×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
اجرای پروژه های ملی مشترک توسط گروه سایپا و دانشگاه شهید بهشتی/ ایجاد مرکز تحقیق و توسعه با کمک سایپا در دانشگاه شهید بهشتی

 به گزارش تجارت گردان به نقل از سایپانیوز، در نشست مشترک محمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی و محمدعلی تیموری مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا بر همکاری های تخصصی، علمی و عملی در قالب پروژه های مشترک برای تأمین نیازمندی های مختلف صنعت خودرو و گروه سایپا تأکید شد.

در ابتدای این نشست، مدیرعامل گروه سایپا گفت: دانشگاه شهید بهشتی علاوه بر نقش مؤثر علمی، دانشگاهی کاربردی است که دانش آموختگان این دانشگاه یافته های علمی را در حوزه صنعت به شکل کاربردی اجرا می کنند و در نتیجه تولید علم به تولید سرمایه و ثروت منجر می شود.

تیموری افزود: اگر در یکسال اخیر موفقیت هایی در سایپا به دست آمده، حاصل آموخته هایی است که به صورت پایه از اساتید دانشگاه شهید بهشتی کسب کرده و در صنعت خودرو اجرا می کنیم.

او با تبیین شرایط بحرانی سال گذشته سایپا در خصوص ۸۷ هزار خودروی ناقص، تصریح کرد: اکنون در شرایطی هستیم که شاخص نرخ عبور مستقیم تولید در سایپا بیش از ۹۷ درصد است چراکه این شاخص ملاک مهمی برای سنجش نظام برنامه ریزی جامع در صنعت خودرو است و امروز به طور متوسط تولید روزانه سایپا، دو هزار دستگاه می باشد.

مدیرعامل گروه سایپا با اشاره به اینکه امسال ۹۸ هزار دستگاه خودرو بیشتر از مدت مشابه سال گذشته توسط سایپا عرضه شده، گفت: این موفقیت ها در حالی به دست آمده که نهاده های تولید رشد زیادی داشته اند و بر اساس قیمت گذاری دستوری هیچگونه افزایش قیمت در خودروهای تولیدی خودروسازان رخ نداده است.

او تصریح کرد: علی رغم خروج سه محصول پرتیراژ از چرخه تولید، چون اولویت اصلی سایپا بر تولید اقتصادی (از نظر قیمت، کیفیت و تیراژ) و همچنین خودروهای کار و تجاری متمرکز شده بود، روند تولید در سایپا با اختلال رو به رو نشد.

تیموری گفت: سیاست قیمت گذاری در کشور ما بر عکس قیمت گذاری در دنیا است، در دنیا قیمت گذاری برای خودروهای کار که مربوط به حمل و نقل عمومی و حمل و نقل کالا است به شکل دستوری انجام می شود اما قیمت گذاری خودروهای سواری بر اساس عرضه و تقاضا در بازار صورت می گیرد بنابراین قیمت گذاری دستوری خودروهای سواری در کشور منجر به گسترش واسطه گری شده و به محیط زیست نیز آسیب می رساند چون باعث تشویق به خرید خودروی سواری و تبدیل آن به کالای سرمایه ای می شود.

مدیرعامل گروه سایپا اعلام کرد: برای اینکه سایپا را از زیان انباشته حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان خارج کنیم، در زمینه تولید و عرضه خودروهای عمومی برنامه ریزی کردیم به نحوی که ساینا دوگانه سوز در شش ماهه اول و ساینا سه گانه سوز و الکتریکال در شش ماهه دوم سال آینده عرضه خواهد شد و همچنین ون ۱۴ نفره و وانت پادرالانگ عرضه می شود تا سایپا در حوزه حمل و نقل عمومی و خودروهای کار نقش مؤثرتری داشته باشد.

تیموری خبر داد که سایپا در سال آینده با ارائه خودروهای جدید، پوست اندازی خواهد داشت و چهار خودرو سواری شامل؛ اطلس، سهند، آریا و p90 و چهار خودرو تجاری نیز به سبد محصولات گروه سایپا افزوده خواهد شد.

