×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
آی‌مک پرو ۲۷ اینچی با نمایشگر mini-LED بهار ۲۰۲۲ معرفی می‌شود

در رابطه با ساخت آی‌مک دارای نمایشگر بزرگ‌تر از ۲۷ اینچ طی ماه‌های گذشته شایعات مختلفی منتشر شده است اما حالا بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی این افشاگر، به نظر می‌رسد اپل قصد دارد همچنان همان اندازه‌ی ۲۷ اینچی را حفظ کند. گفته می‌شود این محصول مانند نسل جدید مک‌بوک پرو از نمایشگر mini-LED بهره می‌برد و رفرش ریت آن هم به ۱۲۰ هرتز می‌رسد.

از سوی دیگر برای اینکه کاربران راحت‌تر از گذشته بتوانند تفاوت بین مدل‌های مختلف آی‌مک را تشخیص بدهند، اپل نام آی‌مک پرو را برای این محصول جدید انتخاب کرده تا تمایز بیشتری در برابر مدل ۲۴ اینچی آی‌مک پیدا کند. ظاهرا این آی‌مک جدید مانند مدل‌های ۲۰۲۱ مک‌بوک پرو همراه با تراشه‌های M1 پرو و M1 مکس راهی بازار خواهد شد.

M1،M1 پرو و M1 مکس همگی متعلق به خانواده‌ی اپل سیلیکون محسوب می­شوند. این تراشه‌ها از معماری ARM بهره می‌برند که تمام چیپست‌های موبایل مبتنی بر آن هستند ولی سیستم‌های قدیمی مک طی سال‌های گذشته همراه با جیپست‌های مبتنی بر معماری x86-64 راهی بازار می‌شدند. به همین خاطر، تراشه‌های سری M1 در کنار پردازنده از پردازنده‌ی گرافیکی و واحد مختص یادگیری ماشینی بهره می‌برند و در نتیجه سرعت بسیار بالا در کنار مصرف انرژی پایین به ارمغان می‌آورند.

چیپست M1 از پردازنده‌ی مبتنی بر ۱۰ هسته و پردازنده‌ی گرافیکی دارای ۱۶ هسته بهره می‌برد. همچنین از نظر رم هم از حداکثر ظرفیت ۳۲ گیگابایت پشتیبانی می‌کند. به زبان ساده، M1 پرو سریع‌تر از M1 و کندتر از M1 مکس است. از سوی دیگر، M1 مکس قدرتمندترین تراشه‌ی ساخته شده توسط اپل محسوب می‌شود. نسبت به M1 پرو از دو برابر پهنای باند رم بهره می‌برد و حداکثر ظرفیت آن را هم دو برابر کرده است. همچنین تعداد هسته‌های پردازنده‌ی گرافیکی آن هم نسبت به M1 مکس دو برابر شده است. بنابراین این دو تراشه، توان پردازشی فوق‌العاده‌ای را برای آی‌مک پرو ۲۷ اینچی به ارمغان می‌آورند.

در کنار شایعات مربوط به بهره‌گیری از نمایشگر mini-LED، گزارش‌هایی در مورد احتمال استفاده از نمایشگر اولد در برخی از کامپیوترهای مک و آیپدها منتشر شده است. راس یانگ هم در گزارش خود به همین موضوع اشاره کرده و گفته که حداقل تا سال ۲۰۲۳ نباید انتظار راه‌یابی نمایشگرهای اولد به آیپد یا مک‌بوک را داشته باشیم.

آی‌مک پرو 27 اینچی

در حال حاضر، قیمت پنل‌های mini-LED استفاده شده در گجت‌های اپل بیشتر از پنل‌های اولد مشابه است و اگر قیمت پنل‌های mini-LED کاهش پیدا نکند، احتمالا اپل به سمت بهره‌گیری از نمایشگرهای اولد حرکت خواهد کرد. راس یانگ در گزارش خود نوشته که این تفاوت قیمت در نبرد بین این دو فناوری نقش کلیدی ایفا می‌کند.

شرکت اپل مدتی قبل بی سروصدا تولید آی‌مک ۲۱٫۵ اینچی مبتنی بر پردازنده‌ی اینتل را متوقف کرد. این یعنی مشتریان در حال حاضر برای خرید آی‌مک چاره‌ای جز انتخاب بین مدل‌های ۲۴ اینچی دارای چیپست M1 و ۲۷ اینچی مبتنی بر تراشه‌های اینتل ندارند.

در نهایت باید به قیمت احتمالی آی‌مک پرو ۲۷ اینچی هم اشاره کنیم که با معرفی آن، تولید مدل ۲۷ اینچی دارای تراشه‌های اینتل بازنشسته خواهد شد. گفته می‌شود ارزان‌ترین مدل این کامپیوتر از گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه SSD بهره می‌برد و با قیمتی در حدود ۲۰۰۰ دلار راهی بازار خواهد شد. از نظر طراحی هم ظاهرا تفاوت زیادی با مدل ۲۴ اینچی نخواهد داشت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.