×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
از موزه مطبوعات ایران تا مجموعه‌دار خصوصی فرش

موزه مطبوعات آذربایجان به عنوان نخستین موزه مطبوعات کشور با حضور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در تبریز توسط علی اصغر مونسان و با حضور جمعی از مدیران استانی و اصحاب فرهنگ و رسانه آذربایجان شرقی در خانه تاریخی کلکته‌چی (صلح‌جو) در خیابان تربیت تبریز راه اندازی و از تمبر یادبود آن افتتاح شد.

موزه مطبوعات آذربایجان طی تفاهم نامه ای بین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی و انجمن صنفی روزنامه نگاران آذربایجان شرقی تجهیز شده و نسخه های قدیمی جراید منتشر شده در استان های آذربایجان شرقی، اردبیل، آذربایجان غربی و زنجان و دستگاه های چاپ این خطه همراه با دوربین ها و عکس های خبری قدیمی به نمایش گذاشته شده است.

در این موزه همچنین شماری از نسخه های قدیمی روزنامه های خطه آذربایجان مانند تبریز به تاریخ ۱۲۹۶ قمری، ناصری، تجدد و آذربایجان جزء لاینفک ایران نصب شده است.

اسناد و ابزار کار خبری همراه با دست نوشته ها و کتب نوشته شده توسط پیشکسوتان تاریخ مطبوعات آذربایجان در داخل و خارج از کشور در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

این موزه همچنین مکانی برای آشنا کردن مهیمانان و گردشگران داخلی و خارجی با تاریخ غنی مطبوعه نگاری در خطه آذربایجان به عنوان سر ایران و طلایه دار تاریخ مطبوعات ایران زمین به شمار می رود.

موزه مطبوعات آذربایجان پس از حدود ۹ سال تلاش انجمن صنفی روزنامه نگاران آذربایجان شرقی،  فعالان رسانه ای و علاقه مندان این عرصه و همکاری و همراهی استانداری و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی راه اندازی شد.

موزه مطبوعات آذربایجان قابلیت تبدیل به موزه مرجع را دارد

علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این مراسم گفت: موزه مطبوعات آذربایجان به دلیل بیان تاریخ ایران و نقش آذربایجان در ادور مختلف آن، قابلیت تبدیل به موزه مرجع را دارد.

مونسان در مراسم افتتاح رسمی موزه مطبوعات آذربایجان و رونمایی از تمبر اختصاصی یادبود آن، افزود: با شناسایی و جمع آوری اسناد تاریخی، موزه مطبوعات آذربایجان در تبریز می‌تواند به موزه‌ای بسیار ارزشمند و نقطه‌ای برای روایت تاریخ آذربایجان و نقش آن در تاریخ کشور تبدیل شود.

وی با اشاره به نقش پررنگ آذربایجان و تبریز در تاریخ ایران، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران، کشور ارزشمندی بوده و در ساخت تمدن بشری نقش بسزایی ایفا کرده و شهر به شهر آن روایتگر دوره هایی از تاریخ است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان این‌که برای انتخاب موزه‌ مطبوعات آذربایجان خوش‌سلیقگی شده است، گفت: باید با کمک اهالی فرهنگ و رسانه بر غنای محتوایی این موزه افزود چراکه ارزش موزه تنها به بزرگی ساختمان نبوده بلکه به ارزش روایتش بوده و این ارزش حتی فراتر از نمایش آثار و اشیا است.

از موزه مطبوعات ایران تا مجموعه‌دار خصوصی فرش

مرکز تولید سفالینه‌های دست‌ساز در کرج افتتاح شد

فریدون محمدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  مرکز تولید سفال و سرامیک همزمان ششمین روز از هفته صنایع دستی روز سه شنبه با حضور پویا محمودیان معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مهر شهر کرج گشایش یافت.

 محمدی در حاشیه آیین افتتاح این مجموعه به خبرنگاران گفت:  مرکز تولید سفال و سرامیک  در ۲ فاز کارگاهی و گالری به همت بخش خصوصی در مهرشهر کرج راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: پروژه مذکور با زیربنای ۵۰۰ مترمربع و حجم سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان راه‌اندازی شده است.

