×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
ابزارهای مکمل مالیات خرید و فروش ارز به‌کارگیری شود

حمیدرضا جیهانی، کارشناس بازار ارز درباره اخذ مالیات از فروشندگان و خریداران ارز به خبرنگار ایبِنا گفت: این مسئله دو مقوله را در پی دارد که یکی بحث درآمدزایی برای دولت‌ها است و دیگری هم هدف تنظیم بازار را دنبال می‌کند.

وی در ادامه اضافه کرد: یکی از اهداف اصلی دولت در نتیجه طرح این مبحث مدیریت بازار ارز است، به این شکل که تقاضا به سمت واقعی سوق پیدا کند. تا به اینجا کار مثبت است، اما در نگاه کلی می‎توان عنوان کرد چنانچه سیاست مورد اشاره به تنهایی و بدون در نظر گرفتن دیگر عوامل مورد توجه قرار گیرد، شاید نتیجه مورد انتظار حاصل نشود زیرا زیرساخت رفتارهای خلاف قانون مانند پولشویی، دورزدن‌های قانونی و… ایجاد خواهد شد و قاعدتا افراد هم از این مسیرها بهره‌مند می‌شوند. 

این کارشناس بازار ارز در این رابطه یادآور شد: اخد مالیات از متقاضیان ارز چنانچه به صورت یک پکیچ کامل در حوزه اقتصاد، اخذ مالیات و مدیریت تراکنش‌های بانکی دیده شود، قطعا در مدیریت تقاضاهای غیرواقعی ارز موثر واقع می‌شود و از روش‌های افزایشی و غیرواقعی جلوگیری به عمل می‌آورد.

جیهانی در خصوص کاهش کارت‌های اجاره‌ای نیز تصریح کرد: موضوع اخذ مالیات در رابطه با کارت‌های اجاره‌ای توانایی بازدارندگی در این زمینه را دارد، ولی در نهایت باز هم کسانی که از فرصت‌ها سوءاستفاده می‌کنند، راهکارهای دیگری را در دست می‌گیرند و برای افراد ناآگاه زحمتی جدید به وجود می‌آورند که ممکن است نتیجه آن افزودن کاری بر کارهای سیستم مالیاتی کشور باشد، به دلیل آنکه افرادی که اجازه سوءاستفاده در حد چند هزار دلار با کارت ملی خود را می‌دهند، قاعدتا پاسخگوی سیستم مالیاتی کشور نیستند، بنابراین یکسری فرایندهای بوروکراتیک زائد برای مجموعه مالیات کشور ایجاد خواهد شد. 

وی دراین رابطه افزود: تهیه پکیج کامل اقتصادی مورد اشاره از پایین‌ترین حوزه باید شروع شود و به بالاترین آن برسد تا انشاالله در آینده از بورس ارز و مدیریت آن در بازار متشکل ارزی هم بهره‌مند شویم.

این کارشناس بازار ارز در رابطه با جدا کردن بازار ارز نیمایی از این بخشنامه تاکید کرد: ارز نیمایی بین افرادی که خرید و فروش می‌کنند برای تقاضاهای قانونی خود کاملا شفاف است و بخشنامه فوق برای معاملات ارزی مورد توجه قرار گرفته که منشاء مشخصی ندارد. اخذ مالیات توانایی تاثیر بر بازار ارز را دارد، ولی استفاده از ابزارهای کارآمد، توانایی آن را بسیار بالاتر خواهد برد که این مسئله نیاز به نگاه کلان‌تری دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.