×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
آغاز فعالیت گشت‌های شناسایی خانه‌های خالی از امروز در تهران و پردیس 

سید جواد سادات، مشاور وزیر راه و شهرسازی در حوزه مسکن در گفت‌وگو با وزارت راه و شهرسازی در خصوص برنامه های ساماندهی بازار مسکن و جلساتی که با موضوع تنظیم بازار مسکن در دولت برگزار شد، توضیح داد: برای امسال با توجه به محدودیت هایی که برای مردم ایجاد شده است در خصوص املاک مسکونی بسته اجرایی را تعریف کرده که در تلاش هستیم اثربخشی مناسبی بر بازار اجاره‌ واحدهای مسکونی داشته باشد. محور نخست این بسته، سرعت بخشی به کشف خانه های خالی بر پایه قانون مالیات بر خانه های خالی است که در این باره به زودی گشت‌هایی مشترک شهرداری ، سازمان امور مالیاتی برای شناسایی میدانی خانه های خالی در مناطق مختلف شهری که خانه های خالی در آن مناطق هستند برقرار خواهد شد که این امر  از امروز در تهران و شهرهای اقماری شهر تهران از جمله پردیس شروع خواهد شد. 
مشاور مسکن وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بر اساس داده‌های دستگاه های مختلف تعداد فراوانی از خانه های خالی شناسایی شده اند که پیشنهاد می دهیم تا ۱۵ روز آتی مالکان در کلانشهرها به ویژه شهر تهران نسبت به عرضه این واحد ها به بازار مسکن اقدام نمایند. 
سادات توضیح داد: از طریق شناسایی به کمک سامانه ها و با مراجعه به خانه های خالی برگه تشخیص مالیاتی برای مالکان این واحد ها صادر می نمایند.
مشاور مسکن وزیر راه و شهرسازی در خصوص اطلاعات خانه های خالی اعلام کرد: وزارت راه و شهرسازی در گام نخست از سامانه هایی که در اختیار داشته و همچنین اطلاعاتی که از سامانه های سایر دستگاه ها اخذ کرده بزرگ مالکانی که دارای خانه های خالی هستند از جمله بانک ها و سایر نهادهای دولتی را شناسایی کرده و سازمان امورمالیاتی برای تعدادی از آنها برگه تشخیص ارایه شده است و تعدادی از آنها نیز تعیین تکلیف شده است. 

سادات ادامه داد: مهمترین ملاک وزارت راه و شهرسازی برای خالی نبودن خانه‌ های خالی پرکردن اطلاعات در سامانه ملی املاک و اسکان است. 
وی تصریح کرد: شهروندان اطلاعات خود را در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت نمایند. 
مشاور وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از برنامه ریزی های انجام شده به ساماندهی بنگاه‌های مشاوران املاک اشاره کرد و افزود: در این زمینه برخورد با بنگاه های املاک غیرمجاز و بررسی تخلفات پرتکرار در بنگاه‌های املاک مجاز مد نظر قرار خواهد گرفت. 
بر اساس برنامه‌ریزی های انجام شده  اتاق اصناف و اتحادیه مشاوران ملاک، شناسایی بنگاه‌های املاک غیرمجاز را از امروز از شهرهای جدید همچون پردیس شدن می بخشند و به مرور تعداد این گشت ها افزایش خواهد یافت. 
به گفته وی، در ابتدا دو شهر جدید پردیس، پرند و در گام بعدی شهر جدید هشتگرد از نظر شناسایی خانه‌های خالی مورد بازدید گشت‌ها قرار خواهند گرفت و در کلانشهرها نیز در ابتدا در تهران و سپس سایر کلانشهرها، گشت‌های شناسایی خانه های خالی فعال خواهند شد. 
مشاور مسکن وزیر راه و شهرسازی گفت: در این گشت‌ها، نمایندگان اصناف و سازمان امور مالیاتی حضور دارند تا تخلفات را بررسی و اعلام نظر کنند. 
بنگاه‌های املاک فاقد مجوز سریعا نسبت به اخذ مجوز اقدام کنند 
وی مهمترین تخلفات احتمالی بنگاه‌های معاملات املاک را نداشتن مجوز و همچنین عدم ارایه کد رهگیری برشمرد و افزود: بر اساس ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن، بنگاه های مشاور املاک و موجران و مالکان مکلف به دریافت کد رهگیری از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات هستند. بنابراین معاملات خرید و فروش و اجاره باید دارای کد رهگیری باشند و این موضوع الزام قانونی دارد. عدم دریافت کد رهگیری توسط مشاوران املاک مصداق تخلف از قانون نظام صنفی عرضه خارج از شبکه است.
از جمله تخلفات بنگاه های مشاوران املاک، اجاره توکن های متصل به سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات است که بر اساس قانون اجاره توکن این سامانه به غیر از صاحب جواز تخلف محسوب می شود و این موضوع حتما مورد پیگیری قرار می گیرد. 

