×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
ارومیه، خارک و تخت جمشید در صدر فهرست پردرآمدترین پتروشیمی‌ها

بررسی این گزارش‌ها نشان می‌دهد که کاهش مقدار فروش شرکت‌های پتروشیمی در آذرماه مهم‌ترین دلیل افت درآمد این شرکت‌ها بوده است.

گفتنی است یکی از معروف‌ترین این پتروشیمی‌ها نیز نوری بوده که نسبتا کاهش شدیدی در درآمدزایی داشته است. این کاهش عمدتا به دلیل افت مقدار فروش نوری در آذر بوده که ناشی از پروسه اورهال شرکت است. پردیس نیز دیگر پتروشیمی بورسی بود که در این ماه مقدار فروش خود را پایین آورد و همین موضوع سبب نزولی شدن درآمد ماهانه شرکت شده است.

اما در این میان نیز پتروشیمی‌هایی بودند که وضعیت تولید و فروش خوبی را به ثبت رساندند. به این ترتیب باید دید در آذرماه امسال کدام پتروشیمی از نظر تولید و فروش عملکرد خوبی داشته است؟ انرژی پرس در این گزارش کارنامه تولید و فروش پتروشیمی‌های بورسی را مورد ارزیابی قرار داده است.

بیشترین افزایش درآمد ماهانه در آذر

همان‌طور که در جدول مشخص است، پتروشیمی ارومیه در آخرین ماه از پاییز ۱۴۰۲ توانست عملکرد خوبی در بخش فروش از خود نشان دهد. چرا که شاروم در این ماه موفق شد تناژ فروش خود را بالا ببرد و همین موضوع درآمد این پتروشیمی را بر مدار صعودی قرار داد. به نحوی که درآمد ماهانه این شرکت در آذر امسال نسبت به آذر سال گذشته حدود ۸۸ درصد بالا رفت و از ۷۳ میلیارد تومان به ۱۳۷ میلیارد تومان رسید. همچنین درآمد این شرکت نسبت به ماه گذشته نیز جهش قابل توجهی داشته است.

خارک نیز دومین پتروشیمی بود که در آذر امسال توانست در بخش درآمدزایی موفق ظاهر شود. به نحوی که این پتروشیمی در آذرماه امسال موفق شد درآمد ماهانه خود را با افزایش بیشتر از ۷۹ درصدی از هزار و ۳۸ میلیارد تومان در آذر سال ۱۴۰۱ به هزار و ۸۶۰ میلیارد تومان برساند. همچنین باید گفت رقم فروش شرکت در این ماه نسبت به ماه گذشته یعنی آبان ۴۳.۵ درصد افزایش داشته است.

جایگاه سوم بیشترین افزایش درآمد ماهانه در آذرماه نیز به پتروشیمی تخت جمشید تعلق می‌گیرد. به صورتی که مبلغ فروش آذرماه این شرکت با افزایش ۷۲ درصدی از ۲۲۱ میلیارد تومان در آذر سال ۱۴۰۱ به ۳۸۰ میلیارد تومان در آذر سال جاری رسید.

پتروشیمی اصفهان نیز در این ماه عملکرد خوبی در فروش از خود نشان داد و درآمد ماهانه خود را بیشتر از ۶۲ درصد افزایش داد.

تجارت گردان | ارومیه، خارک و تخت جمشید در صدر فهرست پردرآمدترین پتروشیمی‌ها

بیشترین کاهش درآمد ماهانه در آذر

همان‌طور که در جدول مشخص است سه پتروشیمی نوری، آبادان و جم بیشترین کاهش درآمد را در آذرماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کردند. به نحوی که درآمد نوری در این ماه نسبت به آذر سال گذشته ۶۵.۸ درصد کاهش داشته است و به سه هزار و ۵۸۹ میلیارد تومان رسیده است. گفتنی است این شرکت در آذر امسال پروسه اورهال داشته است.

تجارت گردان | ارومیه، خارک و تخت جمشید در صدر فهرست پردرآمدترین پتروشیمی‌ها

بیشترین افزایش مقدار تولید در آذر

بررسی گزارش فعالیت ماهانه شرکت‌های پتروشیمی نشان می‌دهد پتروشیمی ارومیه در آذرماه امسال بیشترین افزایش مقدار تولید را نسبت به آذر سال گذشته از آن خود کرده است. به نحوی که تناژ تولید شاروم در آذر امسال نسبت به آذر ۱۴۰۱ حدود ۲۱ درصد افزایش داشت و از هشت هزار و ۱۳۸ تن به ۹ هزار و ۸۷۰ تن رسیده است.

پتروشیمی کرمانشاه دیگر پتروشیمی بود که موفق شد افزایش قابل قبولی در مقدار تولید خود به عمل بیاورد. به صورتی که تناژ تولید این شرکت از ۸۰ هزار و ۲۴۲ تن در آذر ۱۴۰۱ با رشد ۱۹.۷ درصدی به ۹۶ هزار و ۵۰ تن در آذر امسال رسیده است.

خراسان، زاگرس و آریا نیز دیگر پتروشیمی‌هایی بودند که در این ماه عملکرد خوبی در تولید داشته‌اند.

تجارت گردان | ارومیه، خارک و تخت جمشید در صدر فهرست پردرآمدترین پتروشیمی‌ها

بیشترین کاهش مقدار تولید در آذر

در طرف مقابل اما مقدار تولید پتروشمیی آبادان بیشتر از ۷۷ درصد نسبت به آذر سال گذشته پایین آمد و به ۶۲۹ تن رسید. نوری و بوعلی نیز دیگر پتروشیمی‌هایی بودند که در آذر امسال کاهش تولید شدیدی را به خود دیدند. هرچند باید گفت افت تولید این شرکت‌ها به دلیل پروسه اورهال آن‌ها بوده است. به این ترتیب مقدار تولید نوری ۷۳ و بوعلی ۵۸ درصد نسبت به آذر سال گذشته کاهش داشته است.

تجارت گردان | ارومیه، خارک و تخت جمشید در صدر فهرست پردرآمدترین پتروشیمی‌ها

منبع خبر: انرژی پرس

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.