مدیرعامل گروه سایپا گفت: گروه سایپا به خود می بالد که امروز میهمان این دانشگاه بود، دانشگاه شهید بهشتی در حوزه های فنی و فیزیک سرآمد است و در این نشست چند پروژه ملی تعریف شد که با اجرای این پروژه ها سالی یک میلیون قطعه در داخل کشور تولید و مصرف خواهد شد ضمن اینکه در شرایط فعلی این قطعات از خارج کشور وارد می شوند.

تیموری افزود: امیدوارم که دانشگاه شهید بهشتی به عنوان یک پشتوانه علمی و کاربردی در کنار سایپا و مرکز تحقیقات حضور داشته باشد تا بتوانیم از این دستاوردها استفاده کنیم و خودروهای به روزی را به جامعه عرضه کنیم.

در ادامه این نشست، دکتر محمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: به عنوان یک شهروند و معلم دانشگاه و به عنوان کسی که معتقدم دانشگاه می تواند در صنعت تأثیرگذار باشد، سخنان مدیرعامل سایپا بسیار امیدوارکننده بود و به نظر می رسد که مدیریت ارشد سایپا دغدغه ها را به درستی شناسایی کرده و امیدوارم با رویکردی که در این شرکت جاری است، فعالیت های بزرگی صورت گیرد و مشکلات مردم برطرف شود.

او افزود: دانشگاه توانایی هایی دارد و با اتکاء به توانایی های اساتید، امکانات، پژوهش ها و مطالعات فراوان تلاش می کند تا گره ها را باز کرده و مشکلات صنعت را برطرف سازد.

آقامیری با اعلام آمادگی دانشگاه شهید بهشتی برای کمک به صنعت خودرو، گفت: اگر بین صنعت و دانشگاه توازن برقرار شود بخشی از مشکلات هر دو حوزه حل خواهد شد و دغدغه ها از بین خواهد رفت.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی بر ایجاد مرکز تحقیق و توسعه با کمک سایپا در این دانشگاه تأکید کرد و گفت: دولت امسال فرصتی را برای دانشگاه ها و صنعت فراهم کرده که اگر صنعت، مراکز تحقیق و توسعه خود را در دانشگاه ها ایجاد کند مشمول بخشودگی مالیاتی می شود، بنابراین ما آمادگی داریم که مرکز تحقیق و توسعه مختص سایپا را در دانشگاه شهید بهشتی ایجاد و تمام پروژه های مشترک را در این مرکز عملیاتی کنیم.

او افزود: در قالب این مرکز دانشجویان و اساتید دانشگاه می توانند با صنعت خودرو همکاری های علمی و کاربردی داشته باشند. در قالب این مرکز، هم مشکلات دانشگاه حل شده و طرح ها و فعالیت های علمی در صنعت خودرو اجرایی می شود و هم مشکلات و نیازمندی های صنعت خودرو برطرف خواهد شد. همچنین تمامی پروژه های کارشناسی ارشد و دکترا را به سمت نیازهای گروه سایپا جهت دهی خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی در پایان این نشست، گفت: یکی از بهترین جلساتی که از زمان آغار به کارم در دانشگاه شهید بهشتی شرکت کردم، همین نشست با مدیران ارشد سایپا بود که جنبه عملیاتی داشت، هم مدیران صنعت خودرو و سایپا که خودشان از اساتید دانشگاه هستند به یک زبان مشترک با دانشگاه رسیدند و هم اساتید این دانشگاه متوجه شدند که نیاز صنعت خودرو چیست.

آقامیری افزود: از نظر من اگر دانشگاه بخواهد مسیر خود را به درستی طی بکند باید اینگونه جلسات را برگزار کرده تا بتواند نقش خود را در تأمین نیازها و حل مسائل کشور ایفا کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.