محمدی با اشاره به رونق اقتصادی و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی افزود: بازسازی، تجهیز و خرید لوازم مورد نیاز و مواد اولیه، بازاریابی، فروش و صادرات بیش از۹۰ درصد محصولات تولیدی سفال و سرامیک این مجموعه منجر به اشتغال‌زایی مستقیم برای هفت نفر و غیرمستقیم برای ۵۰ نفر شده است.

از موزه مطبوعات ایران تا مجموعه‌دار خصوصی فرش

فرش‌های دوره قاجاریه و پهلوی اول در البرز رونمایی شد

نمونه فرش‌های دوران قاجاریه و پهلوی اول به مناسبت هفته صنایع دستی با حضور پویا محمودیان معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مجموعه فرهنگی تاریخی هامورنیک سنتر کرج رونمایی شد.

فریدون محمدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز به خبرنگاران گفت: ۲۲ قطعه فرش مربوط به دوران قاجار و پهلوی اول توسط یک مجموعه‌دار خصوصی طی سال های گذشته در مناطق مختلف ایران، اروپا، آمریکا جمع‌آوری و در این مجموعه به نمایش گذاشته شده است.

وی افزود: رنگ گیاهی، پشم دست‌ریس، بافت، طرح و نقوش سنتی و بکر به کار در رفته در قالیچه‌ها و فرش‌های مزبور از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های آثار این مجموعه محسوب می‌شود.

محمدی خاطرنشان کرد:کلکسیونی از فرش‌های طهران قدیم، قزوین، کاشان، تبریز، فراهان و یزد گردآوری شده که در این میان فرش ۱۳ متری کتیبه‌دار تهران که یکی از سه فرش کتیبه‌دار شناخته شده در دنیا است و نیز فرش ۱۵ متری بافت سراب آذربایجان هنر دست استاد مشایخی است که در سال ۲۰۱۷ در نمایشگاه بین‌المللی تهران به عنوان فرش برتر معرفی شد.

کاروانسرای سرایان نامزد ثبت جهانی است

محمد عرب مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرایان گفت: کاروانسرای سرایان واقع در محدوده تاریخی این شهر مراحل نامزد و منتخب شدن برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو را پشت سر گذاشته و مقدمات این رخداد مهم در دست انجام است.

عرب اظهار داشت: فرایند ثبت قطعی اثر در فهرست میراث جهانی پس از بررسی نتایج گزارش ارسالی بازدید تیم محلی یونسکو انجام می‌شود.

وی بیان کرد: به منظور آماده‌سازی این اثر عملیات محوطه‌سازی زمین روبه‌روی کاروانسرا و آب انبار در دست اقدام است و برای نهایی شدن ثبت این اثر در فهرست میراث جهانی، نیازمند حمایت و مشارکت همه مردم و توجه جدی دستگاه‌های اجرایی با هدف آماده‌سازی کاروانسرا برای حضور ارزیابان ثبت جهانی هستیم.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرایان افزود: برنامه‌های مرمت، حفظ، احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی شاخص این شهرستان بر مبنای ثبت حداقل یک اثر در فهرست میراث جهانی بوده از همین رو مرمت حمام تاریخی، مرمت و احیای بازار میثم و تجمیع کارگاه‌های چلنگری و زنگوله سازی، کمک به ایجاد کارگاه‌های تراش سنگ و خراطی و راه‌اندازی اقامتگاه بوم‌گردی همچنین مرمت آب انبار و محوطه‌سازی اطراف بناها و محوطه‌سازی میدان کوثر برای تحقق هدف ثبت جهانی این مجموعه بوده است.

ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری را پیگیر هستیم

علی اصغر مونسان در بازدید از بقعه شیخ شهاب الدین اهری با تاکید بر اینکه وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای ثبت جهانی این اثر بسیار زیبا، ماندگار و تاریخی از هیچ کوششی فروگذاری نمی کند، افزود: بر همین اساس درصدد هستیم تا این اثر گران سنگ همراه با مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی در شهر اردبیل در فهرست آثار جهانی به ثبت نهایی برسد.

