×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
از قطع انشعاب ۹۳۰۰خانوار تهرانی تاهزینه ۸۰هزارمیلیاردی جداسازی آب

به گزارش خبرنگار مهر، مازوت سوزی نتیجه مصرف بی رویه گاز، قطع انشعاب ۹۳۰۰ خانوار تهرانی، عراق خواهان ثبات قیمت‌های انرژی است، تأمین کسری گاز ایران با قرارداد سوآپ روسیه، تزریق ۹ میلیارد و ۶۰۴ میلیون دلار ارز به نیما و شرایط سخت آبی در تهران از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

مازوت سوزی نتیجه مصرف بی رویه گاز است

محمدرضا نجفی منش، رئیس کمیسیون تسهیل کسب وکار اتاق بازرگانی تهران گفت: در شرایط کنونی بهترین حالت این است که تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی اجرا و سقف مشخصی برای مصرف گاز خانگی در نظر گرفته شود.

رئیس کمیسیون تسهیل کسب وکار اتاق بازرگانی استان تهران توضیح داد: ما اولین یا دومین کشور دارنده ذخایر گازی جهان هستیم. اگر مصرف گاز را در داخل منطقی کنیم، امکان صادرات گاز و درآمد بیشتر برای ما وجود دارد.

نجفی منش افزود: یکی از مشکلاتی که با مصرف بی رویه گاز برای صنایع به وجود می‌آید قطع شدن سوخت گاز و روی آوردن به سوخت‌های جایگزین مثل مازوت است. صنایع ما در تابستان با کسری برق و در زمستان با کسری گاز مواجه هستند و به تازگی مشکل کمبود آب هم به آن اضافه شده است.

انحصارشکنی از شرکت‌های خارجی با بومی سازی یک فناوری

ارسلان رحیمی مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران گفت: این فناوری که تاکنون دانش آن در انحصار برخی از کشورها بوده است خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته در داخل کشور در حال بومی‌سازی است.

رحیمی با اشاره به لزوم تحقق شعار سال بنا به منویات مقام معظم رهبری بیان کرد: در راستای استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاهی بستر لازم برای استفاده و بکارگیری فناوری پیگرانی هوشمند خطوط انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی در صنعت نفت مهیا شده است.

طول شبکه توزیع برق کشور ۵ هزار کیلومتر افزایش یافت

انتقال و توزیع نیروی برق ایران، تاکنون و از ابتدای امسال طول شبکه فشار متوسط توزیع برق کشور با افزایش ۴ هزار کیلومتری به ۴۵۴ هزار کیلومتر رسید. همچنین طول شبکه فشار ضعیف برق کشور نیز از ۳۸۶ هزار کیلومتر در پایان ۱۴۰۰ به ۳۸۷ هزار کیلومتر در پایان شهریورماه امسال رسید. همچنین شبکه‌های فشار متوسط و ضعیف در حوزه توزیع برق قرار دارد.

گاز طبیعی برای چند مشترک رایگان شد؟

سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز، مسلم رحمانی با تأکید بر آمادگی شرکت ملی گاز ایران و زیرمجموعه آن برای تأمین پایدار گاز طبیعی در روزهای سرد امسال اظهار کرد: همکاران ما در شرکت‌های گاز استانی با توجه به مقدار مصرف گاز مشترکان در هر شهر و استان، بعضی از تجهیزات و لوازم یدکی ایستگاه‌ها را تعویض می‌کنند. از سویی اگر ایستگاه‌ها به تعمیرات دوره‌ای نیاز دارند، این کار در فصل تابستان انجام می‌شود، همچنین جزئی‌ترین لوازم مانند پارو، چکمه و مواردی از این قبیل هم پیش از آغاز فصل سرما تهیه می‌شود.

سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران یادآور شد: مشترکانی که شامل گازبهای رایگان شدند و در سه پله نخست قرار دارند حدود یک میلیون و ۱۱۹ هزار مشترک هستند که ۸۷۳ هزار مشترک مربوط به کمیته امداد امام خمینی (ره) و ۲۴۶ هزار مشترک هم مربوط به سازمان بهزیستی است.

