×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
ارتقای جایگاه بورس کالا در اقتصاد ملی/ موج ارزشمند مخالفت با قیمت گذاری دستوری در سال ۹۹

به گزارش تجارت گردان ، بهمنی در گفت و گو با «کالاخبر» به قیمت گذاری دستوری کالاها در کشور طی سال ۹۹ اشاره کرد و اظهار داشت: تبعات سنگین و فضای سمی قیمت گذاری دستوری برای اقتصاد و رواج فساد بر کسی پوشیده نیست اما مخالفت های زیاد با این سیاست در سال ٩٩ که رویدادی ارزشمند بود، باعث شد تا ارزش مکانیسم بازار و الزامات رعایت مکانیزم عرضه و تقاضا مشخص شود. 

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد که به کار گرفتن قیمت گذاری دستوری در کشور سمی است که به مرور در کشور پخش شده و فضای حاکم بر اقتصاد را مسموم کرده است.

تورم با دستور کنترل نمی شود
وی با بیان اینکه مگر می توان قیمت یا تورم را به صورت اجباری در کشور افزایش یا کاهش داد، خاطرنشان کرد: قیمت گذاری دستوری بدین معنا است که بخواهیم فشاری را به قیمت ها ایجاد کنیم، این اقدام به هیچ عنوان با موفقیت همراه نخواهد شد و باید اجازه داد تا عرضه و تقاضا در بازار خود را نشان دهد و از این طریق قیمت ها به صورت منطقی تعیین شوند.
بهمنی اظهار داشت: زمانی که عرضه یا تولید کالاها با افزایش همراه می شود قطعا قیمت ها با کاهش همراه می شود اما این موضوع هم نباید در کشور حاکم باشد که زمانی قیمت ها با کاهش همراه می شوند هیچگونه حمایتی از کالاها صورت نگیرد.
رییس کل سابق بانک مرکزی در ادامه به تاثیرگذاری قیمت های جهانی بر قیمت کالاها در بازار داخلی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه چنین موضوعی غیر قابل انکار است، ایجاد قیمت گذاری دستوری باعث افزایش  قاچاق در کشور شده و تولید کننده با صدمه همراه می شود؛ بنابراین باید به طور حتم اقدامی صورت گیرد تا قیمت ها براساس مکانیزم بازار یعنی عرضه و تقاضا کشف شود.

آینده روشن بورس کالا در اقتصاد
این نماینده مجلس به سازوکار بورس کالا به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: بورس کالا محلی برای عرضه کالاها و مواد اولیه مهم کشور است که مکانی شفاف و قانونی برای تعیین قیمت ها براساس عرضه و تقاضا محسوب می شود و می تواند مانع از ایجاد بسیاری از انحرافات در بازارهای کالایی کشور شود.
رییس کل سابق بانک مرکزی خاطرنشان کرد:‌ این موضوع باید مدنظر باشد که فعالیت بورس ها زمانی می تواند با کارایی حداکثری برای اقتصاد همراه باشد که دخالتی در مقررات و عملکرد آن ها صورت نگیرد و اجازه داده شود برمبنای رسالت خود به فعالیت بپردازند.
به گفته بهمنی، بورس کالا طی سال های گذشته زیرساخت های خود را تقویت کرده که آمار مبادلات این بورس بیانگر آن است که نقش و جایگاه بورس کالا در اقتصاد کشور رو به پیشرفت بوده و بدون شک شاهد آینده ای روشن و بورسی با حجم به مراتب بزرگتر و خدمات متنوع تر در سال های آتی خواهیم بود. 
وی در پایان تاکید کرد که قیمت گذاری دستوری کالاها هیچگاه با نتیجه مثبت در کشور همراه نبوده و باید به این رویکرد در اقتصادمان پایان دهیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.