×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
از تکذیب آسیب دیدگی «اوشنیک» تا احتمال قطعی گاز سی ان جی ها

به گزارش خبرنگار مهر، آغاز ذخیره سازی بنزین برای ایام نوروز، مدیریت مصرف سوخت باید مورد توجه قرار گیرد، افزایش ۱۰ درصدی مصرف گاز نسبت به هفته گذشته، تکذیب آسیب دیدگی کشتی «اوشنیک»، سهمیه بندی گاز سی ان جی در صورت کمبود گاز و ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه بادی احداث می‌شود از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته‌ای که گذشت بودند.

دنبال جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه هستیم

مهدی حیدری مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی، درباره طرح احداث ایستگاه تقویت فشار گاز دهلران به‌عنوان آخرین حلقه از زنجیره تأمین خوراک کارخانه گاز و گاز مایع (ان‌جی‌ال ۳۱۰۰) گفت: طرح جمع‌آوری گازهای همراه و احداث ایستگاه تقویت فشار گاز دهلران با سرمایه‌گذاری ۱۲۵ میلیون یورویی با هدف بهره‌برداری حداکثری از میدان‌های مشترک، جلوگیری از سوزاندن روزانه ۸۲ میلیون فوت‌مکعب گازهای همراه اجرا می‌شود.

وی در بازدید از پروژه ان‌جی‌ال ٣١٠٠ در منطقه دهلران درباره اهداف اجرای پروژه تصریح کرد: جلوگیری از سوختن گازهای همراه نفت حوزه نفتی دزفول شمالی و جنوب غرب ایلام به ظرفیت روزانه ۲۷۰ میلیون فوت‌مکعب گاز در روز، تأمین خوراک مورد نیاز پتروشیمی دهلران و تولید ارزش افزوده، تأمین گاز مورد نیاز برای تزریق به چاه‌های منطقه و افزایش طول عمر آنها و جلوگیری از آلوده شدن محیط زیست از مهم‌ترین اهداف اجرای این پروژه بزرگ است.

افزایش سهم سی ان جی از سبد سوخت کشور

رضا کاظم نژاد مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: طرح‌هایی که امروز رونمایی می‌شود همگی با بودجه‌های شرکت‌های دانش بنیان انجام شده است. یکی از طرح‌هایی که امروز رونمایی می‌شود، شامل طرح گوگرد گیری از وکیوم باتوم است که مقدار گوگرد به یک‌دهم درصد کاهش پیدا می‌کند و هزینه آن ۹ تا ۱۵ دلار تخمین زده می‌شود.

کاظم نژاد اضافه کرد: دستگاه جداسازی روغن از پساب، دستگاه دیگری است که امروز رونمایی می‌شود و مقدار گوگرد موجود در پساب به زیر ۱۰ پی پی ام کاهش پیدا می‌کند، دستگاه بعدی دستگاه انشعاب یاب و نشت‌یاب از خطوط لوله است. یکی از مشکلات فعلی نشتی از خطوط لوله و انشعابات غیرمجاز است که این دستگاه در ۳ نمونه ساخته شده است. همچنین دستگاه پیگ هوشمند خطوط لوله است که یکی از تجهیزات اساسی است و تا پیش از این از پیگ هوشمند شرکت‌های خارجی استفاده می‌کردیم و امیدواریم تا ۲ ماه آینده از آن رونمایی شود.

مدیریت مصرف سوخت باید مورد توجه قرار گیرد

جلیل سالاری در حاشیه مراسم گرامیداشت هفته پژوهش در جمع خبرنگاران در رابطه با صادرات بنزین گفت: در حال حاضر تأمین سوخت مورد نیاز کشور در اولویت قرار دارد و صادرات در اولویت بعدی قرار دارد.

وی ادامه داد: زمانی که در تهران ۱۶۰ میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌شود این موضوع آلایندگی را به دنبال دارد. همچنین حجم مصرف بنزین نیز در کشور زیاد است که همین موضوع نیز موجب ایجاد آلایندگی در کشور می‌شود. علاوه بر این خودروهای فرسوده، لاستیک فرسوده، لنت ترمز مواردی هستند که روی آلودگی هوا اثر می‌گذارند که باید همه این موارد به صورت یکجا دیده شود.