گلوگاه‌های فساد باید شناسایی شود

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو با تاکید بر اینکه فساد باید در ابتدای امر شناسایی شود، گفت: نباید اجازه داد زمینه رشد فساد فراهم شود و در نهایت امر با آن مقابله کرد، در چنین شرایطی نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود.

وی ادامه داد: در صورت استدلال افراد و کارکنان از آنها حمایت می‌کند و به عبارت دیگر در این حوزه شاهد بی‌عدالتی نیستیم.

محرابیان اضافه کرد: بازرسی روی افکار و بیانات نباید استوار باشد، باید بر اساس کارشناسی دقیق، مطابق قانون و ضوابط فنی و اجرایی کشور باشد.

قطع انشعاب ۹۳۰۰ خانوار تهرانی

طبق اعلام شرکت آبفای استان تهران، با وجود اطلاع رسانی‌های پی در پی مبنی بر اینکه ذخایر آبی تهران شکننده است، اما همکاری مردم خیلی زیاد نیست. تاکنون نیز انشعاب ۹ هزار و ۳۰۰ خانوار بدمصرف به طور موقت قطع شده است.

۶۰ درصد مشترکان تهرانی پرمصرف هستند که ۶۶ درصد از ذخایر آبی تهران را مصرف می‌کنند و در قانون هیچ راهکاری در این بخش اعمال نشده و وزارت نیرو در برابر مشترکین بدمصرف، برای وضعیت فعلی آب تهران هیچ برنامه‌ای ندارد.

جداسازی آب شرب از آب مصرفی ۸۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد

محمد رضا بختیاری، مدیر عامل آبفای تهران گفت: اگر بخواهیم در تهران دو نوع لوله کشی داشته باشیم یعنی باید ۹ هزار کیلومتر شبکه آب مجزا ایجاد کنیم که به لحاظ اقتصادی ۹ هزار کیلومتر بالای ۷۰-۸۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد که نه در توان دولت است و نه زیرساخت‌های تهران چنین اجازه را می‌دهد.

ایران در رتبه ششم انتشار دی اکسیدکربن در جهان قرار دارد

بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه دو برابر سهم جمعیتی گاز گلخانه‌ای تولید می‌کنیم، گفت: ایران پس از کشورهای چین، آمریکا، هند، روسیه و ژاپن در رتبه ششم انتشار دی اکسیدکربن در جهان است.

نگاهداری در تشریح وضعیت مصرف انرژی و شاخصه‌های آن در کشور، گفت: کشور ما در طی ۵۰ سال گذشته با ۲ درجه افزایش دما، ۵۵ میلی متر کاهش بارش و ۲۷۰ میلی متر افزایش تبخیر رو به رو شده است.

وی اضافه کرد: ۸۰ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای مربوط به بخش تولید، عرضه و مصرف انرژی در تمامی بخش‌های اقتصادی، خانگی، صنایع، حمل و نقل و نظایر آن است.

کاهش ۸۳ میلیون مترمکعبی حجم ذخایر آب سدهای تهران

علی اکبر ملکوتی به گفته مدیر بهره برداری از تأسیسات آب آبفای تهران گفت: هم اکنون مصرف شهروندان تهرانی ۳۸ هزار لیتر بر ثانیه و میزان تولید ۳۴ هزار لیتر بر ثانیه است که به معنای آن است که ۴ هزار لیتر بر ثانیه بیشتر از تولید، آب مصرف کرده‌اند.

مدیر بهره برداری از تأسیسات آب آبفای تهران افزود: حجم ذخیره آب در پشت سدهای تهران به میزان ۸۳ میلیون مترمکعب کاهش داشته است.

ملکوتی ادامه داد: ایران در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و میزان بارش‌های آن یک ششم کشورهای پرآب است؛ همچنین میزان بارندگی‌ها در ایران به میزان ۸۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

عراق خواهان ثبات قیمت‌های انرژی است

محمد شیعه السودانی، نخست وزیر عراق گفت: عراق مایل است قیمت نفت را در سطوح بیش از ۱۰۰ دلار برای هر بشکه حفظ کند.

