×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
اجرای طرح هوشمند محدودیت‌ها در پنج مرحله انجام می‌شود

تجارت‌گردان – حسین قاسمی در گفتگو با صدا و سیما؛ درباره طرح هوشمند سازی مدیریت بیماری کرونا گفت: چندین ماه در جلسات مختلف درباره طرح، زیرساخت‌ها و نحوه اجرای آن بحث‌های مختلفی انجام شد و در نهایت با هماهنگی و نقش و مشارکت وزارت بهداشت و معاونت علمی ریاست جمهوری و سایر دستگاه‌هایی که عضو ستاد ملی هستند و به صورت غیرمستقیم مباحث مختلف کرونا را رصد می‌کردند، این طرح تدوین شد.

دبیر کمیته قرارگاه امنیتی، انتظامی و اجتماعی ستاد ملی کرونا گفت: پایه و اساس این طرح دو موضوع است، موضوع نخست محدودیت‌هایی است که ما در گذشته نسبت به مدیریت بیماری کرونا اعمال می‌کردیم که به قوت خود باقی است، اما با استفاده از سیستم و سامانه‌ای که توسط شرکت‌های دانش بنیان طراحی و عملیاتی شده است و همچنین تبادل اطلاعات که بین این سیستم و استعلامات صورت می‌گیرد این کار انجام می‌شود.
وی گفت: مولفه‌های این طرح در واقع پیوند بین ارائه خدماتی است که شهروندان نیاز دارند که براساس آن وضعیت واکسیناسیون، بیمار نبودن یا در وضعیت قرنطینه نبودن آن بررسی می‌شود، به این ترتیب افرادی که واکسن زده و کارت واکسن داشته باشند می‌توانند خدماتی را دریافت کنند و محدودیت‌ها شامل آن‌ها نمی‌شود، اما افرادی که واکسن نزده باشند باید براساس نکاتی که در طرح آمده محدودیت‌های شامل آن‌ها می‌شود.
قاسمی افزود: این طرح در سه جلسه ستاد ملی مصوب شده است که به همراه دستورالعمل‌ها دیروز ابلاغ شد، زمان اجرای طرح را ما ابتدای آذرماه پیش بینی کرده بودیم، اما به دلیل این که نیازمند بررسی‌های بیشتر بود و فرایند آن باید در سیستم و سامانه تکمیل می‌شد بنابراین در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا زمان اجرای طرح نیمه دوم آذرماه مصوب شد.
وی ادامه داد: نیمه دوم آذرماه به دلیل اینکه دوشنبه و سه شنبه این هفته بود و از آن جایی که کار روی یک روال درستی انجام شود فاز نخست طرح از روز یکشنبه هفته آینده اجرایی می‌شود.
دبیر کمیته قرارگاه امنیتی، انتظامی و اجتماعی ستاد ملی کرونا با بیان اینکه فاز نخست طرح، شامل دستگاه‌های اجرایی می‌شود، گفت: ما ملاک عمل را دستگاه‌های اجرایی قرار داده ایم به این ترتیب که کارکنان دستگاه اجرایی که خدمات دهنده هستند حتما باید واکسینه شده باشند و واکسیناسیون آن‌ها استعلام شود که در وضعیت بیماری نباشند و اگر واکسن زده باشند ترددشان در سطح دستگاه‌های خودشان مشکلی ندارد، اما آن‌هایی که واکسن نمی‌زنند به هر دلیلی در دستگاه‌های اجرایی مشمول موضوع ماده قانون مدیریت بحران می‌شوند. افرادی که به هر دلیلی واکسن نزده باشند اعم از مشکلات پزشکی یا دلایل دیگر، بایستی هر ۱۵ روز یکبار آزمایش پی سی آر انجام دهند و نتیجه آن را به محل کار خودشان ارائه دهند.
وی افزود: تمام این فرآیند کنترلی و نظارتی در بستر سامانه انجام می‌شود که از طریق کدملی افراد یا شماره تلفن همراه‌شان استعلامات مورد نیاز صورت می‌گیرد و به صورت برخط در اختیارشان قرار می‌گیرد، البته تا زمانی که وضع واکسیناسیون در کل کشور به ۸۰ درصد برسد و آن افرادی که واکسن نمی‌زنند در دستگاه‌های اجرایی موظف به ارائه تست پی سی آر هستند.
قاسمی گفت: مرحله دوم طرح یک هفته بعد از مرحله نخست شروع می‌شود، در واقع مرحله بندی‌ها به گونه‌ای است که به فاصله یک هفته اجرایی و به مراتب به مرحله اول اضافه می‌شود.
