×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
ارجاع اصحاب تئاتر به مکتب حاج قاسم تا اهتمام برای فجری باشکوه

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، ورود به هفته نخست دی‌ماه ۱۴۰۰ مملو از اخبار خوب و خوش برای هنرمندان تئاتر بود. افزایش تب و تاب نزدیک شدن به جشنواره‌های تئاتری به‌ویژه رویداد جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی در سومین گام اجرایی خود، همچنین چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به‌عنوان مهم‌ترین رویداد تئاتری کشور فصل نخست از مهم‌ترین اخبار عرصه تئاتر هنرهای نمایشی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

در این میان حضور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دبیرخانه چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و دیدار با دبیر این دوره رویداد؛ همچنین بازدید مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دبیرخانه سومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی، همه و همه نشان از عزم جدی مدیران و متولیان امر هنر و تئاتر کشور در برگزاری رویدادهای جشنواره‌ای باشکوه و کیفی از یک سو و از سوی دیگر حمایت همه جانبه آنها از این رخدادهای نمایشی، هنرمندان و خانواده تئاتر کشور دارد.  

تسریع روند واکسیناسیون و اعلام خبر استفاده از ظرفیت صددرصدی تماشاخانه‌ها بخش مهم دیگر از بازگشت آرامش میان گروه‌های تئاتری، مدیران سالن‌های نمایشی و مهم‌تر از همه این‌ها، مخاطبان و دوستداران تئاتر را به همراه داشت.

ارجاع اصحاب تئاتر به مکتب حاج قاسم تا اهتمام برای فجری باشکوه

هر چند با ورود بسیار محدود سویه جدید ویروس کرونا (موسوم به اومیکرون) به کشور کمی بیم و امید در دل اهالی فرهنگ و هنر به ویژه هنرمندان تئاتر مبنی بر بازگشت مجدد محدودیت‌ها، یا تعطیلی دوباره تالارها، تماشاخانه‌ها و فعالیت‌های نمایشی ایجاد دشه است اما در این میان امید بیشتر آنها بر تلاش همه جانبه مسئولان و متولیان کشور در حوزه بهداشت و سلامت نسبت به مهار شیوع این ویروس در کشور است. که خوشبختانه دولتمردان جدید از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم در این عرصه کارنامه بسیار خوبی از خود به جای گذاشته‌اند.

از مهم‌ترین اخبار حوزه هنرهای نمایشی طی هفته‌، از دوم تا پنجم دی ماه ۱۴۰۰ خورشیدی می‌توان به تاکید متولیان فرهنگی به برگزاری هرچه باشکوه تر جشنواره‌های فجر به عنوان ویترین هنر و فرهنگ جمهوری اسلامی ایران، توجه به حضور همسایگان ایران در بخش تئاتر ملل، افزایش فرصت مشارکت اهالی تئاتر استان‌ها، نقد سلطه و استکبار جهانی با خصوصیت هنر ممزوج به نام سردار سلیمانی، تاکید بر بازتاب دو خصوصیت و ویژگی مهم حاج قاسم به زبان تئاتر، معرفی هیات انتخاب بخش خیابانی جشنواره تئاتر سردار آسمانی، تصیم‌گیری برای تعیین حریم مجموعه تئاترشهر تا پایان ۱۴۰۰، تعیین حریم پیرامونی تئاترشهر و تاکید بر این نکته این جداسازی به معنای جداسازی شهروندان از تئاتر نیست، معرفی اعضای هیات‌ علمی فصل هفتم پروژه‌ «چهارفصل تئاتر ایران»، استعفای مدیرعامل خانه تئاتر از سمت خود، اکران آنلاین مستند «رویای ناتمام» با محور تاریخ شفاهی تئاتر ایران و فعال شدن ۶ تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان در کشور اشاره کرد.

