×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
ابزارهای جدید سدی در برابر رفتارهای احساسی

تجارت گردان | ابزارهای جدید سدی در برابر رفتارهای احساسی

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، پویان دارابی در گفتگو با پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، در خصوص فراز و فرودهای بازار سرمایه گفت: معاملات امسال بورس با جبران عقب ماندگی رشد نرخ ارز سال ۹۷ آغاز شد و واکنشی نسبتا مشابه دیگر بازارها نشان داد، البته تصویب موضوعاتی مانند تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها که منجر به بروز رسانی ترازنامه آنها می شود، در شفافیت و جذابیت معاملات بسیار موثر عمل کرده است .

وی افزود: به نظر می رسد، روند صعودی بورس کمی نیاز به استراحت یا اصلاح قیمتی داشت؛ چرا که برخی سهم ها به نسبت نرخی که دارند چندان ارزنده نیستند و ممکن است ادامه رشد قیمت آنها برای سال آینده، بازار را درگیر کند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: رشد بازار سرمایه از ابتدای سال تا کنون به اندازه ای بوده که کاهش های گاه به گاه شاخص چندان عجیب نباشد، از طرفی می توان قرمز رنگ بودن تابلو معاملات در بعضی از روزها را یک فرصت برای آگاهی بخشی به سهامداران جدید از ریسک پذیری بازار عنوان کرد.

دارابی تکمیل ابزارهای فروش را یک نیاز در بورس عنوان کرد و گفت: رونمایی و اجرای ابزارهای جدید یعنی گام های پیاپی در جهت توسعه یافتگی و بین المللی شدن؛ اما نباید این موضوع را نادیده گرفت که هنوز ابزارهای موجود کامل نیستند و بهتر است این ابزار در کل بازار عملیاتی شود تا اگر مشکلی در استفاده وجود دارد، در کوتاه ترین زمان شناسایی شود.

وی افزود: فروش تعهدی آخرین ابزار رونمایی شده در بازار است که اقدامی مثبت برای عمق بخشی به بازار است؛ امید می رود این ابزار که برای  تحلیلگران بازار بسیار کمک رسان است و مانع رفتار هیجانی سهامداران می شود، به تکامل برسد .  

این کارشناس بازار سرمایه ، سپس حضور سهامداران جدید در بازار سرمایه را از دو منظر بررسی کرد و گفت: حضور سهامداران جدید، هم برای بازار مفید است و هم تا حدودی نگران کننده چون به جرات می توان گفت بسیاری از آنها بدون آموزش ابتدایی از ساز و کارهای بازار سرمایه و بدون اعتماد به صندوق های بورسی، به بازار ورود پیدا کرده اند، در صورتی که باید با ذات بازار آشنا باشند تا در مواقع حساس، رفتارهای هیجانی از خود نشان ندهند. از همین رو، بهتر است سهامداران قبل از ورود ، آموزش حداقلی را داشته باشند و بدانند بازار سرمایه همیشه سبز پوش نیست و باید در برهه های حساس هم پشتیبانی لازم را داشته باشند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.