×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
ابلاغ ۱۱۰ هزار تسهیلات بانکی ۵۰ میلیونی مسکن روستایی

 به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از بانک مسکن- هیبنا، احداث سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی از محل تسهیلات بانکی مصوب دولت و بانک مرکزی از سال ۸۴ و با سقف ۵ میلیون تومان باعث شد تا برنامه مقاوم سازی واحدهای مسکونی به شکل جدی آغاز شود. بر اساس قانون مقرر شد تا سالانه ۱۵ درصد به این سقف اضافه شود و بانک های عامل نیز نهایت همکاری را در تسهیل پرداخت وام با متقاضیان انجام دهند.

در برخی سالها رشد تورم باعث شد تا دولت در برخی سالها از این مصوبه عبور کرده و حتی سقف وام را تا ۲۰ درصد و یا ۲۵ درصد هم افزایش دهد تا متقاضیان مسکن روستایی ترغیب بیشتری برای نوسازی و احداث واحدهای مسکونی نشان دهند.

امسال نیز طبق قانون مصوب ، معاون اول رئیس جمهور در اواسط تیر ماه افزایش وام مسکن روستایی از ۴۰ میلیون تومان به ۵۰ میلیون تومان را به بانک مرکزی و بنیاد مسکن ابلاغ کرد.

سود وام ۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی، ۵ درصد بوده و سازمان برنامه و بودجه از محل ردیف بودجه سنواتی مصوب در خصوص مابه التفاوت ۵ درصد با نرخ مصوب سود تسهیلات در شورای پول اعتبار را به بانک‌های عامل پرداخت می‌کند.

بنیاد مسکن نیز موظف است تا سهمیه هر استان از این ۲۰۰ هزار فقره تسهیلات را مشخص کرده و به بانک مرکزی اعلام کند؛ این بنیاد همچنین مسئولیت نظارت بر ساخت و ساز روستایی با استفاده از خدمات سازمان نظام فنی روستایی را بر عهده خواهد داشت.

عزیزالله مهدیان معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن در گفتگو با هیبنا در پاسخ به این پرسش که آیا شش بانک عامل مصوبه تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی را به بانکها و استانها ابلاغ کرده اند یا خیر؟ گفت: از زمان مصوبه افزایش تسهیلات مسکن روستایی از ۴۰ میلیون تومان به ۵۰ میلیون تومان حدود دو ماه می گذرد و بیشتر بانک های عامل این مصوبه را به استانها و شعب خود ابلاغ کرده اند.

مهدیان با تاکید بر اینکه بانک ها در پرداخت تسهیلات سخت گیری زیادی ندارند ادامه داد: از ۲۰۰ هزار فقره تسهیلات بانکی مصوب تاکنون از سوی بانک های عامل ۱۱۰ هزار فقره به شعب و استانها ابلاغ شده است و به مرور نیز این ابلاغ ادامه خواهد داشت.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن در پاسخ به این سئوال که چه بانک هایی تمام سهمیه خود را به نحو احسن ابلاغ کرده اند؟ خاطر نشان کرد: از میان بانک های عامل، بانک مسکن نسبت به سایر بانکها سریعتر این ابلاغیه را انجام داده است و می توان گفت که تمام ۱۰۰ درصد سهمیه خود را به شعب و استانها ابلاغ کرده است.

مهدیان ادامه داد: در میان بانک های عامل بانک سپه ۱۰۰ درصد سهمیه، بانک صادرات ۴۰ درصد سهمیه، ملت ۵۰ درصد سهمیه خود را ابلاغ کرده اند.

وی با بیان اینکه به هر حال از تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی(مصوبه سال گذشته) که قرار بود به ۲۰۰ هزار واحد مسکونی پرداخت شود ۱۴۰ هزار فقره تسهیلات پرداخت شد گفت: از زمانی که مقرر می شود تا سقف وام افزایش یابد معمولا متقاضیان مسکن روستایی تلاش می کنند که صبر کنند تا از مزایای سقف بالاتر بهره مند شوند.

مهدیان در پاسخ به این پرسش که از سال ۸۴ که پرداخت تسهیلات مسکن روستایی آغاز شد تاکنون چه تعداد مسکن روستایی احداث و بازسازی شده است؟ گفت: از سال ۸۴ تاکنون بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی با استفاده از تسهیلات بانکی مصوب دولت بازسازی و نوسازی شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.