×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اجرای پروژه «بوم پارک» با هدف ارتقای وضعیت زیست محیطی مشهد است

علیرضا طاهری در حاشیه نشست شورای هماهنگی حقوقی منطقه سه کشوری که در مشهد برگزار شد در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص پروژه بوم پارک اظهار کرد: پروژه بوم پارک یکی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در راستای احیای رودخانه تاریخی کشف رود است که بر اساس آن آزادسازی بستر، حریم و درختکاری در حاشیه این رودخانه تاریخی در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: قرارداد جدیدی با مجموعه شهرداری برای ایجاد بوم پارک مشهد در شمال شهر و در محدوده کشف رود در حال مطالعه و اجرا داریم که این پروژه عظیم با هدف تحول در حاشیه شهر و ارتقای وضعیت زیست محیطی شهر است.

وی در ادامه همچنین با اشاره به اینکه استان خراسان رضوی اولین استانی است که چاه‌های آب را مجهز به کنتور هوشمند کرده است، ادامه داد: طبق قانون توزیع عادلانه آب در سال ۱۳۸۸ دشت‌های مه ولات و مشهد کنتورگذاری شد و خوشبختانه امروز اعلام می‌کنیم در استان خراسان رضوی تقریباً تمام چاه‌ها برقی استان به کنتور روئت پذیر مجهز است در صورتی که متوسط نصب کنتور در کشور حدود ۱۹ درصد است.

طاهری با بیان اینکه یکی از بزرگترین خطوط انتقال در کشور به طول ۲۰۰ کیلومتر از سد دوستی تا مشهد مطالعه و اجرا شده است، گفت: از سال ۱۳۸۷ تا امروز از منابع آبی سد دوستی استفاده می‌کنیم اما با توجه به نقصان منابع آبی که مهمترین دلیل آن تغییر اقلیم و خشکسالی می‌باشد، سد دوستی نیز با کم آبی مواجه شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه تشکل‌های کشاورزی چاه محور در تمام استان‌ها باید ایجاد شود، گفت: بیش از ۸۵ درصد مصرف آب استان خراسان رضوی متکی به آب‌های زیرزمینی است.

وی با اشاره به اینکه استان خراسان رضوی دارای ۲۶ تشکل کشاورزی با نام‌های انجمن صنفی آب بران، تشکل آب بران و انجمن صنفی چاه داران است، گفت: هر اقدامی در مدیریت منابع آب دشت‌ها باید از طریق گفتگو با مردم صورت گیرد، همان طور که با کمک تشکل‌های کشاورزی بحث جرایم اضافه دیماند در سال جاری مدیریت و تعدیل شد.

طاهری با بیان اینکه مفهوم نجات آب از سال ۱۳۸۷ جایگزین مفهوم بحران آب در استان و کشور شده است، گفت: طی ۱۴ سال گذشته، در هر سال ۳۰۰ هزار دانش آموز در راستای مفهوم نجات آب آموزش پذیرفتند، ما معتقدیم هر تغییر و تحول آبی در کشور با آموزش پذیری از سنین پایین مثمر ثمر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: سال ۱۳۸۹ در استان خراسان رضوی طرح شیرین سازی آب و انتقال آن از دریای عمان مطرح اما رویایی دست نیافتنی عنوان شد خوشبختانه ما این آرزوی بزرگ را محقق کردیم و پروژه انتقال آب پیشرفت ۱۶ درصدی دارد. انتقال آب با ۸ خط از خلیج فارس و دریای عمان وارد کشور می‌شود که ۳ خط انتقال مربوط به سه استان شرقی کشور (سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی) با تخصیص ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب است که سهم استان خراسان رضوی ۱۲۰ میلیون مترمکعب می‌باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.