×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تجارت گردان | از ثروت‌های بادآورده احساس خطر می‌کنم

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از خبرگزاری صدا و سیما حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در مراسم تکریم و معارفه روسای قدیم و جدید کل دادگستری استان تهران افزود: با این نوسان‌هایی که در کمتر از یک سال یا حدود ۱۰ ماه در بازار ارز بوجود آمد یک عده‌ای به ثروت‌های بادآورده و نامشروع دست پیدا کردند.
وی خطاب به دادستان تهران و رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: اطلاعات برخی از این پرونده‌ها را بررسی کنید و ببینید چه کسانی از این نوسان بازار ارز یا ثبت سفارش‌های بی حساب و کتاب سود برده اند، در واقع ثبت سفارش‌های بیجا انجام داده اند، ارز گرفته اند، اما در مقابل هیچ چیزی وارد بازار نکردند، بررسی کنید چه کسانی از این بازار ارز و به هم ریختگی بهره بردند؟
معاون اول قوه قضاییه در ادامه با بیان اینکه باید سرچشمه‌ها را اصلاح و شفاف کنیم، گفت: اگر سرچشمه‌ها را از آلودگی نجات دهیم خیلی از جا‌ها اصلاح می‌شود.
محسنی اژه‌ای در ادامه با بیان اینکه تهران مختصات خودش را دارد، افزود: با توجه به این مختصات، مدیری مسئولیت می‌پذیرد و باید بر اساس آن شانه هایش را زیرکار ببرد که اگر با هماهنگی، همدلی، همکاری و هم افزایی تمام مجموعه کار نکند و اگر این هماهنگی‌ها نباشد، کار‌ها پیش نمی‌رود.
وی گفت: در این چهار دهه کمبود امکانات و نیروی انسانی داشتیم و اکنون نیز داریم و اگر در این مدت همه چیز فراهم بود مسلما کار‌ها بهتر پیش می‌رفت. بخشی از بزرگ نمایی فساد، کار دشمن و عملیات روانی است
معاون اول قوه قضاییه گفت: بخشی از بزرگ نمایی فساد، کار دشمن و عملیات روانی است، اما بخشی هم واقعیت دارد و فسادی در برخی بخشهاست که اگر ریشه‌کن و اصلاح نکنیم سرایت می‌کند. 
حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در جلسه تکریم و معارفه روسای پیشین و جدید دادگستری کل استان تهران افزود: آقای اسماعیلی در هر کجا بود همه توان‌شان را گذاشت و توفیقاتی هم داشت و مهم این بود که ایشان با دلسوزی همین توان را برای مردم گذاشت.
وی درباره آقای حشتمی رئیس جدید دادگستری کل استان تهران نیز گفت: ایشان جزو مدیرانی است که هم در بخش مدیریت و هم در بخش قضا و نظارت کار کرده است و در مقطعی نیز رئیس کل دادگستری استان گیلان بود، سالیانی در بازرسی کل کشور کار کرد و مدت‌ها به عنوان معاون دادستان کل کشور مشغول به خدمت بود و از زمان خود آقای رئیسی تاکنون معاون دادستان کل بوده است.
معاون اول قوه قضاییه افزود: تهران مختصات خاص خودش را دارد و مدیری که در این استان مسئولیت می‌پذیرد، باید شانه‌اش را حسابی زیر کار ببرد و چنانچه با همکاری و هماهنگی مجموعه و هم‌افزایی امکانات همراه نباشد، کار‌ها جلو نمی‌رود.
وی گفت: حجم کار در این استان زیاد است و ما به کادر قضایی، مکان، ملزومات و هم مقررات نیاز داریم. 
محسنی اژه‌ای با اشاره به اینکه اگر امکانات فراهم بود بهتر می‌توانستیم کار کنیم، افزود: اگر با همین ایمان، جهاد، تلاش روحیه پنجاه و هفتی و اتکا به خدا کار کنیم احساس بنده با تمام وجود این است که می‌توانیم کسری‌ها را از این حیث جبران کنیم و بر مشکلات فائق آییم.
وی در ادامه خطاب به آقایان حشمتی و القاصی‌مهر به عنوان رئیس کل دادگستری و دادستان تهران گفت: از مجموعه خود به جد حمایت و صیانت کنیم و با توجه به نوع کار ما شیطان و شیطان‌صفت‌ها بیشتر فعالیت و شیطنت می‌کنند و باید از زیرمجموعه و کارکنان خودمان بیشتر صیانت کنیم.