ارجاع اصحاب تئاتر به مکتب حاج قاسم تا اهتمام برای فجری باشکوه

جشنواره‌های فجر؛ ویترین هنر و فرهنگ جمهوری اسلامی ایران

‌محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از دبیرخانه چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ضمن تاکید به مسئولان درباره مسئولیت سنگین و خطیرشان برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر این رخداد یادآور شد: آن‌چه ما می‌بایست در جمهوری اسلامی ایران بر حفظش بکوشیم، پاسداری از گفتمان‌هایمان است. گفتمانی که بر اصطلاحات سوار است و اگر اصطلاحاتش را از آن بگیریم فرومی‌ریزد. بنابراین همه ما در حوزه‌های فرهنگ عمومی و تخصصی، ضروری است برای یافتن، حفظ و ارتقای اصطلاحات گفتمانی‌مان بکوشیم.

وی گفت: آن‌چه در طول این سال‌ها موجب دریغ من است این است که گاهی در جشنواره‌ها حواس‌مان به اصطلاحات گفتمان‌مان نبوده است، منظورم از «اصطلاح»، «واژه» نیست. اصطلاح همه آن چیزی است که می‌تواند بار یک گفتمان را به دوش بکشد و ما موظف به پایش، مراقبت و ارتقا آن‌ها هستیم.

اعتبار جمهوری اسلامی ایران به هنر و فرهنگش است و ویترین هنر و فرهنگ، جشنواره‌های فجر است. امیدوارم همه دوستان همان‌طور که تاکنون اهتمام ویژه داشته‌اند، زین ‌پس نیز به گونه‌ای عمل کنند که جشنواره تئاتر فجر آبرومندانه برگزار شود.

ارجاع اصحاب تئاتر به مکتب حاج قاسم تا اهتمام برای فجری باشکوه

توجه به حضور همسایگان ایران در بخش تئاتر ملل

حسین مسافرآستانه، دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در میزبانی از معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل دبیرخانه این رویداد نیز ضمن تشریح فعالیت‌های برگزارکنندگان این دوره از جشنواره گفت: تلاش ما بر این بود که تا حد ممکن تعادلی در بخش‌های رقابتی ایجاد کنیم.

معتقدم اگر می‌خواهیم در حد و اندازه جشنواره‌های معتبر جهان ظاهر شویم باید بر وجه غیررقابتی جشنواره بیشتر تمرکز شود. در بخش ملل نیز توجه بر حضور آثاری از همسایگان‌مان بوده است که امیدواریم شرایط کرونایی پیش رو به برنامه‌ریزی‌های ما لطمه نزند.

ارجاع اصحاب تئاتر به مکتب حاج قاسم تا اهتمام برای فجری باشکوه

افزایش فرصت مشارکت اهالی تئاتر استان‌ها

مسافرآستانه با بیان این که یکی از دغدغه‌های همیشگی اهالی تئاتر، ظن کم‌توجهی به تئاتر استان‌هاست، افزود: افزایش فرصت مشارکت اهالی تئاتر استان‌ها در چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از جمله نکات مورد توجه ماست و به همین واسطه امکان شرکت مستقیم در جشنواره فجر در کنار امکان حضور از طریق شرکت در جشنواره‌های تئاتر استان‌ها برای این عزیزان وجود داشته است.

وی تصریح کرد: امسال  قرار بر این شد که با مشارکت سایر استان‌ها شاهد ازسرگیری برگزاری بخش‌هایی از جشنواره در خارج از تهران باشیم و از جمله در پی توافق با استانداری یزد مراسم افتتاحیه با مشارکت استانداری یزد  و دیگر نهادهای استان در آن‌جا برگزار می‌شود.

دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر همچنین از رقابت ۳۲۱ نمایشنامه در بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی خبر داد.

چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ١۴ تا ٢۶ بهمن‌ماه به دبیری حسین مسافرآستانه برگزار می‌شود.

ارجاع اصحاب تئاتر به مکتب حاج قاسم تا اهتمام برای فجری باشکوه

نقد سلطه و استکبار جهانی خصوصیت هنر ممزوج به نام سردار سلیمانی

قادر آشنا، مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن بازدید از دبیرخانه سومین جشنواره سردار آسمانی در خصوص نحوه حمایت مرکز هنرهای نمایشی از این جشنواره گفت: ما با تمام توان و همه ظرفیت در سراسر کشور حاضریم که در این حوزه فعالیت کنیم و هر چه در این عرصه کار کنیم کم است و این شخصیت برجسته آنقدر بزرگ هست که می تواند محل رجوع فرهنگیان و هنرمندان و اصحاب اندیشه و قلم و فرهنگ و هنر باشد.