وی افزود: عراق، یکی از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای بررسی دوباره و افزایش سهمیه تولید خود با دیگر اعضا گفت‌وگو خواهد کرد. همچنین عراق خواهان ثبات قیمت‌های انرژی است از این رو نمی‌خواهیم قیمت‌ها به بالای ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه برسد و در عین حال به‌گونه‌ای کاهش یابد که بر سطح عرضه و تقاضا تأثیر بگذارد.

تأمین کسری گاز ایران با قرارداد سوآپ روسیه

محمد خطیبی کارشناس انرژی گفت: یکی از مزایای قرارداد سوآپ، تأمین و جبران کمبود گاز در فصل زمستان است، طی سالیان گذشته به دلیل کمبود، گاز بسیاری از واحدهای تولیدی و نیروگاه‌ها قطع می‌شد و ناچار به جایگزین سوخت‌های جایگزین مانند گازوئیل و مازوت بودیم که این روند هم برای صنایع و هم محیط زیست مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

وی در ادامه اشاره کرد: همان طور که در گذشته گاز از ترکمنستان به کشور وارد می‌شد اکنون نیز می‌توان از کشور روسیه نیز گاز را از طریق سوآپ وارد کرد و باسوآپ آن را در جای دیگر تحویل روسیه داد، در حالت دیگر می‌توان گاز را با قیمتی مناسب از روسیه که مازاد گاز دارد، خریداری و سپس به کشورهای دیگر که تمایل به دریافت گاز از ایران دارند طبق قراردادی، به فروش برسانیم و این برای ایران مزیت سیاسی هم دارد.

ظرفیت تولید برق بیش از ۷ هزار مگاوات افزایش می‌یابد

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو گفت: بر اساس پیش‌بینی و اجرای طرح‌های توسعه‌ای، انتظار می‌رود بیش از ۷ هزار مگاوات برق نسبت به سال گذشته به ظرفیت تولید کشور اضافه شود. البته این مهم مستلزم اجرای دقیق برنامه‌ها بر اساس زمان‌بندی پیش‌بینی شده است.

امضای نخستین قرارداد احیای چاه‌های کم بازده در هفته پژوهش

معاون فناوری پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت و مجری طرح احیا چاه‌ها، محمدصالح کرم‌بیگی گفت: اردیبهشت‌ماه امسال مباحث فنی طرح پیشران احیای چاه‌ها با برگزاری نشست‌ها مشترک و مصوبه شورای اقتصاد و پیش‌نویس قراردادها پیگیری شد.

وی با بیان اینکه امروز در این نشست ۴۸ شرکت دانش‌بنیان و فناوری از شرایط طرح احیای چاه‌ها و همین‌طور سبد چاه‌هایی که قرار هست در اختیارشان قرار گیرد مطلع شدند، گفت: در این رویداد مدیریت‌های ستادی و شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران جزئیات قراردادها را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌دهند.

سال آینده ۷۷۸۷ مگاوات افزایش تولید برق خواهیم داشت

همایون حائری، معاون برق و انرژی وزیر نیرو گفت: برای سال آینده در بخش تولید بنا داریم ۷ هزار و ۷۸۷ مگاوات افزایش تولید داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری وزارت نیرو موفق شد ۶ هزار مگاوات ظرفیت تولید را افزایش و ۷ هزار مگاوات نیز مدیریت مصرف انجام دهد، در رابطه با نحوه افزایش راندمان نیروگاه‌های حرارتی اضافه کرد: از ۶ هزار مگاوات افزایش ظرفیتی که در سال جاری محقق شد، ۱۴۵۰ مگاوات آن مربوط به بخش بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی بود که ۲.۲ میلیارد مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی به همراه داشت که بنا داریم این میزان را در سال آینده به ۲ هزار مگاوات برسانیم.

در جنگ اقتصادی همه ارکان کشور باید پای کار بیایند

جواد اوجی، وزیر نفت گفت: مدیران باید شجاعت تصمیم‌گیری داشته باشند، نباید از تصمیم بترسیم، چون کشور در شرایط جنگی است.

وی با بیان اینکه در شرایط سختی دولت را تحویل گرفته‌ایم، اظهار کرد: ما درگیر جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم و در جنگ اقتصادی مانند جنگ نظامی همه ارکان کشور باید شرایط را درک کنند و مانند دوره جنگ پای کار بیایند و کمک کنند.

