×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
احمدوند: ۳ درصد از فروش بخش مجازی نمایشگاه کتاب برای جبران هزینه‌ها دریافت می‌شود

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، هرچه به روزهای برگزاری سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب نزدیک می‌شویم، نگرانی ناشران از مسائل مطرح شده برای شرکت در این نمایشگاه بیشتر می‌شود. این نمایشگاه دو سال به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا و آمار بالای مبتلایان، به شکل مجازی برگزار شد. با افزایش تعداد افرادی که واکسن دریافت کردند و کاهش تعداد مبتلایان در ایران، قرار است نمایشگاه بین‌المللی کتاب از ۲۱ تا ۳۱ اردیبهشت به صورت حضوری و مجازی در مصلی تهران برگزار شود.

ناشران در این دو سال با مشکلات متعددی مواجه بودند، برخی از ناشران به دلیل قیمت بالای کاغذ در بازار آزاد و همچنین کمبود دریافت کاغذ دولتی نتوانستند عنوان‌های جدید را چاپب و عناوینی را که لازم بود تجدید چاپ کنند. دغدغه ناشران شهرستانی شاید بیش از ناشرانی باشد که در تهران فعالیت می‌کنند، زیرا مشکلات حمل و نقل، طی مسیر و اسکان برای شرکت در نمایشگاه بین‌المللی، بر مشکلات دیگر آن‌ها اضافه شده‌است.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قوانین جدیدی برای شرکت ناشران در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی وضع کرده‌است. قوانینی که موجب نگرانی تعدادی از ناشران شده‌است. خبرنگار ایرنا درباره برخی از این قوانین گفت‌وگویی با یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد و رئیس سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انجام داد که در ادامه می‌خوانید.

در آیین نامه ثبت نام ناشران برای شرکت در نمایشگاه بین‌المللی کتاب یک بند وجود دارد که در آن بیان شده، ۳ درصد از کل مبلغ فروش مجازی باید به وزارت فرهنگ و ارشاد پرداخت شود. آیا در دوره‌های قبل هم این قانون وجود داشت؟ با توجه به اینکه در بخش حضوری نمایشگاه هم فروش ممکن شده‌است، آیا در فروش حضوری هم این درصد درنظر گرفته می‌شود؟

در دوره‌های قبل در نمایشگاه حضوری، فروش مجازی وجود نداشت، یعنی در سی‌ودومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب این ویژگی وجود نداشت. از این دوره فروش مجازی به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اضافه شده‌است. به این دلیل که فروش مجازی در دوره‌های قبل وجود نداشت، درصدی از آن کم نمی‌شد، اما در این دوره با توجه به اینکه برگزاری نمایشگاه مجازی هزینه‌های قابل توجهی دارد، طبعا درصدی از فروش ناشران هم برای جبران بخشی از این هزینه‌ها در نظر گرفته شده‌است.

احمدوند: ۳ درصد از فروش بخش مجازی نمایشگاه کتاب برای جبران هزینه‌ها دریافت می‌شود

ناشران باید با برنامه‌ریزی دقیق ثبت نام را انجام بدهند

انصراف یک یا چند ناشر می‌تواند جانمایی و نقشه غرفه‌ها را تغییر بدهد و زحماتی را برای برگزار کنندگان نمایشگاه و ناشران دیگر ایجاد کند، در نتیجه ناشران باید با بررسی دقیق اقدام کنند تا این مشکلات برایشان پیش نیاید

ناشران از قانون جریمه در صورت انصراف از شرکت در نمایشگاه نگران هستند. گفته شده ناشر اگر انصراف بدهد، دو سال از شرکت در نمایشگاه محروم خواهندشد. لطفا درباره چرایی این تصمیم و اهداف آن توضیح دهید.

ناشران باید با مطالعه و برنامه‌ریزی دقیق ثبت نام را انجام بدهند، زیرا برساس ثبت نام ناشران است که جانمایی در غرفه‌ها را انجام می‌دهیم و نقشه نمایشگاه مشخص می‌شود. بنابراین انصراف یک یا چند ناشر می‌تواند جانمایی و نقشه غرفه‌ها را تغییر بدهد و زحماتی را برای برگزار کنندگان نمایشگاه و ناشران دیگر ایجاد کند، در نتیجه ناشران باید با بررسی دقیق اقدام کنند تا این مشکلات برایشان پیش نیاید.

بعد از برگزاری سی‌ودومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب و همچنین پس از برگزاری دو دوره نمایشگاه مجازی، مسئولان گفته بودند که با کتاب‌فروشان در این روند همکاری خواهدشد، آیا برای شرکت کتاب‌فروشان در این دوره برنامه‌ای دارید؟ آیا ایده‌ای در این خصوص، برای دوره‌های بعد دارید؟

تصمیم ما این بود که کتاب‌فروشان در فضای مجازی به نمایشگاه کتاب تهران اضافه بشوند، در فرصتی میان نمایشگاه مجازی بهمن و نمایشگاه بین‌المللی کتاب زیرساخت‌های فنی به صورت کامل برای این کار آماده نشد، اما این اقدامات فنی را ادامه می‌دهیم تا با سرعت بتوانیم کتاب‌فروشان را هم به فروش مجازی اضافه و از حضور آن‌ها استفاده کنیم.

مراجعه‌کنندگان باید حداقل دو دوز واکسن را دریافت کرده باشند

آیا با در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی، برای تعدادی افرادی که در غرفه می‌توانند حضور داشته‌باشند، قوانینی تعیین کردید؟ از گروه نشر چه تعداد از افراد باید در غرفه حضور داشته‌ باشند؟

حتما قوانین و قوائد بهداشتی به صورت جدی در نمایشگاه اعمال خواهدشد. حتما برای غرفه‌داران، متصدیان و مجریان قواعد سختگیرانه‌تری اعمال خواهد شد تا از حضور افرادی که ممکن است آلوده یا ناقل باشند جلوگیری شود. حتما مراجعه‌کنندگان هم باید حداقل دو دوز واکسن را دریافت کرده باشند تا بتوانند در محیط نمایشگاهی حضور پیدا کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.