×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
احتمال رفع محدودیت حداقلی اینترنت تا چند ماه دیگر/  از پلت‌فرم داخلی حمایت می‎کنیم اما مخالفت محدودیت پلتفرم‌های خارجی هستیم

به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، در ابتدای این نشست، حسین اسلامی به تشریح فعالیت‌های این سازمان در ماه‌های گذشته و همچنین برنامه‌های سال آتی دوره ششم هیأت مدیره، پرداخت و گفت: «به صورت عملی با اخذ نظریه معاونت حقوقی ریاست جمهوری و معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی مجلس، در مورد موضوع عدم شمول قانون نظام صنفی بر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و همه استان‌ها اقدام کردیم و این موضوع همه کسب و کارهای سازمان به جز فروشگاه ها را شامل می شود. این مسئله را پیگیری خواهیم کرد تا این تصویر کامل شود که قانونگذار برای صنف فاوا تصمیم دیگری گرفته و آنها را از شمول قانون نظام صنفی مستثنی کرده است».

او ادامه داد: «تلاش ما بر این است تا «پلمب» ابزار قانونی برای کسب و کارهای عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نباشد و به اعضای خود این اطمینان را می دهیم افرادی که عضو سازمان بوده و عضو سایر تشکل ها نیستند، از این موضوع آسیب نبینند».

اسلامی با اشاره به پیگیری های صورت گرفته توسط این سازمان برای آزادی فعالان صنفی که در جریان حوادث ماه‌های گذشته بازداشت شده بودند، و همچنین حکم مدیرعامل پلت‌فرم دیوار اظهار کرد: «این موارد نقطه عطفی برای کل زیست بوم است. خوشبختانه رای برائت مدیر عامل دیوار صادر شد. چرا که این موضوع یکی از خط قرمزهای سازمان نصر است و ما بر این باوریم که مدیر یک پلتفرم اگرچه باید در چارچوب قانونی خود پاسخگو باشد اما در برابر همه محتواهای منتشر شده روی پلتفرم مسئول نیست. رای صادره یک نقطه عطف به شمار می رود. نباید مدیرعامل یک پلتفرم به زندان محکوم شود و حتی در صورت وقوع تخلف، باید سایر اقدامات تنبیهی اجرایی شود».

ایجاد دبیرخانه مشترک با فراکسیون اقتصادی مجلس

رئیس هیأت مدیره سازمان نصر تهران در ادامه به بیان فعالیت مرکز داوری این سازمان پرداخت و اظهار کرد: «به دلیل شرایط ویژه اقتصادی کشور نیاز به داوری در صنف فاوا بیش از پیش احساس می شود. این موضوع با ابتکار دوره پنجم تمهید شده بود، اما فعالیت چندانی نداشت. هیأت مدیره دوره ششم با برنامه ریزی و ایجاد تغییراتی در زیرساخت های این مرکز و با دعوت از افراد متخصص، بار دیگر مرکز داوری را راه اندازی کرد. این مرکز با نگاه رفع اختلاف و همچنین درآمدزایی برای سازمان در حال فعالیت است».

اسلامی از تشکیل دبیرخانه مشترک با فراکسیون اقتصادی مجلس خبر داد و در این باره گفت: «اینکه با یک فراکسیون از مجلس دبیرخانه تشکیل داده و دبیر آن با حکم رئیس فراکسیون انتخاب شود، در نوع خود بی سابقه است. در این دبیرخانه ۵ نفر به عنوان شورای راهبری و آقای خداوردیان که نماینده سازمان است به عنوان دبیر این دبیرخانه انتخاب شده اند تا ارتباط دقیق‌تری میان سازمان نظام صنفی رایانه ای و مجلس شورای اسلامی برقرار شود. راهی به جز این برای ارائه اطلاعات به صورت مستقیم با نمایندگان مجلس وجود نداشت». او در همین رابطه افزود: «با روابط ایجاد شده دغدغه‌های صنف به صورت مستقیم به نمایندگان مجلس انتقال داده می شود و نیز زمینه برای ارائه پیشنهادهایی برای قانونگذاری را فراهم می کنیم».

اسلامی توجه به موضوع اقتصاد دیجیتال کیش را یکی دیگر از زمینه‌های فعالیت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران برشمرد و گفت: «در مناطق آزاد نگاه متفاوتی به اقتصاد دیجیتال وجود دارد و ما نیز در سازمان نصر تهران در صدد هستیم تا در سال آینده با منطقه آزاد کیش رویداد مشترکی برگزار کنیم».

به گفته اسلامی وابستگی مالی کمتر سازمان به حق عضویت اعضا از جمله موارد دیگری بود که این سازمان به آن توجه داشته است. او در این باره توضیح داد: «از ابتدا سه موضوع را دنبال کردیم که یکی از آنها کاهش وابستگی سازمان به حق عضویت اعضا بود. خوشبختانه بخشی از این موضوع محقق شده و در این راستا مشارکت خود اعضا چشمگیر بوده است. بسیاری از اعضا در رویدادها برای تامین هزینه‌ها به عنوان حامی مالی پیشگام می‌شوند. مورد دوم حرکت سازمان به سمت سایر منابع درآمدی بود. این مورد در مجمع سال اخیر به تصویب رسید و بودجه به هیأت مدیره واگذار شد. امیدواریم در سال سوم دوره ششم حدود ۷۵ درصد درآمدها از محل حق عضویت باشد».

