×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
آمریکا بخاطر تعرض آشکار به هواپیمای مسافری ایران باید محکوم شود

تجارت گردان | آمریکا بخاطر تعرض آشکار به هواپیمای مسافری ایران باید محکوم شود

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، محمد اسلامی روز جمعه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا درباره اقدام جنگنده های آمریکا در تعرض به هواپیمای مسافری جمهوری اسلامی ایران، گفت: در نخستین ساعت بامداد امروز اعتراض حقوقی دولت جمهوری اسلامی ایران به صورت کتبی به ایکائو ارسال شد.

وی گفت: نماینده دائمی ایران در ایکائو، شکایت ایران را فورا پیگیری خواهد کرد. انتظار داریم پیگیری ایران منجر به محکومیت اقدام تروریستی دولت آمریکا شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تعرض به هواپیمای مسافری یک اقدام تروریستی است و چطور ممکن است هواپیمای مسافربری که طبق پروتکل های هوانوردی در مسیر تجاری خود در حال پرواز است از سوی جنگنده های یک کشور مورد تعرض و تهدید قرار بگیرد؟

وزیر راه در خصوص توضیحات آمریکا مبنی بر اینکه فقط برای شناسایی نوع هواپیما به این پرواز نزدیک شده ایم و فاصله ایمنی رعایت شده است،  افزود: تعرض امریکا با هیچ منطقی قابل پذیرش نیست و ایران توقع بررسی فوری و محکومیت دارد.

وی با اشاره به اینکه پیش تر نیز برای یکی از هواپیماهای مسافربری خطوط هواپیمایی یکی از کشورهای عربی این اتفاق رخ داد، گفت: اینکه آمریکا مجامع بین المللی را به انحراف کشانده است و امیال شیطانی خود را در سازمانهای بین المللی تثبیت کرده است از حقایق تلخ روز گار است، چطور ممکن است هواپیماهای مسافری در مانور نظامی جنگنده های آمریکایی قرار بگیرند و بعد از آن این اقدام محکوم نشود؟


اسلامی ادامه داد: به دلیل  اینکه اقدام جنگنده های آمریکایی غیرقانونی و خلاف کنوانسیون شیکاگو  است حق مسلم دولت و مردم ایران است که پیگیری حقوقی کنیم و ایران به هیچ وجه تعرض آشکار دولت آمریکا نخواهد گذشت.


اسلامی گفت: امیدواریم دولت سوریه و لبنان نیز اقدام متقابل را داشته باشند و با شکایت از آمریکا، ایران در محکوم کردن این اقدام کمک کنند.

١۲ مسافر و کرو پروازی آسیب دیدند

 وزیر راه در خصوص آخرین وضعیت سلامت حال مسافران این پرواز نیز گفت: متاسفانه ١٢ نفر از مسافران شامل خدمه پرواز و مسافران در این اقدام تروریستی آسیب دیده اند، خلبان همزمان با تعرض جنگنده ها مجبور به کاهش فوری ارتفاع شده است تا مورد اصابت موشک قرار نگیرد که اسیب زیادی به برخی مسافران رسیده است.

وزیر راه اضافه کرد: مسافرانی که در لبنان از هواپیما پیاده شدند مورد درمان قرار گرفته اند و سازمان هواپیمایی در خصوص وضعیت سلامت مسافران اطلاع رسانی می کند.

هواپیمای ایرباس A۳۱۰ شرکت هواپیمایی ماهان که پنجشنبه شب دوم مرداد در آسمان سوریه  مورد تهدید جنگنده‌های آمریکایی قرار گرفت، مجبور به کاهش ارتفاع و فرود اضطراری در فرودگاه بیروت شد و بعد از تخلیه مسافران خود در بیروت، با شماره پرواز ۵١١۵٣ پرواز خود را از بیروت به سمت فرودگاه امام خمینی ادامه داد و حوالی ساعت ٣ بامداد به سلامت در فرودگاه امام خمینی (ره) به زمین نشست.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.