اژه‌ای گفت: فساد مانند مرضی است که مثل خوره می‌خورد و جلو می‌رود و حتی به جایی می‌رسد که شاید دیگر عمل جراحی هم جواب ندهد.
محسنی اژه‌ای با بیان اینکه باید با قاطعیت با فساد مقابله کرد، افزود: چند سال پیش به برخی از دوستان گفتم که احساس می‌کنم زمینه‌ای فراهم شده است که فاصله طبقاتی در حال افزایش است و عده‌ای با سوءاستفاده از موقعیت‌ها ثروت‌های بادآورده می‌اندوزند و با تکاثر ثروت بقیه جا‌ها را خراب می‌کنند.
وی با بیان اینکه ضرر ثروت بادآورده فقط برای خود شخص نیست، گفت:: ممکن است این پول‌ها در انتخابات، جابه‌جایی مدیران و ایجاد لغزش در طبقات پایین‌تر دخالت کند و مؤثر باشد. 
معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: به آن دوستان گفتم که ما باید در چند مورد تمرکز کنیم و به بخش نظارتی توصیه کردم که با توجه به اینکه درآمد‌های ما مشخص است از نفت، مالیات، واگذاری‌های به بخش خصوصی است بنابراین مشخصا روی این چند سرچشمه متمرکز شوید که اگر آن‌ها را از آلودگی نجات دادیم و شفاف سازی کردیم، خیلی جا‌ها اصلاح می‌شود.
معاون اول قوه قضائیه با اشاره به اینکه زمین و گرفتن پول مردم توسط مؤسسات مالی و لیزینگ از منشاء‌های پولدار شدن بی‌حساب و کتاب و سوءاستفاده از اموال بیت‌المال و مردم است، گفت: من از مورد خاصی نام نمی‌برم، اما فردی ۱۰۰ هکتار تا ۲۰۰ هکتار از منابع طبیعی برای اجرای پروژه زمین می‌گیرد، اما نه او پروژه را اجرا می‌کند و نه مسئولی که زمین داده موضوع را پیگیری می‌کند بنابراین آن شخص نیز بعد از مدتی با زدوبند آن را وارد محدوده می‌کند، تغییر کاربری می‌دهد و ثروت غیرقابل تصوری نصیبش می‌شود که اگر ۵۰ نسل بعد از ما کار کنند و پول بیندوزند با درآمد ۱۵ ساله این آقا قابل قیاس نیست.
وی ادامه داد: یا اینکه کسی در محدوده خاصی یک شرکت تعاونی اعتباری ایجاد کرده و حق گرفتن سپرده نداشته است با این حال ۱۲ تا ۱۳ هزار میلیارد پول از مردم گرفته و ما (دستگاه قضایی) را با یک میلیون طلبکار مواجه می‌کند و مشکلات اجتماعی به وجود می‌آورد و با تحصیل چند هزار میلیارد با پول مردم میلیاردر شده و آن را صرف مسائل کاذب کرده است.
معاون اول رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از اراضی بیت‌المال توسط قوه قضائیه به مردم بازگردانده شده، اما به درستی رسانه‌ای نشده است، از غلامحسین اسماعیلی به عنوان سخنگوی قوه خواست آماری در این زمینه تهیه و اعلام کند.
وی در ادامه با اشاره به فرار‌های مالیاتی عجیب و قریب افزود: آیا شمای حقوق‌بگیر می‌توانید یک ریال مالیات ندهید؟ فرار مالیاتی کجا می‌رود در تولید، اشتغال، منافع ملت؟ نه در اختیار افراد معدودی قرار می‌گیرد که با آن فساد می‌کنند.
وی افزود: چه کسانی ارز بی‌زبان را به خیابان ریختند که دادستان و نیروی انتظامی بیچاره بروند دلال دست چندم را کف خیابان بگیرند و محاکمه کنند، اما مسبب آن محاکمه نشود. چه کسی این همه دلار را ریخت کف بازار مگر صرافی برای ما نیست؟
معاون اول قوه قضائیه گفت:: به پرونده‌های این پولدار‌ها و کسانی که می‌خواهند در مجموعه نفوذ کنند به سرعت رسیدگی شود. مجموعه دستگاه‌های فعال در تهران هر یک ساختار خود را دارند
رئیس پیشین کل دادگستری استان تهران گفت: مجموعه دستگاه‌های فعال در تهران هر کدام ساختار خود را دارند و از یک الگو و ساختار مشخص تابعیت نمی‌کنند. 