مشاور وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: رعایت سقف قیمتی افزایش حداکثر ۲۵ درصد تا پایان تیرماه دوام ماه دوام خواهد داشت. سال گذشته سران قوا ابلاغیه ای در خصوص رعایت افزایش سقف اجاره بها حداکثر تا ۲۵ درصد داشتند و ما انتظار داشتیم تا مشاوران املاک به این هر چه بیشتر رعایت شدن این امر کمک نمایند. 
سادات توضیح داد: یکی از تخلفات رایج در بنگاه های معاملات املاک اخذ حق الزحمه است که میزان آن شفاف و تعیین شده است که مشاوران املاک ملزم به رعایت میزان تعیین شده بوده و هستند. 
مشاور مسکن وزیر راه و شهرسازی گفت: بنگاه‌های معاملات املاک غیرمجاز را یکی از دلایل افزایش غیر واقعی و سوداگرانه قیمت مسکن می دانیم وعزم خود را جزم کرده ایم تا با کمک سایر نهادها در شناسایی بنگاه‌های غیرمجاز و ساماندهی بنگاه های مشاور املاک مجاز بتوانیم کمکی به بازار اجاره امسال کنیم. 
سکوهای ارایه آگهی معاملات مسکن ساماندهی می‌شود
وی از ساماندهی سکوهای ارایه آگهی معاملات مسکن نیز خبر داد و گفت: با همکاری سکوهای ارایه آگهی در تلاش هستیم تا سازوکاری را تدوین کنیم تا از انتشار آگهی های غیرواقعی توسط آگهی دهندگان غیرواقعی جلوگیری کنیم. مهمترین اثری که این موضوع دارد ارایه آگهی  بااصالت برای مردم و شفافیت برای متقاضیان است. 
تشکیل پویش “صاحبخانه خوب و بنگاه معاملات امین” 
سادات ادامه داد: پویش های “صاحبخانه خوب و بنگاه معاملات امین” در سالجاری راه اندازی و معرفی می‌شود که در آینده نزدیک جزییات بیشتری در این باره خواهیم گفت.
وی توضیح داد: با توجه به خلاء های قانونی در بازار اجاره، طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی و لایحه مالیات بر معاملات مکرر با  همکاری وزارت راه و شهرسازی و کمیسیون عمران مجلس تدوین شده که امیدوار هستیم تا این بسته در هفته جاری در  مجلس بررسی و به تصویب نهایی برسد.
یادآوری می شود در سومین نشست کارگروه تنظیم بازار مسکن تسریع در راه‌اندازی متروی پرند و کاهش زمان سرفاصله زمان  حرکت مترو هشتگرد در همکاری با شهرداری تهران و کمک به تسهیل ناوگان حمل و نقل عمومی در مسیر تهران-پردیس نیز مورد تاکید قرار گرفت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.