×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اجرای ۲۵۰ پروژه در طرح پویش الف_ب_ایران در سال ۹۹

تجارت گردان | اجرای ۲۵۰ پروژه در طرح پویش الف_ب_ایران در سال ۹۹

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، رضا اردکانیان وزیر نیرو در نشست خبری اجرای طرح پویش الف ب ایران،  گفت: سال گذشته در این طرح ۲۲۷ پروژه با سرمایه گذاری ۳ هزار و ۵۶۵  میلیارد تومان در ۱۳۱ استان کشور برگزار شد.

او ادامه داد: طرح پویش الف_ب_ایران هم در سال ۹۹ برگزار می‌شود که این طرح این هفته در استان تهران و بالغ بر ۲ هزار هشتصد میلیارد تومان که به صورت طرح‌های بزرگ است با حضور رئیس جمهوری افتتاح می‌شود.

وزیر نیرو با اشاره نام گذاری سال”جهش تولید” افزود: این طرح‌ها امسال به صورت عظیم نسبت به سال قبل و باهدف خدمتگزاری بیشتر به مردمان آغاز می‌شود به طوری که در این طرح به ساز و کار‌ها و ساخت و ساز‌ها پرداخته می‌شود. بنا داریم حدود ۲۵۰ پروژه با سرمایه گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومان با استفاده از منابع مختلف در این طرح اجرا کنیم.

وی گفت: قرار است در این پویش ۹ سد بزرگ، ۹ تصفیه خانه آب، ۱۱ تصفیه خانه فاضلاب و ۵۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی با احدات شبکه‌های اصلی زهکشی در برنامه داریم و همچنین قرار است آبرسانی به مناطق محروم که چیزی بالغ بر یک هزار روستا کشور در این پروژه از شبکه آب شرب بهرمند می‌شوند.

وزیر نیرو تاکید کرد: همچنین در این طرح ۱۲ نیروگاه حرارتی با ظرفیت ۲ هزار و  صد مگاوات و همچنین ۱۹۰۰ کیلومتر خط انتقال شبکه برق در سال ۹۹ از دیگر طرح‌های اصلی ما است. 

اردکانیان گفت: پروژه‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب ملارد، صفادشت و اسلام‌شهر، با حضور رئیس جمهوری و در قالب ویدئوکنفرانس فردا سه‌شنبه ۲۶ فرودین‌ماه به بهره‌برداری می‌رسد.

او افزود: مجموع اعتبار این طرح‌ها رقمی معادل ۴۵۰۰ میلیارد ریال است که مجتمع تصفیه‌خانه فاضلاب ملارد در زمینی به وسعت ۱۴.۵ هکتار و در سه فاز پیش‌بینی شده است که فاز نخست آن، با ظرفیت ۳۵ مترمکعب در شبانه‌روز و ۲۰ کیلومتر شبکه اصلی، ۹۶ کیلومتر شبکه فرعی و ۷.۲ کیلومتر خط انتقال، بهره‌برداری می‌شود.

وزیر نیرو بیان کرد: همچنین تصفیه‌خانه فاضلاب صفادشت در چهار هکتار زمین با ظرفیت تصفیه ۷۸۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز بهره‌برداری می‌شود که برای اجرای آن، ۲۸ کیلومتر شبکه اصلی و فرعی و ۴.۳ کیلومتر خط انتقال در قطرهای ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی‌متر اجرا شده است. با افتتاح این دو تصفیه‌خانه‌۵۰۰ هزار نفر از مشترکان غرب استان تهران زیر پوشش شبکه جمع‌آوری فاضلاب قرار می‌گیرند.