غلامحسین اسماعیلی، در مراسم تکریم خود با گرامیداشت و تبریک روز خبرنگار به جامعه رسانه‌ای کشور و اصحاب رسانه و مطبوعات افزود: خبرنگاران در حوزه اطلاع‌رسانی در بخش‌های مختلف نسبت به مجموعه قوه قضاییه تلاش می‌کنند، تلاش آن‌ها را ارج می‌نهم و یاد شهید صارمی و همه شهدای دفاع مقدس، مدافعان حرم و امام عظیم‌الشان را گرامی می‌دارم و برای همه خدمتگزاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی و شما عزیزان و در راس همه برای مقام عظمای ولایت آرزوی صحت سلامت و موفقیت دارم.
وی گفت: ۶۳ ماه توفیق خدمتگزاری در دادگستری استان تهران را داشتم که با فراز و نشیب‌های گوناگونی همراه بود و با کمک همکاران‌مان و جمع حاضر مدیران قضایی با دستاورد‌هایی که از منظر من قابلیت ارائه به جامعه را دارد، همراه بوده است.
رئیس کل سابق دادگستری استان تهران افزود: قبل از تصدی در دادگستری استان تهران، از تهران نام بزرگ و ظواهر خوب و فریبنده‌ای می‌شنیدیم؛ غافل از اینکه این استان در کنار این بزرگی، گستردگی و ظاهر جذاب و فریبنده، معضلات و مشکلات فراوانی دارد، به گونه‌ای که من در ایام مسئولیت در دادگستری استان بار‌ها عرض کرده ام بخش‌هایی از استان تهران در زمره محروم‌ترین استان‌ها قرار دارد.
اسماعیلی افزود: شهرداری‌ها، آموزش و پرورش، مجموعه دستگاه‌های فعال در تهران هر یک ساختار خود را دارند و از یک الگو و ساختار مشخص تابعیت نمی‌کنند که این کار را به مراتب سخت، سنگین و طاقت فرسا می‌کند.
وی به پرونده‌های دادگستری استان تهران از نظر حجم، تعداد شکات، تعداد متهمان و فرایند قضایی اشاره کرد و گفت:: در ابتدای مسئولیت من تهران ۱۵۹۰ قاضی داشت که با پیگیر‌ی‌های انجام شده و کارآموزان و سایر قضات استان‌های دیگر ۸۶۳ نفر قاضی به تهران منتقل شدند، اما در کنار آن ۶۲۶ نفر قاضی خروجی اعم از بازنشسته، انتقال به دیوان عالی و… داشتیم و در مجموع ۲۳۷ قاضی به جمع ما اضافه شده است.
اسماعیلی با اشاره به اینکه با وجود رشد ۴۰ درصدی آمار پرونده‌ها در استان تهران ۱۵ درصد به تعداد قضات این استان اضافه شده است، افزود: از این حیث وضع امروز ما نسبت به روز آغاز مسئولیت من سخت شده است.
رئیس کل سابق دادگستری استان تهران با بیان اینکه بهترین، باسوادترین، باتجربه‌ترین، پاکدامن‌ترین و مقتدرترین قضات در استان تهران خدمت می‌کنند، گفت: در این سال‌ها با روابط ناسالم به هیچ عنوان اغماض نکردیم و با عناصر متخلف برخورد انقلابی کردیم.
وی با اشاره به اینکه وضع امروز دادگستری مطلوب نیست و ادعا نمی‌کنم که دادگستری مطلوب تحویل آقای حشمتی می‌دهم، گفت:: کوتاهی نکردم و توان من در این حد است، حداقل ۱۶ ساعت در روز تمام پنجشنبه‌ها و نیمی از جمعه‌ها را مشغول کار بودم، اما کار‌های باقیمانده بسیار است.