هنرمندان باید علاوه بر اینکه به شخصیت  بسیار عمیق سردار سلیمانی می‌پردازند به نقد نظام سلطه و استکبار جهانی که عامل و باعث این فضاهای تاریک در عرصه‌های اقتصادی، نظامی، فرهنگی و هنری شده نیز بپردازند و آن را به عنوان هنرمند در ملا عام قرار دهند و تریبونی برای مظلومیت نظام جمهوری اسلامی ایران در سطح ملی و فراملی باشند.

آشنا تصریح کرد: باید در خصوص این چهره برجسته و نستوه جبهه مقاومت اسلامی نمایشنامه‌های استاندارد و ارزشمندی تولید شود و سپس بر مبنای آن نمایشنامه‌ها، آثار نمایش فاخر و با کیفیتی تولید شود که امید دارم با همت مسئولین امر و هدایت صحیح هنرمندان و نویسندگان و کارگردان این امر خطیر محقق شود.

ارجاع اصحاب تئاتر به مکتب حاج قاسم تا اهتمام برای فجری باشکوه

تاکید بر بازتاب دو خصوصیت و ویژگی مهم حاج قاسم به زبان تئاتر

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدمهدی بهداروند مشاور مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از دبیرخانه سومین جشنواره سردار آسمانی گفت: هر اتفاق و رویدادی که با نام و یاد حاج قاسم عزیز برگزار شود، مبارک و خجسته است و باید به دست اندرکاران و متولیان این جشنواره خدا قوت گفت، باید حضور و بروز ابعاد گوناگون شخصیت وی را برای جامعه ملموس کنیم و چه زبانی بهتر از زبان فاخر هنر و عرصه نمایش که این وجود گسترده این مرد بزرگ را جلوه گر سازد.

دو خصوصیت و ویژگی حاج قاسم برای ما اهمیت ویژه ای دارد و به نظرم جامعه امروز ما محتاج این دو ویژگی است. بنده به عنوان کسی که روی این ویژگی ها پژوهش، تحقیق و کار مبنایی و علمی انجام داده به صراحت می گویم جامعه امروز ما نیازمند «سادگی» و «صداقت» این شخصیت مهم تاریخ معاصر ایران است. ما باید و حتماً از فرماندهان بزرگ که با این شهید بزرگوار از نزدیک ارتباط داشتند خاطراتی را که مواد و مصالح اولیه پی ریزی یک نمایشنامه یا یک اثر نمایش می باشد را استخراج کنیم تا شاهد آثار مطلوب و با کیفیتی از این شهید بزرگوار در عرصه تئاتر باشیم.

ارجاع اصحاب تئاتر به مکتب حاج قاسم تا اهتمام برای فجری باشکوه

معرفی هیات انتخاب بخش خیابانی جشنواره تئاتر سردار آسمانی

سیدوحید فخرموسوی دبیر سومین جشنواره سراسری تئاترسردار آسمانی طی احکامی جداگانه سعید نجفیان، پیام عزیزی، مهدی بذرافشان، داریوش نصیری و پژمان شاهوردی را به عنوان اعضای هیات انتخاب و ارزیابی آثار بخش خیابانی جشنواره معرفی و منصوب کرد.

سومین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان دی ماه سال جاری با دبیری سیدوحید فخرموسوی در کرمان برگزار می شود.

ارجاع اصحاب تئاتر به مکتب حاج قاسم تا اهتمام برای فجری باشکوه

تصیم‌گیری برای تعیین حریم مجموعه تئاترشهر تا پایان ۱۴۰۰

علی‌رضا نادعلی عضو و سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در جلسه‌ای با موضوع تعیین فضای پیرامونی مجموعه تئاترشهر و کاهش آسیب‌های موجود مجموعه، با حضور قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تلاش شورا این است تا تصمیم‌گیری‌های نهایی برای تعیین حریم فضای پیرامونی مجموعه تئاتر شهر تا پایان سال جاری انجام و این طرح ابتدای سال آینده اجرا شود.