وی افزود: ما در مرحله دوم سیستم حمل و نقل درون شهری از جمله شامل تاکسی‌های اینترنتی (اسنپ و تبسی و …) را داریم که وضعیت سلامت رانندگان در این فاز استعلام و متناسب با وضعیت سلامت اجازه فعالیت به آن‌ها داده می‌شود.
دبیر کمیته قرارگاه امنیتی، انتظامی و اجتماعی ستاد ملی کرونا گفت: مرحله سوم نیز که حوزه اصناف به معنای عام کلمه را شامل می‌شود و بخش‌های خدماتی بازرگانی، تجاری و تفریحی و امثال آن را پوشش می‌دهد. در این حوزه نیز ادامه فعالیت منوط به زدن واکسن است و دریافت کد کی یو آر (QR) که بایستی در مبادی ورودی خودشان آن را نصب کنند و در دید مردم باشد تا بتوانند از آن‌ها بهره برداری لازم را انجام دهند.
وی افزود: مرحله چهارم شامل حمل و نقل برون شهری اعم از هواپیما، قطار، اتوبوس، شناور‌های دریایی و سیستم حمل و نقل دریایی و حمل و نقل خودرویی شخصی است که در این مرحله نیز بر اساس واکسیناسیون و استعلامات مورد نیاز انجام می‌شود.
قاسمی گفت: در مرحله پنجم نیز واحد‌های علمی، تحقیقاتی و آموزشی از جمله دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه قرار دارند و متناسب با واکسیناسیون و استعلامات مورد نیاز کادر اداری و دانشجویان فعالیت می‌کنند.
وی افزود: تمام این استعلامات در بستر سامانه امید عملیاتی می‌شود و نحوه استفاده شهروندان از این سامانه نیز در واقع با اپلیکیشن آدرس سایتی است که در اختیارشان قرار داده می‌شود و با استفاده از کد ملی و شماره موبایلی که متعلق به خودشان است می‌توانند هم وضعیت سلامت خودشان را ارزیابی کنند و هم کد QR و کارت واکسیناسیون دریافت کنند.
دبیر کمیته قرارگاه امنیتی، انتظامی و اجتماعی ستاد ملی کرونا گفت: در این مرحله اگر افرادی می‌خواهند از سیستم حمل و نقل درون شهری یا از اصنافی استفاده کنند، در آن جا‌ها این امکان فراهم است مثلا پلاک خودرو فرد را استعلام بگیرند و وضع سلامت راننده را متوجه شوند یا از صنفی که می‌خواهند استفاده کنند وضعیت سلامت صنف و کارگران آن را استعلام کنند و با اطمینان خاطر این خدمات را دریافت کنند.
وی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر فروش بلیت حمل و نقل عمومی در مرحله نخست گفت: فروش بلیت در مرحله نخست نیست و این اطلاع رسانی که دیروز صورت گرفته بود، درست نبود، ما برای اینکه جلوی اطلاعات و اطلاع رسانی نادرست را بگیریم دو شماره اطلاعیه صادر کرده ایم که اطلاعیه‌های شماره یک و شماره دو کمیته در اختیار عموم مردم و رسانه‌ها قرار گرفته است.
دبیر کمیته قرارگاه امنیتی، انتظامی و اجتماعی ستاد ملی کرونا افزود: ما با شروع این طرح سه مرحله یا سه دوره را پشت سر گذاشته ایم که مرحله نخست از سال ۹۸ تا ۲۷ آبان ۹۹ بود که اعمال محدودیت‌ها به صورت موردی و مناسبتی انجام می‌شد. مرحله دوم از اول آذر ۹۹ تا ۲۱ آذر ۱۴۰۰ بود که طرح مدیریت هوشمند را اجرایی می‌کنیم که طرح محدودیت‌های هوشمند بر اساس رنگ بندی‌ها اعم از قرمز و زرد، نارنجی و آبی عملیاتی می‌شد و براساس آن تصمیم گیری می‌کردیم.
قاسمی افزود: مرحله سوم از ۲۱ آذر ان شاء الله با هماهنگی همه دستگاه‌ها و همکاری که به عمل آمده این طرح برای نخستین بار در حوزه مدیریت بحران عملیاتی می‌شود که این طرح همان طور که گفتم به صورت مرحله بندی آغاز می‌شود و ما اطلاع رسانی را براساس اجرای فازبندی‌ها انجام می‌دهیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.