×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تجارت گردان | آمادگی افتتاح ۱۰۰ هزار میلیارد تومان طرح معدنی

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از صدا و سیما؛ رضا رحمانی در همایش روز ملی صنعت و معدن که با حضور رئیس مجلس، تنی چند از وزرا و فعالان حوزه صنعت در سالن اجلاس سران برگزار شد، با اشاره به حضور مسئولان در این گردهمایی گفت: این حضور گسترده حامل پیام حمایت است.
وی افزود: سال گذشته در این ایام در ماه‌های نخست تحریم بودیم، ما جنگ اقتصادی را جدی گرفته ایم و باور داریم و متناسب با آن برنامه ریزی می‌کنیم.۱۴ ماه ازاعلان تحریم‌ها گذشته است، البته که در این مدت مشکلاتی داشته ایم، اما نباید فراموش کرد؛ صنعتگران ما در این سال، جهادی عمل کردند، تولید و نقل و انتقال منابع مالی ما با مشکل روبرو بوده است و در تحریم ها، صنایع نخستین چیزی بود که انجام شد، ولی به همت تولید کنندگان و صنعتگران تولید پابرجاست.
رحمانی با اشاره به اینکه در سال گذشته پیش بینی این بود که تراز منفی۶ خواهد بود، گفت: در حال حاضر تراز منفی ۲ است و به همت دوستان می‌توانیم در شرایط سخت راهکار پیدا کنیم.
وزیر صمت با اشاره به حفظ تولید موجود به عنوان شاه بیت برنامه‌های این وزارت در سال گذشته افزود: امسال نهضت ساخت داخل را راه انداخته ایم و فعال سازی در معادن را شروع کرده ایم.
وی با اشاره به پتانسیل‌های کشور در صنعت ریلی و دریایی گفت: منابع مالی تنها مشکل ما است و باید سازوکاری انجام دهیم که همه پای تولید بیایند.
رحمانی اضافه کرد: یکی از محور‌های ما امسال تامین منابع مالی است و نهضت ساخت داخل می‌تواند به تنهایی صنعت ما را رونق بدهد.
وی از تفاهم نامه با شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: در حوزه نساجی فعالیت‌ها ما بسیار چشم گیر است و در سال گذشته واردات در این بخش منفی ۳۱ بود و صادرات مثبت ۶ و درحال حاضر صادرات در این بخش به مثبت ۲۷ رسیده است.
وزیر صمت با اشاره به برنامه‌های این وزارت در حوزه صادرات افزود: برنامه صادرات به ۱۵ کشور نزدیک و همسایه را داریم. بازدید‌های میدانی از واحد‌های تولیدی را در دستور کار داریم.
این عضو کابینه دوازدهم با تاکید بر تولید داخل گفت: در مبارزه با رانت و فساد هیچ ملاحظه‌ای نداریم، همانگونه که در حمایت از تولید محدودیتی نداریم.
رحمانی با اشاره به اینکه به سمت تکمیل سامانه‌های الکترونیکی و الکترونیکی شدن پیش می‌رویم، گفت: برای ارایه سامانه‌ای الکترونیکی برای عرضه و رصد محصولات از تولید تا آخرین حلقه عرضه برنامه ریزی کردیم. سامانه جامع انبار‌ها که بیش از ۵۰۰ انبار در آن ثبت شده است و همچنین سامانه افق را راه اندازی کرده ایم.
وی گفت: بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه معدنی آماده افتتاح و بهره برداری داریم. ارتباط با تشکل‌ها و صنعتگران باید در دستور کار مدیران مجموعه وزارت صمت و استان‌ها قرار بگیرد.