وی اظهار داشت: از آنجا که عارف بزرگ شیخ شهاب الدین اهری مقام استادی بر شیخ صفی الدین اردبیلی داشته است، بجاست تا این بقعه همراه با مجموعه شیخ صفی الدین در فهرست آثار جهانی میراث بشری ثبت شده و برای همیشه تاریخ به یادگار بماند.

از موزه مطبوعات ایران تا مجموعه‌دار خصوصی فرش

کشف سازه معماری در کنار برج طغرل

گمانه‌زنی‌های باستان‌شناسی در جبهه غربی برج طغرل شهرری که در جریان برخورد به آثار و شواهد فرهنگی-تاریخی در حین خاک‌برداری در این محدوده انجام گرفت به کشف سازه معماری احتمالا مربوط به دوره سلجوقی منجر شد.

رضا سلمان‌پور سرپرست هیأت باستان‌شناسی با اعلام این خبر گفت: با توجه به اجرای طرح بوستان صدوق توسط سازمان نوسازی شهرداری تهران در جبهه غربی برج تاریخی طغرل در شهرری طی سال‌های ۱۴۰۰-۱۳۹۹ و برخورد به آثار و شواهد فرهنگی-تاریخی در حین خاک‌برداری در این محدوده، انجام گمانه‌زنی باستان‌شناسی به منظور تعیین وضعیت استقرارهای تاریخی در آن ضروری به نظر رسید، لذا با مجوز پژوهشگاه و حمایت سازمان نوسازی شهرداری تهران کاوش در این محل در دستور کار قرار گرفت.

او مشخص کردن وضعیت لایه‌های استقراری در محوطه واقع در جبهه غربی برج طغرل، مستندسازی شواهد فرهنگی موجود، فراهم شدن امکان تعیین تکلیف ملک و بکارگیری اطلاعات حاصل در مطالعات تکمیلی باستان‌شناسی منطقه و کشور را از اهداف این طرح اعلام کرد.

 توسعه دیپلماسی گردشگری اولویت وزارت میراث فرهنگی است

علی اصغر مونسان در بازدید از منطقه کلیبر و پل های تاریخی خداآفرین گفت: توسعه دیپلماسی گردشگری جزو اولویت‌ها و برنامه‌های محوری این مجموعه با هدف گسترش روابط با کشورهای همسایه است.

وی افزود: مرمت و ثبت جهانی مشترک پل‌های تاریخی خداآفرین با جمهوری آذربایجان مورد تاکید بوده و این موضوع در دستور کار وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان خداآفرین به لحاظ قرارگیری در منطقه آزاد ارس و همجواری با کشور دوست و همسایه جمهوری آذربایجان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اظهار کرد: خداآفرین سفیر فرهنگی، تاریخی و دیپلماسی گردشگری منطقه شمال غرب کشور محسوب می‌شود که باید در راستای ارتقای سطح زیرساخت‌های آن اقدامات ویژه‌ای انجام شود. پل‌های تاریخی خداآفرین به لحاظ قدمت و موقعیت ویژه بین کشور ایران و جمهوری آذربایجان باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

فروش بیش از ۳۰۰ هزار قطعه صنایع‌دستی در سال کرونایی

مهدی شوندی مدیر یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به ۵ سال تلاش برای شناسایی و راه‌اندازی کارگاه‌های تولید صنایع‌دستی، گفت: با مشارکت روستاییان ۳۰۰ هزار کالای ایرانی به جای چینی در بازار هدایای تبلیغاتی در سال کرونایی به فروش رفته است.

وی گفت: بعد از ۵ سال تلاش برای شناسایی و راه اندازی کارگاه‌های تولید صنایع دستی با مشارکت روستاییان هنرمند توانستیم کالاهای ایرانی را به جای چینی در بازار هدایای تبلیغاتی جایگزین کنیم.
وی افزود: «شرکت خلاق و دانش بنیان آرا هنر» در سال ۹۹ و پس از چهار سال تلاش توانست به رکورد تامین صنایع دستی از همه استان‌های کشور دست پیدا کند؛ یعنی در سال گذشته در هر استان حداقل با یک شهر یا روستا در حمایت از هنر ایرانی همکاری داشته است.

