن دامی در کشور است که ۵۵۰ میلیون دوز در داخل تولید و ۵۰ میلیون دوز آن وارد می‌شود.

آقامیری افزود: از ۱۰.۵ میلیارد دوز که در داخل سالیانه مصرف می‌کنیم، ۳۰ درصد آن در داخل تولید می‌شود.

ریشه‌کنی طاعون نشخوارکنندگان کوچک تا سال ۲۰۳۰

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در رابطه با واکسیناسیون دام بر علیه بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک عنوان کرد: واکسیناسیون ۶۱ میلیون رأس دام کوچک علیه طاعون نشخوار کنندگان انجام شده که ۹۰ درصد جمعیت دام کوچک را شامل می‌شود و در سال آینده این رقم به صد درصد می‌رسد، ضمن اینکه برنامه بهداشت جهانی دام این است که در سال ۲۰۳۰ این بیماری را به طور کامل ریشه‌کن کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.