 در مبارزه با فساد، حد و مرزی نمی‌شناسیم 
رضا رحمانی در همایش روز صنعت و معدن گفت: درسالی که گذشت صنعتگران ما جهادی عمل کردند وتحریم‌ها مانند­ محاصره دریایی، هوایی­ و زمینی به معنی رایج نبود و در تولید ­و نقل و انتقالات ­با مشکل مواجه شد. وی با بیان اینکه ­اولین تحریم‌های این دوره در بخش صنعت بود ادامه داد: سخت ترین­ تحریم‌ها را اعمال کردند، زیرا باور داشتند که تاپایان سال ۹۷ تولید ما را از کار می‌اندازند، اما ما با همت صنعتگران، تولید ما امروز پابرجاست.
وی ادامه داد: صنعتگران راه‌های جدیدی را ابداع و ایجاد کردند و باعث شدند تا امروز سرپا بایستیم و تولید کنیم.
رحمانی با بیان اینکه ­امسال برنامه‌های منظمی تدوین کردیم تصریح کرد: اگر پارسال راهبرد ما حفظ تولید موجود بود امسال نهضت ساخت داخل مانند نهضت فعال سازی معادن را راه اندازی کردیم، زیرا نهضت ساخت داخل می‌تواند صنعت ما را رونق دهد.
وی بیان کرد: جلساتی را با صنایع پتروشیمی، سیمان، صنعت ریلی و قطعه سازان برگزار کردیم. امسال در شهرستان‌ها و استان‌ها طرح‌های را آغاز کردیم و آثارش را می‌بینیم.
رحمانی افزود: در سال ۹۷ واردات پوشاک منفی ۳۱ و صادرات مثبت ۶، واردات کفش منفی ۷۷ و صادرات مثبت ۲۴ بود که نشان می‌دهد کار‌هایی که شروع کردیم به ­نتیجه رسیده است، ­ استراثراژی ما همین است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با افتخار می‌گویم بخش خصوصی رزمندگان ما هستند و تحریم‌ها را شکست دادند.
وی ادامه داد: ما به دنبال رونق تولید هستیم، بیکاری کارگران و جوانان دغدغه اصلی مسئولین دولتی است.
رحمانی ادامه داد: برای همه صنایع ریلی، دریایی و ­سایر صنایع ­برنامه داریم که باید از نظر مالی تامین شود، به طور مثال ­در بخش ریلی تا ۱۰ سال اینده به دلیل سفارشات، همه واحد‌های واگن سازی ما با ۱۰۰ درصد ظرفیت و توان می‌توانند با سه شیفت کاری به فعالیت خود ادامه دهند ­.
وی با بیان اینکه تنها ایراد تولید ما تامین مالی است گفت: یکی از محور‌های ما سازوکار‌های جدید برای تامین مالی است. ما مکاتباتی انجام داده ایم که تولید به چه میزان ارز و ریال احتیاج دارد و برای ان برنامه ریزی کرده ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ­با بیان اینکه باید در تخصیص منابع بهینه عمل کنیم ­گفت: یکی از راهکار‌های اساسی رونق صادرات است­ و برنامه‌ای برای صادرات درکشور‌های اطراف بالاخص ۱۵ کشور همسایه داریم.
وی افزود: برنامه‌ای در حوزه مدیریت بازار و تقاضا در دستور کار خود ­قرار داده ایم و بازدید میدانی از بسیاری از واحد‌ها داشتیم و در حمایت از تولید حد و مرزی نداریم وتلاش می‌کنیم ­مواد اولیه را به تولید کننده برسانیم.
رحمانی ادامه داد: تامین مواد اولیه برای پتروشیمی، فولاد، کشتیرانی­ و ریلی ­اغاز شده است و به سمت الکترونیکی شدن سامانه‌ها رفتیم و در طی یکسال ۸ سامانه تکمیل و به روز رسانی شد.
در این مراسم محمد جواد ظریف «وزیر امور خارجه»، حسینعلی امیری «معاون پارلمانی رییس جمهور»، عیسی کلانتری «معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست»، عزیز اکبریان «رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی»، عبدالناصر همتی «رییس کل بانک مرکزی»، امیر سرتیپ امیر حاتمی «وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح» و نمایندگان انجمن‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی حضور داشتند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.