×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
ارائه خدمت به بیش از ۳ هزار کودک کار و خیابان/ ۲۶۰۰ کودک اسکن عنبیه شده‌اند

«فاطمه ارزانیان» معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به این سوال که چه تعداد کودک کار و خیابان در حال حاضر جذب و شناسایی شده‌اند و چه تعداد از این کودکان به چرخه توانمندسازی وارد شده‌اند، گفت: همانطور که مستحضر هستید قانون حمایت از اطفال و نوجوانان در تاریخ ۱۳۹۹/۲/۲۳ توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده و آیین نامه ماده ۶ این قانون شرح وظایف دستگاههای ذی نقش در امر حمایت را تبیین می‌کند.

وی ادامه داد: در بخشی از اصلاحات آیین نامه اجرایی ماده۶ مورخ ۱۴۰۱/۰۷/۲۷ اشاره شده است که موضوع جمع آوری کودکان در معرض خطر یا بزه‌دیده توسط نیروی انتظامی انجام خواهد شد. طرح شناسایی، جذب و توانمندسازی کودکان کار و خیابان مورخ ۱۳۹۹/۰۵/۰۴ در تهران آغاز شده که در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تعداد ۹۴۹ کودک از طریق خودروهای سیار جذب و شناسایی شده‌اند. در سال ۱۴۰۱ نیز بیش از سه هزار خدمت‌گیرنده کودک کار و خیابان از مراکز تحت نظارت بهزیستی خدمات دریافت کرده‌اند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران درباره کودکان اتباع در طرح‌های ساماندهی گفت: یکی از چالش‌های اساسی سازمان در ارائه خدمات آموزشی، حمایتی و توانمندسازی خانواده‌های کودکان کار و خیابان این بوده که در اغلب موارد، خانواده‌های اتباع، فاقد اوراق هویتی معتبر هستند. متعاقباً، پیگیری مستمر این خانواده‌ها به واسطه تغییر شماره تماس و نقل مکان‌های مکرر تقریبا غیرممکن است.

ارزانیان خاطرنشان کرد: متاسفانه، صرفا بین ۲۰ تا۳۰ درصد کودکان و خانواده‌هایشان امکان توانمندسازی را دارند. اتباع نیز پس از غربالگری در صورت واجد شرایط بودن (نداشتن سرپرست و…) به مراکز شبانه روزی منتقل می‌شدند. رد مرز، تحویل به خانواده، ارجاع به مراکز روزانه از اقدامات انجام شده در این طرح بوده است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چه تعداد کودک زباله‌گرد در تهران داریم و چه اقدامی برای جلوگیری از کار این کودکان با همکاری شهرداری تهران صورت گرفته است، تصریح کرد: با عنایت به تشکیل کارگروه کودکان کار و زباله گرد با همکاری شهرداری تهران و سلسله جلسات برگزار شده، اما متاسفانه به واسطه‌ عدم انسجام اراده لازم در تدوین و پیگیری برنامه‌های عملیاتی و تعدد عوامل این مسئله، اقدامات صورت گرفته به حد مورد انتظار میسر نبوده است. لازم به ذکر است کودکان زباله گرد همانند سایر کودکان کار در صورت شناسایی و جذب تحت حمایت سازمان بهزیستی قرار می‌گیرند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران همچنین درباره اقدامات انجام شده درخصوص کودکان متکدی گفت: طبق بند ۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری موظف به جلوگیری از تکدی‌گری است. اگر چه در صورت گزارش هر گونه کودک آزاری به خط ۱۲۳ مبنی بر بهره‌کشی اقتصادی از کودکان و تکدی‌گری موارد از طریق تیم تخصصی اورژانس اجتماعی پیگیری می‌گردد.

ارزانیان درباره کد یونیک برای کودکان کار خاطرنشان کرد: تا سال گذشته بیش از ۲۶۰۰ کودک اسکن عنبیه شده‌اند که اسکن عنبیه به عنوان یونیک کد برای انسجام خدمت‌رسانی به کودکان در نظر گرفته شده است.

وی در پاسخ به این سوال که شهرداری تهران در نامه‌ای به رییس‌جمهور در اواخر سال گذشته درخواست کرده بودند که تمام مراحل جذب شناسایی و توانمندی کودکان کار در تهران به شهرداری تهران واگذار شود آیا چنین طرح و برنامه‌ای می‌تواند به حل مشکلات کودکان کار و خیابان کمک کند؟ گفت: با توجه به آیین نامه اجرایی قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و ماده ۳ فصل دوم این آیین نامه که سازمان بهزیستی متولی اصلی حمایت از اطفال و نوجوانان در معرض خطر و بزه دیده است و همچنین تخصصی بودن فعالیت‌ها و اقدامات کارشناسی، به نظر می‌رسد بهتر است بهزیستی با همکاری جدی و تمام قد سایر ارگانهای همکار به این امر مهم ادامه دهد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران درباره آمار تقریبی کودکان کار و خیابان در تهران گفت: بیش از سه هزار کودک کار توسط بهزیستی شناسایی شده‌اند و این آمار سیال است چراکه به دلایل متفاوت بغیر از موضوع توانمندسازی این کودکان از چرخه خارج و یا وارد این چرخه می‌شوند، اما برآورد ما این است که در مجموع دو تا سه برابر کودکان کار که توسط مددکاران ما شناسایی شده‌اند، در تهران فعالیت داشته باشند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.