×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
آنچه که باید در مورد آشامیدنی ها بدانیم

ویژگی های آب آشامیدنی سالم

بخش مهمی از خوراکی ها، نوشیدنی ها هستند و بهترین نوشیدنی که در دسترس همگان نیز قرار دارد، آب است. آب نیز همچون هوا، چنانچه مواد ذاید، مضر و سمی داشته، بد بو و بدون کیفیت باشد،و یا بوی گوگرد یا کلر داشته باشد، برای تندرستی انسان زیان آور است.

آب باید سبک و ذلال باشد یعنی انسان بعد از آشامیدن آن، احساس سنگینی در معده خود نداشته باشد، در غیر این صورت، آب هایی که انسان در معده احساس می کند آب های سنگین هستند. از سویی می گویند که آب باید گوارا باشد یعنی از نظر گرما و سرما به گونه ای باشد که انسان از نوشیدن ان احساس لذت کند.

آب ازنظر درجه حرارت هم باید به گونه ای باشد که طبیعت از آن تنفر پیدا نکند. چرا که طبیعت هر انسانی، قوه تشخیص داشته که کمتر خطا می کند؛ اگر طبعیت انسان نسبت به چیزی تنفر داشت، این احساس منفی، بدون دلیل به وجود نیامده است و احساس شوق نسبت به چیزهای دیگرهم بدون دلیل نیست. به این دلیل که طبیعت انسان قوه مدبره ای است که بدون اراده و شعور ما نسبت به دفع بیماری به صورت شبانه روزی در بیداری و خواب فعال است.

از روی اجبار آب ننوشید

آب آشامیدنی باید در زمانی مصرف شود که بدن نیازمند آن است و نباید آب را به اجبار مصرف کرد. در واقع شایعات اشتباهی که در جامعه در این زمینه به وجود آمده مبنی بر اینکه انسان باید روزانه بین ۶- ۸ لیوان آب بنوشد به طور کلی اشتباه است.همانطور که چیامر اکرم (ص) نیز فرموده اند: «تا تشنه نشدی، آب ننوش.»

 چرا که وقتی آب می نوشیم، ازطریق ادرار، عرق بدن و ترشحات بزاقی، دفع می شوند اما زمانی که آب اضافه می خوریم مقداری از مواد مفید بدن نیز در آب حل شده و زمانی که به کلیه می رسد، کلیه آنها را  از هم تمییز نداده و حتی مویرگ ها، غدد عرق و … هم می توانند مواد مفید را همراه با عرق از بدن دفع کنند.پس بهترین زمان نوشیدن آب زمانی است که انسان دچار تشنگی صادق شود.

با انواع تشنگی آشنا شوید

به طور کلی سه نوع تشنگی داریم.

۱- بعد از آشامیدن آب با درجه حرارت معمولی یا آبی که در محیط است تشنگی برطرف می شود.

۲٫ نوعی از تشنگی که تا آب سرد آشامیده نشود، تشنگی بر طرف نمی شود.

۳- نوعی از تشنگی که آب معمولی و آب سرد آنرا بر طرف نکرده  بلکه فقط آب گرم باعث رفع عطش می شود.

کدام تشنگی واقعی و صادق است؟

تنها نوع اول از انواع تشنگی، نشانه تشنگی صادق و طبیعی است که معمولا دو ساعت  بعد از خوردن غذا که شیرابه معده قوام و غلضت  پیدا کرده و برای اینکه وارد روده شود از قوام برخوردار باشد، نیازمند آب است  تا قوامش را ازدست داده و به تدریج وارد لوله گوارش یا روده  شود و شیرابه مفید آن جذب و به کبد رود، برای تغذیه وترتیب بدن در این زمان نیاز شدیدی به آب پیدا می کنیم.اما اگر غذایی که می خوریم حاوی رطوبت کافی باشد و شیره معده که به آن «کیلوس» معده می گویند غلیظ نباشد نیاز به آب پیدا نکرده و تشنگی صادق نداریم.