وی ادامه داد: ما از آنچه که درون گفتمان انقلاب اسلامی آموختیم و همچنین تاکید مقام معظم رهبری، در پیشبرد برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران توقف نداریم و هیچ‌چیز نباید قفل شود و براین اساس باید شرایط و معضلات را روی میز قرار داده و برای آن راه‌حل پیدا کرده و آن‌ها را حل کنیم. گاه بی‌توجهی‌ها و نگاه‌های نازل فرهنگی، سیاسی و رقابتی در برخی موارد باعث می‌شود که بعضی از این مشکلات سالیان سال باقی بماند و راه‌حلی برای آن‌ها پیدا نمی‌شود.

به اعتقاد من حصارکشی تا حدی می‌تواند از معضلات موجود جلوگیری کند با این حال ما در شورای شهر و شهرداری تهران به آخرین دستاوردها در این زمینه نیاز داریم و درصورتیکه به این نتیجه برسیم باید حریمی برای اطراف مجموعه تئاترشهر تعیین شود برای آن طراحی مناسب و در خور خواهیم داشت و درصورتیکه طراحی درست باشد نیاز است تا دستگاه‌های مختلف اعم از انتظامی و امنیتی را نیز برای این موضوع بسیج کنیم.

ارجاع اصحاب تئاتر به مکتب حاج قاسم تا اهتمام برای فجری باشکوه

تعیین حریم پیرامونی تئاترشهر به معنای جداسازی شهروندان از تئاتر نیست

مدیرکل هنرهای نمایشی درخصوص ضرورت تعیین حریم اطراف این مجموعه با توجه به اهمیت این موضوع به منظور حفظ سلامت و آرامش افرادی که در این مجموعه تردد دارند همچنین حرمت و جایگاه این ساختمان که به ثبت ملی نیز رسیده گفت: در تعیین حریم به منظور اجرای این پروژه قصدی برای جداسازی شهروندان از تئاتر ندارد و تصمیم این است با اجرای آن شرایط آسان، امن‌تر و ویژه‌تری برای شهروندان و مخاطبان تئاتر رقم زده شود تا مخاطبان تئاترو هنرمندان با فراغ‌ بال بیشتری از خدمات مجموعه بهره‌مند شوند.

ارجاع اصحاب تئاتر به مکتب حاج قاسم تا اهتمام برای فجری باشکوه

معرفی اعضای هیات‌ علمی فصل هفتم پروژه‌ «چهارفصل تئاتر ایران»

ایوب آقاخانی طراح و مدیر پروژه‌ جامع ملی آموزش نمایشنامه‌نویسی به خارج از پایتخت با عنوان چهارفصل تئاتر ایران از انتخاب اعضای هیات‌ علمی فصل هفتم از دور نوین این پروژه با عنوان «فضای مجازی در زندگی امروز» خبر داد.

وی ادامه داد: به این ترتیب طرح‌های اولیه‌ واصله به دبیرخانه‌ این پروژه توسط امیررضا نوری‌پرتو و مهرداد رایانی‌مخصوص بررسی و برای ورود به مرحله‌ دوم (نگارش نسخه‌ نهایی نمایشنامه از روی ایده و طرح مصوب) انتخاب خواهند شد.

در فصل هفتم از دور نوین این پروژه تعداد ۴۶ ایده از ۱۴ استان کشور در مهلت مقرر فراخوان به دبیرخانه‌ پروژه رسید که انتخاب اولیه پس از بررسی هیات‌ علمی فصل اعلام خواهد شد.

ارجاع اصحاب تئاتر به مکتب حاج قاسم تا اهتمام برای فجری باشکوه

استعفای مدیرعامل خانه تئاتر از سمت خود

شهرام گیل‌آبادی که به مدت ۳ سال به‌عنوان مدیرعامل خانه تئاتر در این مجموعه حضور داشت روز یکشنبه (پنجم دی ماه)، در یادداشتی از ادامه‌ حضور خود به‌عنوان مدیرعامل خانه تئاتر کناره‌گیری کرد.