وزیر نفت با بیان اینکه مدیران باید شجاعت تصمیم‌گیری داشته باشند، نباید از تصمیم بترسیم زیرا کشور در شرایط جنگی است، اظهار کرد: این موضوع را هم باید به خودمان یادآوری کنیم و هم باید این موضوع را به مسئولان دستگاه‌های مختلف منتقل کنیم که شرایط جنگی است و شرایط جنگی به تصمیم‌های سخت نیاز دارد.

تمرکز صنعت برق کشور برای عبور موفق از فصل سرما

آرش کردی، مدیرعامل توانیر در نشست وزیر نیرو با مدیران صنعت برق که به منظور بررسی تجارب گذر از اوج بار ۱۴۰۱ و تبیین برنامه‌های عبور از تابستان ۱۴۰۲ در وزارت نیرو برگزار شد، با اشاره به آغاز دوره ویژه مدیریتی برای مدیریت سوخت نیروگاه‌ها در زمستان، بر تمرکز صنعت برق کشور برای عبور موفق از فصل سرما تاکید کرد.

کردی در خصوص چگونگی عبور موفق از اوج بار تابستان امسال، به قاطعیت وزیر نیرو در خصوص حتمی بودن عبور بدون خاموشی از تابستان امسال و تدوین ۱۰۰ برنامه مشخص عملیاتی اشاره کرد که با تزریق روح امید به مدیران صنعت برق، باعث شد این افتخار ارزشمند رقم بخورد و با اجرای بیش از ۹۵ درصد برنامه‌های ابلاغ شده، ثبات رویه و وضعیت قابل اتکا در تولید و عرضه انرژی را شاهد باشیم.

تزریق ۹ میلیارد و ۶۰۴ میلیون دلار ارز به نیما

احمد مهدوی ابهری دبیر کل انجمن صنفی و کارفرمایی صنعت پتروشیمی در یک نشست خبری گفت: مجموع صادرات غیرنفتی در ۶ ماهه امسال ۲۴.۲ میلیارد دلار بوده که ۹.۶ میلیارد دلار مربوط به پتروشیمی‌ها است.

مهدوی تاکید کرد: صادرات غیرنفتی ایران به جز پتروشیمی رشدی نداشته؛ اما صادرات محصولات پتروشیمی از ۶.۹ میلیارد دلار در ۶ ماهه سال ۱۴۰۰ به ۹.۶ میلیارد دلار در ۶ ماهه امسال رسیده است.

وی گفت: فروش ارز صادراتی پتروشیمی در سامانه نیما در ۷ ماهه سال گذشته ۷ میلیارد ۹۱ میلیون دلار بوده و امسال به ۸ میلیارد و ۷۳۳ میلیون دلار رسیده است. با این حساب عرضه ارز پتروشیمی در نیما امسال ۲۳ درصد بیشتر بوده است.

مهدوی اضافه کرد: تا ۲۲ آبان ۹ میلیارد و ۶۰۴ میلیون دلار ارز به نیما تزریق کرده‌ایم.

شرایط آبی سختی در تهران داریم

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو گفت: امیدواریم در آینده شاهد بارش بهتری باشیم و وضعیت سدها بهتر شود، ولی در شرایط موجود به خصوص در تهران وضعیت سختی به لحاظ آبی داریم و از مردم تقاضا داریم با مدیریت خوبی که دارند، کمک کنند تا مشکلی پیش نیاید.

محرابیان خاطرنشان کرد: در حوزه برق با مدیریت خوبی که مردم عزیزمان انجام دادند تابستان را بدون خاموشی در کشور پشت سر گذاشتیم و در بخش خانگی هیچ‌گونه خاموشی نداشتیم و در دیگر بخش‌ها هم مردم مدیریت خوبی را انجام دادند.

وزیر نیرو تاکید کرد: امیدواریم در حوزه آب هم همین طور باشد. مردم بهتر از ما می‌دانند وقتی می‌گوئیم شرایط سخت است، خودشان به صورت خودکار مدیریت می‌کنند، امیدواریم این شرایط در بخش آب هم حاکم باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.