×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
ارسال دو درخواست ایجاد آف‌شور بانک به شورای پول و اعتبار

تجارت گردان | ارسال دو درخواست ایجاد آف‌شور بانک به شورای پول و اعتبار

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، عبدالرحیم کردی در گفتگو با ایبِنا اظهار داشت: بحث ایجاد «آف شور بانک‌ها» در مناطق آزاد یکی از مواردی بوده که طی سال‌های گذشته بارها در مقاطع مختلف مطرح بوده و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی پیگیر ایجاد آنها بوده‌اند.

وی با اشاره به تغییر مقررات و دستورالعمل‌های بانک مرکزی در طول سال‌های گذشته در خصوص ایجاد شعب یا ایجاد آف‌شور بانک‌ها اظهار داشت: اولین درخواستی که برای ایجاد شعبه در منطقه آزاد چابهار مطرح شده مربوط به سال ۱۳۸۵ است و از آن زمان سرمایه‌گذار مربوطه در رفت‌وآمد برای این موضوع بوده است.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد چابهار ادامه داد: در روزهای اخیر نیز درخواست دیگری را برای ایجاد آف‌شور بانک در منطقه آزاد چابهار داشتیم که اسناد و مدارک آن را مطابق دستورالعمل‌های بانک مرکزی تکمیل و هر دو درخواست را بار دیگر برای بررسی در شورای پول و اعتبار به بانک مرکزی ارسال کردیم.

کردی مهم‌ترین مانع برای ایجاد شعب بانک‌های برون مرزی در مناطق آزاد را سپرده قانونی عنوان کرد و اظهار داشت: در عرف بین‌المللی رقمی که برای ایجاد شعبه در مناطق آزاد مطرح می‌شود بین ۵ تا ۱۵ میلیون دلار است و با پرداخت این رقم به عنوان سپرده قانونی امکان ایجاد شعبه فراهم می‌شود. با این حال در دو سال گذشته سپرده قانونی اعلام شده از سوی بانک مرکزی ایران برای ایجاد شعبه ۱۰۰ میلیون یورو بود.

وی تصریح کرد: حتی اگر سرمایه‌گذاری توان پرداخت ۱۰۰ میلیون یورو را داشت، بازهم منطق حکم می‌کرد که از این کار اجتناب کند. کردی به جلسه‌ای با رییس کل بانک مرکزی در جزیره کیش اشاره کرد و افزود: در جلسه‌ای که با حضور دکتر همتی داشتیم، رییس کل نیز معتقد بودند که این رقم برای ایجاد شعبه آف‌شور بانک در مناطق آزاد بالاست و همان زمان دستور اصلاح آن را دادند و ما نیز از متقاضیان خود خواستیم تا بار دیگر درخواست‌های خود را با توجه به اصلاح دستورالعمل ایجاد شعبه، پیگیری کنند.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد چابهار درباره اینکه این درخواست‌ها از سوی چه کشورها یا بانک‌هایی پیگیری شده است؟ توضیح داد: هر دو درخواست مربوط به سرمایه‌گذاران ایرانی خارج از کشور است که یکی از آنها بانک پایه کانادایی و دیگری بانک پایه یکی از کشورهای اروپایی را دارا هستند.

این در حالی است که در روزهای گذشته اخباری منتشر شد که آمریکا به چند بانک‌ افغانستانی برای ایجاد شعبه در منطقه آزاد چابهار مجوز داده و آنها را از تحریم‌های یکجانبه خود معاف کرده است.

وی در خصوص اینکه آیا با تاسیس این شعب، امکان کمک به شرایط اقتصادی کشور و نقل و انتقال پول وجود دارد نیز گفت: در شرایط فعلی نمی‌دانم که آیا امکان کمک به اقتصاد ایران وجود داشت یا نه؟ اما اگر از گذشته این شعب فعالیت خود را آغاز کرده و ایجاد شده بودند، حتما می‌توانستند بخشی از مشکلات موجود را حل کنند.

کردی درباره تفاوت عملکرد آف‌شور بانک‌ها با بانک‌های سرزمین اصلی نیز تصریح کرد: آف‌شور بانک‌ها تنها امکان فعالیت‌های برون مرزی را دارند و در چارچوب سیستم‌های بانکی بین‌المللی فعالیت می‌کنند و ایجاد آنها خللی در سیستم ارزی یا ریالی و همینطور نظامات داخل کشور ایجاد نمی‌کند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: فعالیت آف‌شور بانک‌ها براساس مقررات بین‌المللی است و نگرانی را در ساختار و سیستم‌های درون کشور ایجاد نمی‌کنند. وی درباره دستورالعمل اخیر بانک مرکزی برای کاهش سرمایه اولیه و سپرده قانونی آف‌شور بانک‌ها نیز گفت: با وجودی که بانک مرکزی این رقم را به ۵۰ میلیون یورو کاهش داده، اما باز هم از نظر ما این رقم بالاست هرچند که کار تاسیس شعبه را نسبت به قبل تسهیل می‌کند.

به گزارش ایبِنا، بانک مرکزی سوم اسفندماه ۱۳۹۸ در بخشنامه‌ای به بانک‌ها و موسسات اعتباری اعلام کرد: پیرو بخشنامه شماره ٢٠۶٩٧٣/٩۵ مورخ ۱۳۹۵.۶.۲۱ موضوع ابلاغ بند یک مصوبات یک‌هزار و دویسـت و بیسـت و سـومین جلسه مورخ ۱۳۹۵.۶.۱۶ شورای پول و اعتبار در خصوص حداقل سرمایه مورد نیاز برای تأسیس بانک‌های برون‌مرزی در مناطق آزاد تجاری- صنعتی، بدین وسیله به استحضار می‌رساند، در یک‌هزار و دویست و هشـتاد و هفتمین جلسه مورخ ۱۳۹۸.۱۱.۱ شورای پول و اعتبار موضوع کاهش میزان سرمایه مورد نیاز برای تاسیس بانک‌های برون مرزی مطرح و مقرر شـد؛ حداقل سرمایه مورد نیاز برای تأسیس بانک برون‌مرزی در مناطق آزاد از ١٠٠ میلیـون یورو به ۵٠ میلیون یورو کاهش یابد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.