اسماعیلی درباره مکان‌های دادگستری استان تهران نیز با اشاره به اینکه در ابتدای حضورم دادگستری استان تهران ۲۴۰ هزار متر زیربنای ملکی داشت و ۶۰ درصد واحد‌ها در اماکن امانی و استیجاری مستقر بود، گفت: با تلاش و پیگیری موفق شدیم ۲۱۳ هزار متر مربع به مجموعه املاک دادگستری استان تهران اضافه کنیم و با پایان یافتن مجموعه‌های در حال احداث که بخشی از آن تا پایان امسال و بخشی دیگر تا ابتدای سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد، ۲۰۰ هزار متر مربع دیگر به املاک اضافه می‌شود که البته باز هم به وضع مطلوب نخواهیم رسید چرا که گاهی ۱۰۰ هزار متر بنا به ازای ۲۰ تا ۳۰ هزار متر واحد قبلی ساخته‌ایم.
وی گفت:: ۱۲۰ واحد مسکونی سازمانی در تهران ساخته شده است، که به ۳۰۰ واحد افزایش خواهد یافت، البته این رقم هیچ تناسبی با ۸ هزار عائله دادگستری تهران ندارد.
اسماعیلی درباره پذیریش سمت‌های جدید در قوه قضائیه نیز گفت: من عهدی با رئیس قوه قضائیه داشتم و گفتم هر کجا، هر مسئولیتی زمین ماند من انجام می‌دهم جناب آقای محسنی اژه‌ای گفت که دیگر نمی‌خواهد سخنگو باشد که البته ایشان استاد است و کسی نمی‌تواند جایشان را بگیرد، اما من این مسئولیت را پذیرفتم. آقای بختیاری هم قرار نبود از قوه برود، اما امر رهبر معظم انقلاب بود و بنابراین من هم به حوزه دیگری رفتم. در پنج سال، ۱۰ میلیون پرونده در تهران رسیدگی شده
رئیس سابق کل دادگستری استان تهران گفت: در پنج سال گذشته در این استان به ۱۰ میلیون پرونده رسیدگی شده است.
غلامحسین اسماعیلی در مراسم تودیع خود افزود: در ۶۳ ماهی که توفیق خدمت در حوزه قضایی استان تهران را داشتم به ۱۰ میلیون پرونده رسیدگی شده است که البته روزی که مسئولیت گرفتم تعداد پرونده‌های وارده در طول سال یک میلیون و ۷۵۰ هزار پرونده بود، اما اکنون که این مسئولیت را تحویل آقای حشمتی می‌دهم تعداد پرونده‌های وارده سالانه حدود دو و نیم میلیون پرونده است.
وی ادامه داد: در این مدت پنج ساله، رشد ۴۰ درصدی در پرونده‌های وارده به مجموعه دادگستری را شاهد هستیم.
اسماعیلی گفت: مسئولیت رسیدگی به این پرونده‌ها بر دوش قضات بود و من نقش پشتیبانی را داشتم، اما از معدود روسای دادگستری بودم که در شعبه اول به پرونده‌ها رسیدگی می‌کردم تا از امر قضا فاصله نگیرم و تعداد معدودی از پرونده‌ها را تصدی می‌کردم.
رئیس پیشین کل دادگستری استان تهران در ادامه گفت: پنج فقره پرونده دادگستری استان تهران از نظر حجم و وسعت، تعداد شکات، متهمان، نوع عملیات متهمان و فرایند قضایی با برخی از عملکرد یک استان برابری می‌کند، این در حالی است که با کمبود قاضی مواجه هستیم.
اسماعیلی افزود: در واقع وقتی کارم را در دادگستری استان تهران شروع کردم هزار و ۹۹۰ قاضی داشتیم و در آن دوره به تهران قاضی اختصاص نمی‌دادند، اما از کارآموزان و قضات انتقالی شهرستان‌های استان‌های دیگر ۸۶۳ قاضی جدید به دادگستری استان تهران اضافه کردم که معادل ۵۴ درصد قضات شاغل بود.
وی ادامه داد: اما در کنار این اقدام ۶۳۴ قاضی بازنشسته شدند که در عمل ۲۳۷ نفر به جمع قضات ما اضافه شد یعنی معادل ۱۵ درصد.