در نوع دوم تشنگی که تنها با آب سرد رفع می شود باید توضیح داد که در معده این فرد حرارتی ایجاد می شود که برای خنثی کردن آن حرارت نیاز به برودت و سردی دارد و آب ایجاد کننده یک سردی برای تعدیل حرارتی  است که در معده ایجاد شده است.

۳- نوع دیگری از تشنگی، که تنها با آب گرم بر طرف می شود نشان دهنده وجود نوعی بلغم شور در معده است و این بلغم شور تنها با آب گرم حل می شود تا زمانی که از معده عبور می کند، شوری آن را کم تر کند. در واقع هردو تشنگی اخیر( نوع دوم و سوم) نیازمند درمان هستند.

در نوشیدن آب زیاده روی نکنید

لازم به ذکر یک نکته مهم است و اینکه اگرآب و مایعات نوشیده شده، بیش از نیاز طبیعی بدن باشد معمولا رنگ ادرار را به رنگ سفید یعنی به رنگ آب متمایل می کند؛ درحالیکه اگر تشنگی صادق داشته و آب را به میزان رفع تشنگی صادق بنوشیم، رنگ ادرار ما به رنگ زرد لیمویی تبدیل خواهد شد که این رنگ نشانه آن است که فضولات به میزان کافی از بدن خارج شده است.

عوارض حاصل اززیاده روی در نوشیدن آب و مایعات

یکی از علائمی که نشان دهنده زیاده روی در مصرف آب و مایعات است، احساس نوعی بی حالی، کسالت و سنگینی در انجام حرکات و حتی احساس خواب آلودگی سنگین است و اگر این آب اضافی خارج نشده و در بدن حبس شود باعث افزایش حجم اندام هایی مثل دست، پا و قسمت های نرم بدن مثل ورم های صبحگاهی، شکم و ناحیه قورک پا خواهد شد.

تابستان ونوشیدنی های گوارا

غذا و نوشیدنی ها درفصول مختلف، از نظر مقدار، حجم و کیفیت با یکدیگر متفاوت هستند.  مثلا در تابستان خوراکی هایی همچون انواع میوه و سبزی ها، ماست، دوغ، هندوانه، خیار و حتی نوشیدنی هایی همچون شربت «سکنجبین» یا شربت «چُلاب» که از آب، نبات، زعفران و عرق بیدمشک تهیه می شود بیشتر مصرف می کنیم و نوشیدن آنها برای انسان لذیذ و دلچسب تر است چرا که در تابستان تعریق زیاد بوده و رطوبت بدن رو به تحلیل می رود.بنا بر این وقتی رطوبات کم می شود حرارت داخلی افزایش داشته و بدن نیازمند یک آتش نشان است که حرارت را کم کند تا حالت خفگی به شخص دست ندهد. مخلوط کردن سکنجبین یا چُلاب به نوشیدنی ها، از غلیظ شدن خون جلوگیری کرده و خون را لطیف می کند.

در زمستان به چه نوع غذاهایی نیاز داریم؟

این موضوع در زمستان متفاوت است. در این فصل به دلیل مبارزه با سرمای محیط، نیازمند مصرف سوخت بیشتری هستیم و باید غذایی مصرف شود که از نظر کیفیت، غذائیت بیشتری داشته و بتواند به عنوان ماده اولیه برای تامین حرارت مورد نیاز بدن، در جریان سوخت و ساز طبیعی قرار گیرد. به همین دلیل خوردن مایعات  زیاد یا غذاهای رقیق در زمستان برای سلامتی انسان مضر هستند. از سوی دیگر در فصل زمستان نوعی انقباض درعروق ایجاد و حرارت به سمت داخل بدن سوق یافته

 و هاضمه انسان قوی می شود به همین دلیل در زمستان تحمل هاضمه نیز افزایش می یابد. پس بدن نیازمند غذاهایی است که «کثیر الغذا» و«پر کالری باشد» و در بدن انرژی بیشتری را آزاد کند. مثل خوردن شربت نبیز که آشامیدن آن در زمستان بسیار  توصیه می شود.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.