×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اتمام عملیات آبرسانی به ۳۰۰۰ روستای کشور

 علی اکبر محرابیان در مورد پروژه‌های جهاد آبرسانی گفت: پروژه جهاد آبرسانی یکی از پروژه‌های بزرگ کشور در حوزه آبرسانی به مناطق محروم است که نشان می‌دهد در کشور ما اگر کارهای مهندسی و جهادی با یکدیگر ترکیب شود، یک ظرفیت عظیم برای اجرای پروژه‌های مهم و بزرگ در کشور ایجاد می‌شود.

وزیر نیرو افزود: پروژه جهاد آبرسانی در ۳۱ استان و در اغلب شهرستان‌ها وارد فاز اجرایی شده است و تلاش دارد تا میزان آبرسانی به روستاها و مناطق محروم کشور را که هم اکنون چیزی حدود ۸۰ درصد است تا بیش از ۹۰ درصد ارتقا دهد.


وی ادامه داد: در آغاز پروژه جهاد آبرسانی هدف گذاری روی ۱۰ هزار روستا که یا فاقد آب آشامیدنی پایدار بودند و یا به واسطه خشکسالی و فرسودگی شبکه دچار تنش آبی شده بودند، انجام شد و با توجه به اختصاص اعتبار به این پروژه در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ تعداد این روستاها از ۱۰ هزار مورد به ۱۶ هزار مورد افزایش پیدا کرد.

محرابیان با بیان اینکه در کشور چیزی حدود ۵۰ هزار روستای شناسه دار داریم، اضافه کرد: اگرچه در طرح جهاد آبرسانی روستاهای بالای ۲۰ خانوار هدف گذاری شده‌اند، اما در مسیر خطوط انتقال اگر روستاهای کمتر از ۲۰ خانوار وجود داشته باشد، به آن‌ها نیز آبرسانی می‌شود.

وزیر نیرو با اشاره به ضریب آبرسانی در روستاهای کشور ادامه داد: در حال حاضر ضریب آبرسانی در روستاهای کشور ۸۰ درصد و در حوزه برق‌رسانی نیز ۹۹.۷ درصد است و این در حالی است که متوسط جهانی ضریب آبرسانی و برق‌رسانی به مراتب کمتر است و حتی در کشورهای پیشرفته نیز ضریب آبرسانی و برق‌رسانی کمتر از ۷۵ درصد است.

وی افزود: شاید تصور شود آبرسانی به یک روستای کم جمعیت کار چندان دشواری نباشد، ولی واقعیت این است که بعضاً برای اجرای پروژه آبرسانی به یک روستا نیاز به بیش از ۵۰ کیلومتر خط انتقال آب، سیستم‌های پمپاژ و شبکه و مهم‌تر از آن هزینه زیاد نگهداری و تأسیسات دارد که همه این موارد گویای دشواری بسیار زیاد اجرای پروژه‌های آبرسانی در مناطق محروم کشور است.

پیشرفت فاز اول پروژه جهاد آبرسانی حدود ۴۰ درصد است

محرابیان تأکید کرد: مجموع پیشرفت در فاز اول پروژه جهاد آبرسانی که ۱۰ هزار روستا در آن هدف گذاری شده، چیزی حدود ۴۰ درصد است و این در حالی است که این پروژه از ابتدای سال ۱۴۰۱ آغاز شده و در برنامه زمان‌بندی پایان آن ۱۴۰۴ اعلام شده است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در حال حاضر آبرسانی به ٣٠٠٠ هزار روستا به اتمام رسیده است، تأکید کرد: این سرعت خوب اجرا به خوبی گویای آن است که می‌توان با تلفیق فعالیت‌های جهادی و مهندسی ظرفیت‌های عظیمی برای حل مشکلات بزرگ کشور ایجاد کرد.

محرابیان در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه موضوع آبرسانی به مناطق محروم و دارای تنش آبی یکی از اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم است، در مورد پروژه‌های آبرسانی استان خوزستان گفت: در استان خوزستان به‌رغم سرمایه گذاری‌های بسیار زیادی که در دولت‌های گذشته روی پروژه‌های آبی انجام شده است، مشکل اصلی این است که عمده این سرمایه گذاری‌ها در بخش‌های بالادست انجام شده و در مناطق پایین دست زنجیره‌های آبرسانی تکمیل نشده بود که در این دولت مورد تأکید قرار گرفته است.

وی در همین باره ادامه داد: یکی از طرح‌های بزرگ آبرسانی در استان خوزستان پروژه بزرگ غدیر است که ۶۰ درصد جمعیت استان را پوشش می‌دهد و در دولت سیزدهم ظرف ۱۰ ماه تکمیل و وارد فاز اجرا شد.

وزیر نیرو اضافه کرد: به‌رغم اینکه پروژه غدیر اجرایی شده است، اما هنوز در برخی مناطق استان خوزستان مانند شمال شرق و مرکزی مشکلاتی در بحث آبرسانی وجود دارد که در این رابطه نیز طرح‌هایی دیده شده و در دست اجرا است که امیدواریم در قالب اجرای این پروژه‌ها مشکل آب را یک بار برای همیشه در این استان پایان دهیم.

