×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
آغاز طرح نوروزی پلیس از ۲۴ اسفند/ پیش‌بینی افزایش ۵۰ درصدی سفرها

به گزارش تجارت گردان به نقل از ایسنا، سردار سیدکمال هادیانفر در جلسه هماهنگی طرح‌های ترافیکی ویژه نوروز ۱۴۰۱، گفت: برابر پیش‌بینی‌ها ما قطعا در نوروز ۱۴۰۱ افزایش تردد در جاده‌ها را خواهیم داشت و از ۲۷ و ۲۸ اسفند، روند ترددها افزایش خواهد داشت.

وی ادامه داد: این روند در روز اول فروردین کاهش داشته و دوباره از دوم فروردین افزایش پیدا می‌کند.

هادیانفر با بیان اینکه مردم تقریبا دوسال است که به سفر نرفته‌اند، گفت: با توجه به شرایط واکسیناسیون و تمایل مردم به سفر پیش‌بینی می‌شود که سفرها بیشتر انجام شود.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام کرد که طرح پلیس و دیگر دستگاه‌های امدادی و خدماتی برای نوروز از ۲۴ اسفند آغاز شده و تا ۱۴ فروردین سال ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.

پیش‌بینی افزایش ۵۰ درصدی سفرهای نوروزی

وی از پیش‌بینی افزایش ۵۰ تا ۵۷ درصدی تردد در ایام نوروز خبر داد و گفت: این حجم تردد به خصوص در محورهای شمالی خواهد بود و ممکن است که ما مجبور به اعمال محدودیت موقت در برخی از این مسیرها شویم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه ۹۶ درصد حمل و نقل کشور از طریق جاده ها صورت می گیرد، گفت: این موضوع در سفرهای نوروزی بیشتر از دیگر ایام سال نیز خواهد بود چرا که عمده مردم تمایل دارند با وسیله خودروی شخصی خود به مسافرت بروند، از این رو لازم است تمهیدات لازم در این خصوص نیز اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه پلیس راهنمایی و رانندگی در ۲۱۳ هزار کیلومتر از راه های کشور به طور شبانه روزی حضور دارد، گفت: امیدواریم که با روند واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی دیگر بعد از فروکش کردن پیک ششم شاهد پیک های دیگر کرونا و پیک هفتم و هشتم آن نباشیم و حال مردم کشور عزیزمان خوب باشد.

وی با بیان اینکه طرح نوروزی پلیس از ۲۴ اسفند ماه آغاز شده و تا روز ۱۴ فروردین ماه ادامه خواهد داشت، خاطر نشان کرد: همچنین پیش از آغاز طرح نوروزی ، رزمایش بزرگ ترافیکی ویژه نوروز ۱۴۰۱ را نیز اجرا خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه شاخص های عملکرد ما در نوروز ؛ مدیریت ترافیک و تسهیل در ترددها و همچنین کاهش حوادث، تصادفات و خسارات ناشی از آن است، گفت: البته سازمان بهداشت جهانی سه روش را برای ارزیابی میزان تصادفات و تلفات اعلام کرده که براساس میزان پیمایش، جمعیت و تعداد وسایل نقلیه است که گرچه ممکن است در این شاخص ها ما وضعیت بهتری داشته باشیم اما آنچه که برای ما مهم است این است که حتی یک کشته نیز در تصادفات رانندگی زیاد است و بنا بر تأکید مقام معظم رهبری باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا از آمار جانباختگان و مصدومان حوادث ترافیکی کم کنیم.

خسارت تصادفات رانندگی برابر با ۸ درصد تولید ناخالص ملی است

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با بیان اینکه خسارات ناشی از تصادفات رانندگی معادل ۸ درصد از تولید ناخالص ملی کشور است، گفت: ما باید حداکثر تمهیدات و پیش بینی ها را در این خصوص داشته باشیم. در نوروز ۹۹ با توجه به شرایط کرونا ما ۵۸ درصد کاهش تردد در برخی از محورها را داشتیم و حتی دیدیم که در ۱۳ بدر مردم همکاری بسیار خوبی داشتند. این روند با توجه به شرایط در نوروز ۱۴۰۰ مانند نوروز ۹۹ تکرار نشد و ما شاهد افزایش ۱۲۳ درصدی ترددها به نسبت سال ۹۹ که ترددهای ما به طور میانگین ۵۸ درصد کاهش داشت، بودیم. حالا پیش بینی می شود که در نوروز ۱۴۰۱ ما بین ۵۰ تا ۵۷ درصد افزایش تردد در جاده ها را داشته باشیم که این موضوع می تواند منجر به ترافیک سنگین در برخی از جاده ها به ویژه جاده های منتهی به شمال کشور و جاده های ورودی و خروجی به تهران و شهرهایی چون قم و مشهد مقدس شود.

هادیان فر با بیان اینکه ۳۴ درصد از تصادفات رانندگی در جاده ها رخ داده اما ۷۰ درصد مرگ ومیرها مربوط به تصادفات جاده ای است، گفت: این نشان می دهد که ما باید تمرکز ویژه ای بر حوادث جاده ای و ایمنی حمل و نقل چه در حوزه خودروهای شخصی و چه در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی باشیم.

وی از وضعیت فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی انتقاد کرد و گفت: در این شرایط ما باید نگران راه های فرعی و روستایی نیز باشیم. پلیس برابر قانون اجازه تردد اتوبوس ها، مینی بوس ها و همچنین کامیون های فرسوده در راه های اصلی را نخواهد داد و همین امر نیز سبب می شود تا این وسایل نقلیه فرسوده از مسیرهای روستایی و فرعی تردد کنند. از این رو باید حتما بر این موضوع نظارت داشته باشیم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با بیان اینکه امروز ۵۱ درصد فوتی های تصادفات در صحنه تصادف جان خود را از دست می دهند، گفت: ما باید براساس محل های وقوع تصادفات و همچنین نقاط حادثه خیز استقرارهای پلیس و دستگاه های امدادی را نیز مدیریت کرده تا در صورت وقوع حادثه مأموران و امدادگران در کمترین زمان ممکن در محل حاضر شوند.

هادیان فر تعداد نقاط حادثه خیز در جاده ها و شهرها را به ترتیب ۳۲۰۰ و ۲۰۰۰ نقطه اعلام کرد و گفت: لازم است با سرعت بیشتری نسبت به رفع این نقاط حادثه خیز اقدام شود، البته وزارت راه در سال های اخیر همکاری خوبی در این زمینه داشته است و تعدادی از نقاط حادثه خیز رفع شده و دیگر نقاط نیز آشکارسازی شده اند.

انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.