×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
آمادگی بخش خصوصی برای رفع ناترازی برق

 حمیدرضا صالحی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما افزود: بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده با سرمایه گذاری در این حوزه تا ۳ سال آینده مشکلات ناترازی را رفع کند به شرط آنکه دولت امنیت سرمایه گذاری آن را تضمین کند.

وی گفت: اگر دولت اجازه دهد قیمت انرژی مصرفی صنایع بخش خصوصی با فرایند عرضه و تقاضا در بورس انرژی کشف شود به تبع آن درآمد‌های ناشی از واقعی شدن قیمت انرژی منجر به رفع ناترازی برق کشور می‌شود.

صالحی ادامه داد: جزء ۱۵ کشور نیروگاه ساز هستیم ضمن اینکه نیروگاه جز سرمایه ملی محسوب می‌شود، اما باید برای این صنعت بازار ایجاد کنیم، به توسعه این صنعت توجه داشته باشیم و در به روز شدن فناوری‌های جدید نیروگاه‌ها تلاش کنیم.

وی گفت: بخش خصوصی آمادگی احداث نیروگاه‌هایی با فناوری جدید را دارد؛ از این رو دولت باید اجازه دهد تا بخش خصوصی با توانمندی و برنامه‌ریزی در سه سال آینده، بتواند ناترازی برق صنایع را هم از لحاظ تولید و مصرف برق و هم از لحاظ کمبود فناوری‌های جدید، رفع کند.

صالحی با بیان اینکه در همه جای دنیا، برق صنایع به علت نقش موثر آن در ایجاد ارزش افزوده، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است گفت: در ایران به این مسئله کمتر توجه می‌شود و سرمایه گذاری نکردن دولت و بخش خصوصی در این حوزه، یکی از علت‌های افزایش ناترازی است.

نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با اشاره به اینکه ناترازی در حوزه برق و گاز در کشور وجود دارد و هر سال هم بیشتر می‌شود افزود: برای اینکه روند تولید و رشد ناخالص ملی کاهشی نباشد باید سریعتر این ناترازی را برطرف کنیم.

صالحی اضافه کرد: محدودیتی که به علت کمبود ۱۲ هزار مگاوات برق در فصل گرم سال، اعمال می‌شود خسارت زیادی به صنعت و تولید کشور وارد و قرارداد‌های بازار صادراتی، اشتغالزایی ملی، صنایع پایین دستی و زنجیره تامین خوراک و مواد اولیه تولید را با مشکل مواجه می‌کند.

وی گفت: مهمترین موانع سرمایه گذاری در حوزه انرژی، حضور پررنگ دولت در اقتصاد انرژی است به عبارتی دولت هم نیروگاه دارد، هم تعیین قیمت می‌کند هم ترانزیت انجام می‌دهد در صورتیکه می‌تواند تولید برق را به بخش خصوصی واگذار کند.

وی ادامه داد: ۵۵ تا ۶۰ درصد نیروگا‌های کشور غیر دولتی است یعنی ۴۰ درصد از نیروگاه‌های فعال، دولتی است، اما این نیروگاه‌ها با بهره وری پایین فعالیت می‌کنند.

نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: درخواست بخش خصوصی از دولت این است صنایع انرژی مورد نیاز خود را از طریق فرایند عرضه و تقاضا در بورس انرژی تامین کنند و منابع حاصل از عرضه و تقاضای واقعی، در نیروگاه سازی، تعمیرات، تکمیل نیروگاه‌های ناتمام و توسعه آن‌ها هزنیه شود.

صالحی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا بخش خصوصی و صنایع انرژی‌بر، برای تامین برق و انرژی خود اقدامی نمی‌کنند افزود: در هیچ جای دنیا صنایع خود نیروگاه احداث نمی‌کنند و نمی‌توان گفت صنایع پتروشیمی و فولاد، چون انرژی‌بر هستند خودشان باید برق تولید کنند. فقط چند صنایع خیلی حساس مثل کارخانه آلومینیوم و ذوب که نیاز به فناوری فشار قوس الکتریکی دارند و میزان اتصال آن‌ها باید از نظر فنی رعایت شود باید دستگاه تولید برق کنار کارخانه باشند.

وی گفت: دولت، برق خانگی و برق کشاورزی را به هر قیمتی که صلاح می‌داند واگذار کند، اما اجازه دهد قیمت برق برای صنایعی مثل فولاد، مس، آلومینیوم، روی و پتروشیمی که محصولات آن‌ها در داخل کشور با قیمت‌های جهانی عرضه می‌شوند واقعی شود.

صالحی افزود: میانگین میزان مصارف خانگی در زمان اوج مصرف، بیش از ۴۴ درصد نیست؛ امسال ۶۱ هزار مگا وات برق در کشور تولید شده که ۷۳ و نیم هزار مگاوات برق مورد نیاز کشور است؛ از این ۶۱ هزار مگاوات, ۴۳ تا ۵۰ درصد، برق مصارف خانگی است که دولت می‌تواند تامین کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.