وی تصریح کرد: سالی یک میلیون خودروی جدید در کشور اضافه می‌شود یک میلیارد سوخت بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد که این به معنای دو تا سه میلیون سرمایه گذاری در کشور است. قطعاً این شتابی که خودروها در کشور عرضه می‌شوند اگر بخواهیم بنزین آنها را تأمین کنیم طبیعتاً امکانپذیر نیست.

اعتبار ۲۶۰۰ میلیارد تومانی شرکت‌های فناور برق در سال ۱۴۰۱

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق با تاکید بر اهمیت شرکت‌های دانش بنیان برای صنعت برق کشور گفت: صنعت برق برای تشویق و ترغیب این شرکت‌ها به تولید داخل و دانش‌بنیان، علاوه بر برگزاری نمایشگاه و جشنواره پژوهش و فناوری، ۲,۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از منابعی که مجلس شورای اسلامی در بند (ط) تبصره (۱۵) قانون بودجه امسال پیش‌بینی کرده است را برای تأمین تجهیزات مورد نیاز صنعت برق در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از این اعتبار مربوط به بهینه‌سازی شبکه‌های برق و تأمین قطعات استراتژیک نیروگاهی یا شبکه انتقال برق و اعطای تسهیلات خطرپذیر به شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت برق و شرکت‌های فعال در حوزه اصلاح الگوی مصرف انرژی است. سال گذشته ۵۰ درصد این اعتبار جذب شد و امسال این رقم به دو برابر افزایش می‌یابد.

رجبی‌مشهدی ادامه داد: با توجه به اینکه تأمین تجهیزات نیروگاهی و شبکه انتقال، ارزبری داشته و تحریم مانع ورود این تجهیزات به داخل شده است؛ عمده این تجهیزات توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید شد و صنعت برق با استفاده از این پتانسیل و ظرفیت نخبگان کشور در شرکت‌های دانش بنیان توانست ۹۰ درصد تجهیزات خود را از تولیدات ساخت داخل استفاده کند. این در حالی است که در ابتدای انقلاب برای نصب پست انتقال از متخصصان خارجی استفاده می‌شد.

افزایش ۱۰ درصدی مصرف گاز نسبت به هفته گذشته

کوشکی رئیس مرکز راهبردی شرکت ملی گاز گفت: از اواخر هفته گذشته با ورود سامانه بارشی افزایش مصرف گاز را داشته‌ایم و اکنون شاهد افزایش مصرف گاز هستیم.

وی ادامه داد: پیش بینی مصرف گاز برای روز جاری ۵۹۰ تا ۶۰۰ میلیون متر مکعب است که نسبت به شنبه گذشته که ۵۴۰ میلیون متر مکعب بود افزایش ۹ الی ۱۰ درصدی مصرف گاز را پیش رو داریم که این مصرف در ادامه هفته با افزایش بارندگی‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

کوشکی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد از مصرف گاز مربوط به بخش خانگی است ادامه داد: در صورتی که مردم فرهنگ پوشش فصل سرما را در خانه‌های خود رعایت کنند می‌تواند در پایداری گاز مثمر ثمر واقع شود. همچنین همکاری ۳ استان می‌تواند در بهینه سازی مصرف گاز و پایداری آن مؤثر واقع شود که استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان هستند.

هر گونه آسیب دیدگی کشتی «اوشنیک» کذب است

یک منبع آگاه با اشاره به آخرین وضعیت کشتی اوشنیک گفت: این کشتی به دلیل دریافت و تمدید گواهی نامه‌های بیمه‌ای محل استقرار خود را در فاز ۱۱ ترک کرده و پس از اخذ جدید گواهی نامه به محل استقرار باز خواهد گشت.

وی هر گونه آسیب دیدگی کشتی را تکذیب کرد و گفت: هم اکنون حفاری چاه‌های فاز ۱۱ رو به اتمام است و تنها یک چاه باقی مانده است که به نظر می‌رسد پس از اتمام آن عملیات توسعه فاز ۱۱ در بخش آبی وارد مرحله جدیدی خواهد شد.

