×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
اجرای ۲۰۰ پروژه مقابله تا تنش آبی در کشور

محمد جوانبخت در جمع مسئولان خراسان شمالی اظهار کرد: امسال چندمین سالی است که با خشکسالی پی در پی مواجه هستیم.

وی گفت: کمبود باران و خشکسالی سبب شده تا در وزارت خانه پروژه های مقابله با تنش آبی اجرایی شود.

جوانبخت با اشاره به اجرای طرح جهاد آبرسانی افزود: اجرای این طرح از یکی دو سال گذشته شروع شده است و در مرحله اول این طرح در ۱۰ هزار روستا در حال انجام است. در فاز دوم اجرای این طرح نیز قرار بر این است تا این طرح در ۱۰ هزار روستای دیگر به منظور آبرسانی پایدار انجام می شود.

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب در ایران در ارتباط با طرح های حوزه آب و فاضلاب در خراسان شمالی  بیان کرد: در حال حاضر فقط ۲۲ درصد از ذخایر مخازن سدهای استان دارای آب است، کمبود بارندگی ها بر روی منابع آب زیرزمینی استان تاثیر گذاشته است و در حال حاضر نقطه ای در این استان وجود ندارد که با تنش آبی مواجه نباشد.

به گفته وی در این استان در ۱۶۷ روستا پروژه جهاد آبرسانی در حال انجام است.

جوانبخت گفت: انتقال آب از منطقه گلیل و سرانی به چهار شهر خراسان شمالی از طرح های اولویت دار است که با اخذ ماده ۲۳ و تامین منابع مالی این طرح نیز اجرایی خواهد شد.

وی در ادامه با تصریح بر اینکه شیوه مصرف آب در ایران همانند کشورهایی که مشکل کم دارند، نیست، افزود: یکی از اقداماتی که می توان در مدیریت آب انجام داد جایگزینی استفاده از پساب به جای آب باکیفیت در پروژه های صنعتی است.

معاون وزیر نیرو بیان کرد: جایگزینی پساب به جای آب باکیفیت در مجتمع پتروشیمی خراسان مورد توجه این وزارت خانه و استان است که با اجرای آن، مشکل حل خواهد شد.

وی با اشاره به ساخت سد گلمندره نیز اظهارکرد: این پروژه حدود ۱۰ سال است که اجرایی شده و در برهه ای از زمان متوقف شده بود و این پروژه در شهریور ماه امسال با ظرفیت ۲۸ میلیون مترمکعب آبگیری می شود.

جهانبخت ادامه داد: طی یک ماه آینده تصفیه خانه فاضلاب شیروان با ظرفیت ۱۲ هزار متر مکعب به بهره برداری می رسد و ارتقای تصفیه خانه بجنورد از ۱۹ هزار متر مکعب به ۳۸ هزار متر مکعب در دستور کار قرار دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.