×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
آمادگی تولید واکسن کرونای پاستور از خرداد

 به گزارش تجارت گردان به نقل از بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پویا، علیرضا بیگلری صبح امروز در بیست و سومین آیین پویش ره سلامت که در اصفهان و با آغاز کارآزمایی بالینی فاز سوم تست انسانی واکسن تولید مشترک انستیتو پاستور ایران و کشور کوبا برگزار شد، اظهار داشت: از امروز در هفت استان و ۸ دانشگاه علوم پزشکی کشور ۲۴ هزار نفر وارد مطالعه فاز سوم تست انسانی واکسن تولید مشترک انستیتو پاستور ایران با کشور کوبا خواهند شد و در دو استان دیگر از این هفت استان، دوز یادآور نیز تزریق خواهد شد؛ امیدواریم پس از بررسی این واکسن، آن را وارد واکسیناسیون عمومی کنیم و در حال آمادگی برای تولید این واکسن در خردادماه هستیم.

وی با بیان این‌که هر زمانی که وزارت بهداشت مجوز بدهد تولید واکسن را آغاز می‌کنیم، اظهار کرد: واکسن چهارراه تقاطع علوم مختلف و پایه است و تجربه واکسن کرونا نشان داد که باید نگاه به داخل مرزها داشت و نگاه به بیرون مرزها در این مقوله، اشتباهی ناامیدکننده و کشنده است و پشیمانی به دنبال خواهد داشت.

دلایل تولید مشترک واکسن کرونا با کوبا

بیگلری درباره علت تولید مشترک واکسن کرونا با کشور کوبا تصریح کرد: این واکسن کرونا، طراحی ویژه‌‌ای دارد که متمایزتر از واکسن‌های دیگر است؛ این واکسن قطعات مختلف ویروس کووید۱۹ را روی یک پروتئین کنژوگه کرده است که باعث ایمنی زایی بیشتر می‌شود و این امر باعث می‌شود با بازمهندسی کردن واکسن، بتوانیم با جهش‌هایی که رخ می‌دهد مقابله کنیم؛ امتیاز دیگر این واکسن این بود که توانست دوز بوستر (یادآور) را داشته باشد؛ الان شرکت‌هایی مانند فایزر به تازگی شروع به ساخت دوز بوستر کرده‌اند. پس از این‌که واکسن در دوز اول تزریق می‌شود نیاز به دوز یادآور دارد و ما این مسئله را از ابتدا در این واکسن کرونا، لحاظ کرده بودیم.

تک دوز واکسن پاستور برای افراد با سابقه ابتلا به کرونا

رئیس انستیتو پاستور ایران یادآور شد: تک دوز بوستر این واکسن، می‌تواند برای افرادی که قبلاً به کرونا مبتلا شده‌اند سیستم ایمنی را چندین برابر تحریک کند و آنها را از ابتلا به کرونا مصون نگه دارد.

وی ادامه داد: دلیل دوم همکاری با این شرکت کوبایی علاوه بر ویژگی‌های فنی این واکسن کرونا، این است که این مؤسسه‌، طی ۲۰ سال گذشته همکاری بسیار نزدیکی با انستیتو پاستور ایران داشته است و واکسن هپاتیت، حاصل این همکاری است.

رئیس انستیتو پاستور ایران درباره دلیل دیگر اقدام به تولید مشترک این واکسن با کشور کوبا تصریح کرد: روند ساخت این واکسن به ساختارهای موجود بسیار شبیه بود و نیاز به ساخت فضای جدید و صرف هزینه و وقت بیشتری نداشتیم؛ این واکسن کنژوگه است و تعداد شرکت‌هایی که این تکنولوژی را دارند از تعداد انگشتان دست کمتر است.

کارایی خوب؛ عوارض کم

وی با اشاره به سابقه صدساله انستیتو پاستور ایران در ساخت و تولید واکسن‌ها یادآور شد: فازهای یک و دو واکسن کرونا درکوبا نشان داده است که این واکسن کارایی خوب و عوارض بسیار کمی دارد و عوارض واکسن‌ها امروزه بسیار مهم است.

وی ادامه داد: تقارن فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن انستیتو پاستور ایران با ماه رمضان و روز پژوهش و فناوری را در جهت ساخت جهانی عادلانه‌تر در هفته سلامت به فال نیک می‌گیرم.

بیگلری افزود: وقتی با خبر شیوع کرونا در چین مواجه شدیم با دستور وزیر بهداشت مسئولیت تشخیص به انستیتو محول شد و انستیتو پاستور ایران با تکیه بر دانش بومی کاری کرد که کشور آبرومندانه از این مشکل بیرون بیاید و امروز در کشور بیش از ۴۰۰ آزمایشگاه داریم، درحالی‌که روزهای اول انستیتو تنها در زمینه تشخیص فعال بود، کیت‌ها را وارد می کردیم و اکنون در انستیتو پاستور ایران آن را بومی و حتی صادر می‌کنیم و این افتخاری برای ما در این روزهای سخت است.

وی گفت: رئیس انستیتو پاستور فرانسه گفته بود که درست است که نتوانستید جشن صدسالگی انستیتو پاستور ایران را به دلیل شیوع کرونا برگزار کنید اما هیچ رخدادی به این اندازه نمی‌توانست نقش پاستور را درون و بیرون مرزها مشخص کند.

بیگلری با اشاره به اینکه حرکت جهادی تولید واکسن در کشور آغاز و منجر به ارائه ۶ طرح شد که درحال پیشرفت است، خاطرنشان کرد: این طرح ویژه با حمایت علمی و فنی وزیر بهداشت است که از دستاوردهای مهم کشور خواهد شد.

به گزارش تسنیم؛ اولین داوطلبان تزریق واکسن کرونای تولید مشترک ایران و کوبا، دکتر علیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران و دکتر گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بودند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.