در بخشی از این نامه آمده است:‌ در حال حاضر به مدد همه­ عزیزان زحمتکش در هیئت‌مدیره­ خانه‌تئاتر، تمام زیرساخت‌های لازم برای تغییراتی بنیادین فراهم آمده است. در سه سال گذشته بودجه خانه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری بیش از ۱۵۰ درصد رشد داشته و برخلاف گذشته همین مبلغ رشد پیدا کرده اخذ شده است. همچنین در حال حاضر بر اساس یک تدبیر، خانه با بیش از پنج‌میلیارد تومان داشته نقد به‌گونه‌ای خودگردان می‌تواند اداره شود.

حال بعد از طی کردن این دوران سخت و همراه با کرونا، اعلام می‌کنم به‌دلایل عدیده، دیگر تمایلی به ادامه روند مدیریت در خانه تئاتر ندارم.

ارجاع اصحاب تئاتر به مکتب حاج قاسم تا اهتمام برای فجری باشکوه

اکران آنلاین مستند «رویای ناتمام» با محور تاریخ شفاهی تئاتر ایران

مستند رویای ناتمام که مروری است بر آثار و زندگی تئاتری حمید پورآذری، به تهیه کنندگی و کارگردانی آریان رضایی از ششم دی ماه در سایت هاشور اکران می‌شود.

بنا به اعلام پروژه مستند رویای ناتمام، در این مستند که با هدف ثبت تاریخ شفاهی تئاتر معاصر ایران و با مشارکت گروه تئاتر بازها و مجموعه تئاتر شهر ساخته شده است، بهمن فرمان‌آرا، لیلی رشیدی، نشمینه نوروزی، ندا نصر، مینا زمان، سحر صبا، مهیار جوادی‌ها، نثار ظریفی و نازیلا احمدی حضور دارند.

رویای ناتمام، پس از مستندهای جادو نویس و بازی نویس، سومین مستند به کارگردانی آریان رضایی است که به تاریخ شفاهی تئاتر معاصر ایران می‌پردازد.

ارجاع اصحاب تئاتر به مکتب حاج قاسم تا اهتمام برای فجری باشکوه

فعال شدن ۶ تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان در کشور

لیلا شویدی مسئول تماشاخانه‌های سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه تعطیلی برنامه‌های حضوری به علت شیوع ویروس کرونا در ۲ سال گذشته فرصتی برای تجهیز تماشاخانه‌های سیار بود اظهار داشت: روند تجهیز ۶ تماشاخانه در کشور اکنون به پایان رسیده و برای فعال کردن آنها منتظر بهبود شرایط کرونایی و وضعیت آب و هوایی هستیم.

این تماشاخانه ها با امکانات و تجهیزات بومی کشور به صحنه نمایش تئاتر، سیستم صوت و تصویر و پرده سینما مجهز شده تا در راستای  تحقق عدالت فرهنگی و کاهش آسیب های اجتماعی به مناطق هدف خود سفر کند.

شویدی اضافه کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نواجوانان در نظر دارد برای بهره مندی کودکان و نوجوانان تمام نقاط به ویژه مناطق کم برخوردار از زیرساخت های فرهنگی، کشور را به پنج منطقه مختلف تقسیم کند تا هر تماشاخانه در آن مناطق مشغول ارائه خدمات فرهنگی و هنری به جامعه هدف خود باشد.

تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت خود را از سال ۱۳۵۲ آغاز کرد و در زمان جنگ تحمیلی به بیمارستان صحرایی تبدیل شد. بعد از آن در حوزه فرهنگ و هنر جای خودش را باز کرد و با نمایش‌ها و تعزیه‌ها به مناطق مختلف سفر کرد و هم اکنون با رونق گرفتن تئاتر کودک و نوجوان در چند دهه گذشته مشغول خدمت به کودکان سراسر کشور است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.