مسابقات ورزشی ویژه بانوان کلید خورده

رئیس هیأت مدیره نصر تهران در بخش دیگری از سخنان خود ضمن قدردانی از زحمات صادق فرامرزی، عضو هیأت رئیسه نصر تهران که مدتی سرپرستی دبیرخانه نصر کشور را عهده‌‎دار بود، به موضوع انتخاب آزاد معروفی، عضو هیأت مدیره نصر تهران و عضو شورای مرکزی به عنوان دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور نیز اشاره کرد.

او به موضوع برگزاری مسابقات ورزشی نیز اشاره کرد و گفت: «گلایه‌هایی مبنی براینکه مسابقات ورزشی ویژه مردان است، وجود داشت. در سال جاری مسابقات پینگ پنگ خانم ها برگزار شد و برای برگزاری مسابقه شطرنج ویژه بانوان در سال آینده نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است. اگر بانوان صنف علاقمند باشند، مسابقات سایر رشته های ورزشی را نیز برگزار خواهیم کرد».

اسلامی از تقویت بخش های استانی و حوزه بین الملل در سال پایانی فعالیت هیأت مدیره دوره ششم سازمان نصر تهران خبر داد و گفت: «بسیاری از زیرساخت ها در تهران انجام شده است و اکنون سفرهای متعددی به دیگر استان‌ها در پیش داریم. بر این باور هستیم که باید همه نصرهای استانی به صورت یکپارچه و متشکل عمل کنند. آخرین سفر استانی نصر تهران به شهر زاهدان بود که در هفته گذشته انجام شد. در این زمینه پتانسیل های جدی در دیگر استان ها برای همکاری های مشترک وجود دارد».

وی درباره فعالیت های این سازمان در بخش بین الملل نیز توضیح داد: «کمیسیون صادرات سازمان تقویت شده است و سال گذشته با همکاری همراه اول، اسپانسر ایران در نمایشگاه جیتکس بودیم. برای سال آینده نیز برنامه های جدی داریم تا بتوانیم ارتباطات بین الملی اعضای صنف را تقویت کنیم».

انتظارمان رفع محدودیت‌های حداکثری است

موضوع تولید داخلی، یکی دیگر از محورهای سخنان اسلامی بود که در این نشست به توضیح آن پرداخت. او در این باره گفت: «تا پیش از این و در بحث سخت افزاری، همواره عنوان می شد که سازمان نظام صنفی همراه با واردکنندگان است. بنابراین با تشکیل کمیسیون تولید، تلاش کردیم خود را فراتر از واردکننده و تولیدکننده، متعهد به حفظ منافع کلی اعضا بدانیم». رئیس هیأت مدیره سازمان نصر تهران درباره حوزه نرم افزار گفت: «بسیاری از اعضای ما توسعه دهنده نرم افزارهای داخلی هستیند و چتر حمایتی سازمان بالای سر آنها است. در چند ماه اخیر نظام صنفی در برخی رسانه ها به همراهی با برخی شبکه ها و پلتفرم های خارجی مانند متا و یا واتس اپ، متهم شد؛ تلاش کردیم تا ضمن این که بگوییم مخالف اعمال محدودیت‌ها هستیم اما از پلتفرم‌های داخلی حمایت می کنیم. نکته اصلی ما در کل حمایت حداکثری از پلتفرم‌های داخلی است، در عین این که مخالف محدود شدن پلتفرم‌های خارجی به منظور تقویت پلتفرم‌های داخلی هستیم».

او در همین زمینه ادامه داد: «با اعمال محدودیت برای پلتفرم هایی مانند اسنپ و تپسی به صورت جدی مخالف هستیم. همه این مجموعه ها در داخل کشور برنامه نویسی و اجرایی شده اند، اما این که نظام صنفی به حمایت از پلتفرم های خارجی متهم شود، منصفانه نیست».

اسلامی در ادامه به تشریح سایر فعالیت های انجام شده پرداخت و گفت: «همواره به دنبال این بودیم تا برای ارائه خدمات خود، همچون سایر کشورها یک برج فناوری داشته باشیم. تمهیدی در این باره در منطقه ۲۲ اندیشیده شده است و در این زمینه در حال مذاکره هستیم تا یک ملک مشترک برای استقرار ده‌ها شرکت را تامین کنیم. به گونه‌ای که پرداخت هزینه آن برای شرکت‌ها هم چندان دشوار نباشد. امیدوارم در پایان این دوره هیأت مدیره بتوانیم این قرارداد را منعقد کنیم».

رئیس هیأت مدیره نصر تهران همچنین به شرایط نامطلوب اینترنت در کشور و پیگیری‌های سازمان در این زمینه پرداخت و افزود: «از مجاری متعددی از جمله مرکز ملی فضای مجازی به صورت جدی برای رفع محدودیت ها در حال تلاش هستیم و ترجیح می‌دهیم به منظور ایجاد تعامل بیشتر، این موارد تا حصول نتیجه چندان رسانه ای نشود. همچنین در این زمینه دبیرخانه مشترکی با سایر تشکل های همسو تشکیل شده داده‌ایم و پیگیر رفع این محدودیت ها هستیم. تصور می‌کنیم یک رفع محدودیت حداقلی صرف چند ماه آینده انجام شود گرچه انتظار ما رفع محدودیت‌های حداکثری است».

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.