وزیر نیرو در گفت و گویی تلویزیونی افزود: در استان خوزستان جدا از موضوع آبرسانی مشکل دیگر شبکه‌های فاضلاب است که به واسطه حاصلخیزی استان و بالا بودن سطح آب امکان جذب فاضلاب در زیر زمین پایین است و این مشکل را ایجاد می‌کند.

افزایش بیش از ۲۰ برابری تعداد کارگاه‌های فاضلاب در اهواز

محرابیان با اشاره به اینکه دولت برای اجرای پروژه‌های فاضلاب استان خوزستان نیز برنامه‌های ویژه‌ای دارد، ادامه داد: به طور مثال با اینکه در دولت قبل تعداد کارگاهای فعال برای فاضلاب شهر اهواز ۴ الی ۵ مورد بود، اکنون تعداد کارگاه‌های مرتبط به این پروژه به بیش از ۱۰۰ مورد رسیده است که همین موضوع بیانگر توجه ویژه دولت به این مسئله است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد مشکل برخی شهروندان روستایی در استان فارس در رابطه با پرداخت حق انشعاب آب شرب گفت: در برخی استان‌ها مانند استان فارس علی‌رغم اینکه خط انتقال آب و شبکه آبرسانی به روستاها و مناطق محروم رسیده است، اما برخی خانواده‌ها در زمینه پرداخت حق انشعاب آب نیز مشکل دارند که در تلاش هستیم از ظرفیت‌های قانونی برای حل این مشکل نیز استفاده کنیم، هرچند به نظر نیاز است برای حل بخشی از این مشکلات نسبت به جذب خیرین اقدام شود و از ظرفیت این گروه‌ها نیز برای پیشبرد پروژه‌ها استفاده بیشتری داشته باشیم.

وزیر نیرو در ادامه و در پاسخ به پرسشی پیرامون بحران قطعی آب تهران در جریان حادثه طبیعی جاده چالوس گفت: غروب پنجشنبه مورخ ۱۸ خرداد ماه بارش بسیار سنگینی به صورت نقطه‌ای در مجاورت سد امیرکبیر رخ داد که بررسی‌های آماری نشان می‌دهد، میزان این بارش به ۴۷ میلیمتر در ساعت رسید که باعث زمین لغزش و در نهایت مسدود شدن جاده چالوس و خروجی سد امیرکبیر شد.

وی افزود: در جریان این اتفاق حجمی بالغ بر یک میلیون متر مکعب معادل ۷۰ الی ۸۰ هزار کامیون توده سنگ و گل و لای در مسیر خروجی سد قرار گرفت که ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد، حل این مشکل ماه‌ها طول خواهد کشید.
محرابیان بیان کرد: این ارزیابی در حالی مطرح بود که سد امیرکبیر چیزی حدود ۲۰ درصد از آب شرب شهر تهران و بخش قابل توجهی از آب شرب شهر کرج را تأمین می‌کند و این مسئله ابعاد گسترده بحران را نشان می‌داد.

وزیر نیرو افزود: مصرف آب شرب شهر تهران ۴۵ متر مکعب بر ثانیه است که ۹ متر مکعب آن از سد امیرکبیر تأمین می‌شود که پس از وقوع بحران تلاش کردیم ۷ متر مکعب آن را از دیگر سامانه‌ها تأمین کنیم، ولی ۲ متر مکعب آن باقی ماند.

وی ادامه داد: در جریان این بحران سه تونل خروجی سد مسدود شد و شدت بحران به قدری بود که بنده شخصاً سفر خود را به شهرستان میانه را نیمه کاره رها کردم و خود را به محل سد رساندم.

وزیر نیرو در همین باره اضافه کرد: برای حل بحران ایده‌های مختلفی مطرح می‌شد که از جمله آن‌ها می‌توان به انتقال هوایی تجهیزات، انفجار و حفر تونل مطرح شد، اما هر کدام بنا به دلایلی یا امکان پذیر نبود و یا زمان‌بر بودند.

وی گفت: به هر صورت با بهره گیری از روش‌های ترکیبی و با کمک نیروهای جهادی، پیمانکاران، مهندسان و کارگران آبفای کشوری و همین طور نیروی هوا فضای سپاه پاسداران در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکل اولیه را مرتفع کردیم و مسیر مسدود شده باز شد.

محرابیان در پاسخ به اینکه چرا اطلاع‌رسانی به موقع درباره بحران قطعی آب تهران صورت نگرفت، گفت: اینکه چرا اطلاع‌رسانی به موقع در این باره صورت نگرفت، دلیل آن این بود که برای ما منافع مردم مهم است و منافع مردم ایجاب می‌کرد که ما آن‌ها را نگران نکنیم. ابتدا بخش اصلی مشکل را حل کردیم و سپس اقدام به اطلاع‌رسانی در این باره کردیم.

وی همچنین با تأکید بر اینکه در جریان بحران قطعی آب تهران خط قرمز ما کیفیت آب بود، افزود: به همین دلیل به واسطه کدر شدن آب آزاد شده در جریان حرکت از محل سد به سمت تصفیه خانه‌ها نیاز به گذشت کمی زمان برای افزایش کیفیت آب بود و پس از تثیبت شرایط تصفیه خانه‌ها با حداکثر ظرفیت وارد مدار شدند و مشکل به صورت کامل حل شد.

منبع خبر: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.