اسماعیلی گفت: در واقع ۴۰ درصد به آمار پرونده‌های ما، اما ۱۵ درصد به قضات ما اضافه شد در حالی که اگر ۴۰ درصد قاضی به مجموعه ما اضافه می‌شد روند رسیدگی به پرونده‌ها مسلماً بهتر می‌شد. به استقبال انتخابات می‌رویم
انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهراندر مراسم تودیع و معارفه روسای کل دادگستری استان تهران به انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: برنامه ریزی‌های خوبی با مشارکت دادگستری آغاز شده است، هرچند زود شروع شده، اما با آمادگی به استقبال انتخابات می‌رویم، زیرا اعتقاد داریم مهمترین مهمات ما در مقابل دشمنان، حضور و مشارکت پرشور مردم در انتخابات است.وی با بیان اینکه باید یک هماهنگی و همکاری بین بخشی چه در سطح استان و چه در سطح ملی باید داشته باشیم، افزود: ضروری است که شرایط را برای امنیت سرمایه گذاری، رونق تولید و از تولید، رونق اشتغال و رفع موانع برای جذب سرمایه‌گذاری‌ها فراهم کنیم و امید آفرینی را در جامعه توسعه ببخشیم.
استاندار تهران گفت: بیش از ۵۲ درصد مالیات و بیش از ۲۰ درصد از صنایع کشور در تهران است.
وی با بیان اینکه سرریز آسیب‌های اجتماعی در تهران است، افزود: در سایه تعامل و هماهنگی میان قوای سه گانه در دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف باید سطح خدمت رسانی به مردم افزایش یابد و از ظرفیت‌ها استفاده شود.
محسنی بندپی به سرفصل‌های همکاری قوا اشاره کرد و گفت: پیشگیری از وقوع جرم و کاهش آسیب‌های اجتماعی جزو این سرفصل‌هاست و رهبری طبق ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه پیشگیری را اولویت دانسته و با این نگرش، راهبرد‌ها و ریل گذاری‌ها انجام شده است. حمایت قاطع از قضات شجاع
رئیس جدید کل دادگستری استان تهران گفت: قضات شجاع به حمایت نیاز دارند و در هر شرایطی پشت آن‌ها هستیم و با قدرت و قاطعیت، حمایت خواهیم کرد.
آقای حشمتی در جلسه معارفه خود به عنوان ­رئیس کل جدید دادگستری استان تهران افزود: با مفاسد در اشکال مختلف روبرو هستیم و ما مسئولیم با هر متخلفی در جای خودش (که آلوده به فساد است) برخورد کنیم و اجازه ندهیم و از همان سنگ اول جلوی آن را بگیریم.
وی گفت: باید از ظرفیت‌های قانونی استفاده کنیم و جلوی احداث‌های غیرقانونی را بگیریم نه اینکه اجازه دهیم ساخت و ساز صورت گیرد و بعد تخریب کنیم که این کار هزینه دارد.
حشمتی با بیان اینکه خیلی از پرونده‌ها به خاطر سهل انگاری هاست، افزود: مخالف توسعه نیستم، اما توسعه باید متوازن و متناسب باشد و از هر گونه تعدی و تجاوز به حقوق بیت المال و اراضی ملی نمی‌گذریم.
حشمتی با بیان اینکه در استان تهران مقامات متخلف را رها نمی‌کنم، گفت: به راحتی تغییر کاربری می‌دهند در حالی که قانون می‌گوید فقط در مواقع ضرورت باید اجازه تغییر کاربری داد، آیا ساخت ویلا ضرورت است؟ 
وی افزود: قبلاً حیطه کاری ام کشوری بود، اما اکنون در استان تهران مقامات مختلف را در این خصوص رها نمی‌کنم و مسئولان توجه داشته باشند تغییر کاربری و تجاوز به منابع طبیعی و ملی ممنوع است. آغاز مراسم معارفه رئیس کل دادگستری استان تهرانمراسم تکریم و معارفه رئیس کل دادگستری استان تهران با حضور حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه در سالن اجتماعات مجتمع امام خمینی (ره) آغاز شد.در این مراسم قرار است از خدمات غلامحسین اسماعیلی در دوران ریاست کلی دادگستری استان تهران قدردانی و محمدجواد حشمتی به عنوان رئیس کل جدید دادگستری استان تهران معرفی شود.
حشمتی پیش از این معاون دادستان کل کشور در حقوق عامه بوده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.