این مدیر شرکت دانش بنیان گفت: بخش تامین شرکت آرا هنر سال گذشته بیش از ۲۰ سفر به شهرهای مختلف از جمله همدان، اصفهان، زنجان و یزد به عنوان مقاصد اصلی داشت و در پنج سال گذشته بیش از  ۱۰۵ سفر  با هدف شناسایی و جذب هنرمندان و سفارش محصولات انجام داد.

وی از شناسایی، یک هزارو صد کارگاه صنایع دستی در پنج سال گذشته خبر داد که در این کارگاه‌ها ۳۷۰ کارگاه با کسب استانداردهای مشخص عضو باشگاه تامین کنندگان این شرکت قرار دارند.

از موزه مطبوعات ایران تا مجموعه‌دار خصوصی فرش

 بازارچه‌های صنایع‌دستی، صاحب ردیف بودجه مستقل شده‌اند

 پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در کارگاه ارائه تجربیات موفق بهره‌برداری از ظرفیت‌های صنایع‌دستی در توسعه پایدار، از اختصاص ردیف بودجه به بازارچه های صنایع دستی در بودجه ۱۴۰۰ خبر داد.

وی گفت: در دوران کرونا فعالان صنایع‌دستی روزهای سختی را سپری کردند و متحمل مشکلات زیادی شدند. با این حال با همت و تلاش به راه خود ادامه دادند و از طرق مختلف از جمله فضای مجازی فروش محصولات خود را انجام دادند و امیدواریم با مهار ویروس کرونا و واکسیناسیون عمومی شاهد رونق هرچه بیشتر صنایع‌دستی در کشور باشیم.

او افزود: امروز خوشبختانه در این جلسه شاهد ارائه تجربیات موفق روستای سیاه‌رودبار استان گلستان هستیم که این روستا به‌عنوان روستای ملی صنایع‌دستی ثبت شده و اهالی روستا با همت و پشتکار مثال‌زدنی توانسته‌اند این روستا را به یک مدل موفق در توسعه پایدار با بهره‌برداری از ظرفیت‌های صنایع‌دستی تبدیل کنند.

محمودیان اضافه کرد: هم‌راستا با فعالیت‌های خوب این روستا، شاهد امضای تفاهم‌نامه بین اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان با اداره‌کل محیط زیست آن استان هستیم که به‌طور حتم نتایج خوبی را به دنبال دارد و می‌تواند به توسعه صنایع‌دستی به‌عنوان یک صنعت سبز بیش از پیش کمک کند.

از موزه مطبوعات ایران تا مجموعه‌دار خصوصی فرش

سخنی از صنایع‌دستی در مناظره‌ها گفته نشد

 حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران گفت: هنر سنتی و صنایع‌دستی نماد فرهنگ و هویت ماست و انتظار داشتیم در مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در این مورد صحبت شود. از اینکه در این کشور اهالی صنایع دستی هم نیارمند مرهم باشند بایدتاسف خورد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران ادامه داد: صنایع دستی بخشی از هویت ایران و ایرانی بخش از تاریخ و شناسنامه و زندگی ماست  نباید به گونه ای باشد که هنرمندان این حوزه احساس کنند زخمی و دردمند و نیازمند مرهم هستند.

ایوبی بر ضرورت تغییر رویکرد به حوزه صنایع در عالی ترین سطوح کشور تاکید کرد و افزود: این روزها مانند همه شما مناظره‌ها را نگاه کردم، انتظار داشتیم از فرهنگ،  هنر،  موسیقی، تئاتر و سینما سخنی مطرح شود؛ اما حتی از صنایع دستی هم که بی‌حاشیه‌ترین هنر این کشور است، هم سخنی مطرح نشد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران با قدردانی از همه مدیران  حوزه صنایع‌دستی که برای اعتلای این حوزه رویا و آرزو و امید دارند، افزود: این مدیران حتما همیشه در کنار فعالان و هنرمندان باقی خواهند ماند.

وی افزود: صنایع دستی به عنوان کالای تزیینی و لوکس خانه ها نیست بلکه بخشی از هویت و تاریخ و فرهنگ ما ایرانی هاست و داشتن این آثار زندگی کردن با آنها آثار فراوان دیگری دارد که شاید از آن غافل هستیم.  

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.