اردکانیان ادامه داد: هم‌چنین فاز دوم طرح تصفیه‌خانه فاضلاب اسلام‌شهر با ۵۳۷ کیلومتر شبکه جمع‌آوری، هفت کیلومتر خط انتقال نیز در همین روز افتتاح می‌شود که جمعیت زیرپوشش آن در افق سال ۱۴۲۵ حدود ۷۵۰ هزار نفر است.اردکانیان در ادامه مبنی بر سوالی که آیا ویروس کرونا بر مصرف برق تاثیری داشته یا خیر؟ گفت: وزارت نیرو اتکای کمی به بودجه دولت دارد و بیشترین تامین منابع از طریق بودجه داخلی است، در سال ۹۹ حدود ۳۰ درصد منابع از بودجه دولتی است و ۷۰ درصد آن هم اتکا به منابع داخلی پیش بینی شده است.

او بیان کرد: هرچه مردم ما بتوانند در مصارف آب و برق دقیق‌تر عمل کنند هزینه کمتری پرداخت می‌کنند، اگر ما به شیوه مصرف درست عادت کنیم می‌توانیم هزینه‌های کمتری در مصرف آب و برق پرداخت کنیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: همانطور که سال گذشته مردم همراهی خوبی به ویژه در مصرف برق داشتند و توانستیم سال ۹۸ را بدون خاموشی سپری کنیم امسال هم قطعا بدون خاموشی گذر می‌کنیم و همچنین اگر بتوانیم در مصارف آب صرفه جویی مناسبی داشته باشیم هیچ کمبود آبی در تابستان متوجه ما نمی‌شود.

او در ادامه در خصوص کمبود آب به ویژه باتوجه به بارش‌های اخیر در کشور گفت: ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر لغایت ۲۵ فروردین سال آبی ۹۹-۹۸ بالغ بر ۲۶۴ میلیمتر می‌باشد. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۱۹۷ میلیمتر) ۳۴ درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۲۹۴ میلیمتر) ۱۰ درصد کاهش نشان می‌دهد، همچنین حجم بارش اول مهر تا پایان ۲۵ فروردین معادل ۴۳۵.۰۷۹ میلیارد مترمکعب گزارش شده است.

اردکانیان بیان کرد: به طور کلی این بدین معنا نیست که با توجه به بارش‌های مناسب در کشور در مصرف آب صرفه جویی نکنیم صرفا کافی بودن بارش‌ها به منزله کافی بودن آب نیست و باید در مصرف آب صرفه جویی کنیم تا در تابستان دچار کمبود اب نشویم.

وزیر نیرو اضافه کرد: امسال هم به دلیل شیوع کرونا ما یک ملاحظه‌ای داریم و باتوجه به تعطیلی واحد‌های آموزشی که ممکن است به گونه‌ای دیگر باشد و باعث باز بودن واحد‌های آموزشی شود و این امکان وجود دارد که مصرف برق افزایش پیدا کند، ولی به طور کلی باید در مصرف برق صرفه جویی کنیم.


اردکانیان در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر کمبود آب شرب در سیستان و بلوچستان گفت:خوشبختانه باتوجه به سیلاب ها‌ی اخیر در سیتان و بلوچستان مخازن سد‌های این استان در شرایط مطلوب قرار دارد و همچنین با توجه به سیل‌های کشور افغانستان و ورود آن به برخی از تالاب‌های سیتان و بلوچستان ظرفیت خوبی در این استان از نظر منابع آبی داریم

او اضافه کرد: ما امسال شرایط خوبی در سیتان و بلوچستان از نظر آب شرب داریم به طوری که قرار است از طرح آبرسانی ۱۴۰۰ روستا در کشور سهم قابل توجه‌ای مربوط به این استان تعلق دارد.

وزیر نیرو با اشاره به افزایش صادرات برق در سال ۹۹ تصریح کرد: در حال حاضر صادرات برق همانند سال‌های گذشته به کشور‌های همسایه ادامه دارد و هماهنگونه که سال گذشته تابستان را بدون خاموشی گذراندیم امسال هم امیدواریم تابستان را باتوجه به افزایش صادرات این اتفاق بیوفتد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.