طرح‌های مدیریت مصرف گاز در کشور اجرا می‌شود

مسلم رحمانی، مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: با آغاز روزهای سرد سال همه کارکنان تأسیسات شرکت ملی گاز، وزارت نفت، تأسیسات بالادستی تولید، پالایش، انتقال و توزیع با همه توان اقدام‌های لازم به‌منظور توزیع مناسب گاز به‌ویژه برای مشترکان بخش خانگی و تجاری را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه همه تأسیسات صنعت گاز اکنون در حداکثر تولید و پالایش قرار دارند، افزود: خوشبختانه شبکه گاز در کشور پایدار است و هیچ قطعی گازی نداشتیم. همچنین بحث تولید و عرضه سوخت از مهم‌ترین موضوعاتی است که وزارت نفت مدنظر دارد، اما بحث مدیریت مصرف انرژی باید از سوی دستگاه‌های مختلفی پیگیری شود، با این حال وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران هم اقدام‌های بسیار خوبی در این باره انجام داده‌اند.

رحمانی ادامه داد: با همکاری دولت مصوبه‌ای در بحث کاهش ۱۰ درصدی مصارف بخش دولتی و پایش مصرف گاز اداره‌ها و دستگاه‌های دولتی داشتیم. همکاران ما تاکنون بیش از ۷۲ هزار مورد بازرسی در سطح کشور و ارگان‌های دولتی از ابتدای آذرماه انجام دادند که به ۸۴۱ مورد قطع گاز رسیده است.

سهمیه بندی گاز سی ان جی در صورت کمبود گاز

اردشیر دادرس، رئیس انجمن صنفی سی ان جی در این زمینه به مهر گفت: خوشبختانه تا کنون کاهش یا قطعی گاز برای جایگاه‌های سوخت وجود نداشته است.

وی ادامه داد: البته باید در نظر داشت که این مساله به ما ابلاغ شده است که در صورت کمبود گاز پس از صنایع، پتروشیمی و سیمان‌ها در صورت کسری گاز، گاز سی ان جی ها هم سهمیه بندی شود.

دادرس در پاسخ به این سوال که سهمیه بندی به چه شکل انجام می‌شود، گفت: با توجه به اینکه هنوز اعمال محدودیت نشده است اطلاعات دقیقی از این مساله در دست نیست و به نظر می‌رسد با توجه به عرضه و تقاضا سهمیه بندی اعمال شود.

افزایش ۱۰ درصدی ذخیره‌سازی گاز در مخزن شوریجه

یحیی فیضی، مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد با اشاره به فعالیت‌های عملیاتی و پالایش گاز ترش، بر نقش مجتمع ذخیره‌سازی شوریجه در پایداری تولید گاز طبیعی در روزهای سرد زمستانی تأکید کرد و گفت: ذخیره‌سازی گاز به‌دلیل برخورداری از مزیت‌های اقتصادی، ایمن بودن و دسترسی آسان، مزیتی راهبردی برای کشور ایجاد می‌کند و این انرژی پاک و ارزان در دسترس هموطنان قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در ۸ ماهه امسال یک میلیارد و ۸۲۵ میلیون مترمکعب گاز در مخزن شوریجه ذخیره شده که نسبت به زمان مشابه پارسال ۱۰ درصد افزایش یافته است، افزود: برداشت از این مخزن برای پایداری تولید در فصل زمستان از تاریخ ۱۰ آبان‌ماه امسال آغاز شد و به‌طور میانگین روزانه ۱۵ میلیون مترمکعب گاز از این مخزن برداشت و به شبکه انتقال گاز کشور تزریق می‌شود.

کاهش ۳۰ درصدی تولید پتروشیمی‌ها به دلیل افت گاز

احمد مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران در رابطه با محدودیت‌های جدید پتروشیمی‌ها به مهر گفت: محدودیت ایجاد شده منجر به کاهش ۳۰ درصدی تولید پتروشیمی‌های گازی شده است.

وی ادامه داد: تمامی پتروشیمی‌های گازی کاهش تولید داشته اند از خراسان گرفته تا یاسوج تمامی پتروشیمی‌های متانولی و اوره‌ای ظرفیت تولید شأن به ۷۰ درصد رسیده است.

مهدوی ابهری اضافه کرد: امیدواریم در سال جاری از این مساله متضرر نشویم زیرا بر اقتصاد کشور تأثیر گذار است، چرا که با کاهش صادرات، ارزآوری به کشور نیز کاهش پیدا می‌کند.

بدهی دولت در حوزه برق تسویه می‌شود

علی‌اکبر محرابیان، در جریان بررسی تقاضای دو فوریت لایحه اصلاح تبصره ۵ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور گفت: نمایندگان مستحضر باشند که در حوزه برق نیز با دو ناترازی مواجه بوده و هستیم؛ ناترازی اول در فاصله میان میزان تولید و تقاضای مصرف برق است که امید داریم با همکاری مجلس و دولت این ناترازی را به حداقل برسانیم.

وزیر نیرو افزود: ناترازی دوم درباره حوزه اقتصادی و اختلاف میان سطح درآمدها و هزینه‌های صنعت برق است. بر اساس گزارش سازمان حسابرسی کل کشور تا پایان سال ۱۴۰۰ مجموعه فاصله بین درآمد و هزینه فرش برق حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان بوده است؛ این ناترازی باعث شد نتوانیم به تعهدات قانونی و حقوقی برای پرداخت مطالبات نیروگاه‌های کشور، صاحبان صنایع، تولیدکنندگان تجهیزات برق و پیمانکاران این حوزه عمل کنیم.

محرابیان اظهار کرد: بر اساس گزارشی که به دولت ارائه دادیم برنامه‌ریزی شد تا در مدت زمان مشخصی، بدهی‌های مختلف از جمله بدهی‌های بانکی، بدهی‌های نهادهای عمومی و همچنین مطالبات صاحبان نیروگاه‌ها، صنایع و پیمانکاران را تسویه کنیم. در این چارچوب بر اساس لایحه‌ای که دولت تصویب کرده پیش‌بینی شده است ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی منتشر شود و از محل این اوراق بتوانیم بخشی از تعهدات خود را ایفا کنیم.

۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه بادی احداث می‌شود

جعفر محمدنژاد سیگارودی با اشاره به برنامه‌های دولت برای تولید و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، گفت: احداث ۱۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر در دوره چهار ساله از جمله برنامه‌های دولت است و برنامه‌ریزی و اقدامات لازم برای تحقق این مهم از سال گذشته آغاز شده است.

سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق ایران در این باره افزود: سازمان ساتبا با توجه به ظرفیت و پتانسیل موجود در کشور ضمن برنامه‌ریزی، تقسیم‌بندی‌های لازم را صورت داد که مقرر شد تولید ۷۰۰۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر به بخش خورشیدی و ۳۰۰۰ مگاوات از طریق انرژی بادی و سایر منابع مانند انرژی زیست‌توده و غیره در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل دفتر توسعه سامانه‌های مقیاس کوچک سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران عنوان کرد: با نصب و راه‌اندازی این سامانه‌ها، برای خانوارها درآمدی معادل یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان به صورت ماهانه حاصل می‌شود.

وی با اشاره به نصب و راه‌اندازی ۱۰۰۰ سامانه در استان‌های مختلف کشور، ادامه داد: در تلاشیم این سامانه‌ها در ۱۲ استان متقاضی به صورت متمرکز راه‌اندازی شود و بر این اساس برای نصب ۱۵ هزار سامانه توافق شده است.

آغاز ذخیره سازی بنزین برای ایام نوروز

علی زیار گفت: تولید و مصرف تقریباً یکسان است که میزان تولید بنزین در روز به ۱۰۴ الی ۳۰۵ میلیون لیتر می‌رسد، البته این رقم با توجه به تعمیر به پالایشگاه‌ها متغیر است.

وی افزود: اکنون میزان مصرف روزانه بنزین به ۱۰۳ میلیون لیتر می‌رسد.

زیار در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا در حال حاضر صادرات یا واردات بنزین صورت می‌گیرد؟ اظهار داشت: در شرایط فعلی صادرات و واردات بنزین انجام نمی‌گیرد و در حال ذخیره سازی بنزین برای ایام نوروز هستیم، زیرا در ایام نوروز میزان مصرف بنزین افزایش پیدا می‌کند.

وی در خاتمه اضافه کرد: هیچ کدام از پتروشیمی‌ها بنزین نمی‌سازند و ساخت بنزین بر اساس استانداردها در پالایشگاه‌ها تولید می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.