×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
از همه تولیدات‌ بنیاد سینمایی فارابی دفاع می‌کنیم/ «لایه‌های دروغ» نیاز به بازتدوین دارد

مهدی جوادی که در غرفه خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) حضور یافته بود، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که امسال دست فارابی در جشنواره فیلم فجر پر بود اظهار داشت: آنچه امسال در جشنواره شاهد هستیم هم مرهون زحمات دوستان ما در سال گذشته است که امسال شاهد ثمرات آن زحمات هستیم.

وی مشارکت فارابی در فیلم لایه‌های دروغ را به اندازه ۲۰ درصد اعلام کرد و افزود: این مشارکت از جنس سرمایه‌گذاری در یک ژانر جدید بود. این پروژه تولید مشترک و کارگردان‌اولی هم محسوب می‌شد و به همین دلایل دوستان ما در مدیریت سابق بنیاد فارابی به این جمع‌بندی رسیدند که در این فیلم سرمایه‌گذاری کنند. رقم این سرمایه‌گذاری هم چیزی نزدیک به یک میلیارد تومان بوده است. در فیلم بدون قرار قبلی فارابی سهم ۸۰ درصدی داشت. ۲۰ درصد سرمایه‌گذاری دیگر این فیلم را موسسه تصویر شهر از طرف شهرداری متقبل شده بود. رقم بودجه فارابی برای این فیلم هم چیزی قریب به ۷ میلیارد تومان بوده است.

مشارکت ۱۱ میلیارد تومانی در فیلم دسته دختران

وی فیلم  دسته دختران در ژانر دفاع مقدس را یک اثر بیگ‌پروداکشن عنوان کرد و گفت: در آن فیلم بنیاد فارابی نزدیک به ۱۱ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرد. سهم فارابی در این پروژه ۶۰ درصد بود و ۴۰ درصد دیگر آن را سازمان سینمایی سوره حوزه هنری برعهده داشت. فیلم نگهبان شب سیدرضا میرکریمی دیگر فیلم بنیاد فارابی بود که ما ۵۰ درصد در تولید آن مشارکت داشتیم و رقم آن حدود چهار و نیم میلیارد تومان بوده است. در فیلم شادروان به کارگردانی حسین نمازی در ژانر اجتماعی هم مشارکت ۳۰ درصدی در سرمایه‌گذاری داشتیم. نزدیک به ۲ میلیارد تومان برای تولید این فیلم بودجه اختصاص دادیم. فیلم دیگر ما هم بیرو بود که در آن هم مشارکت ۳۰ درصدی داشتیم که رقم آن هم چیزی در حدود ۲ میلیارد تومان بوده است.

جوادی درباره میزان رضایتش از تولیدات امسال فارابی که محصول مدیریت قبلی‌ست توضیح داد: در فرآیند ورود به تولید هرکدام از این آثار، منطقی در تصمیم‌گیری‌ها وجود داشته است. خیلی اوقات سرمایه‌گذاری در یک فیلم مانند سرمایه‌گذاری در یک استارت‌آپ و همراه با درصدی ریسک است. در همین سالن برج میلاد در سنوات گذشته کارهایی از کارگردانان و تهیه‌کنندگان بزرگ دیدیم که با عدم استقبال اهالی رسانه و منتقدان مواجه شدند. این نشان می‌دهد که در حوزه فیلم‌سازی خیلی نمی‌توان از روی کاغذ و براساس فیلمنامه به تصمیمات متقن رسید و خروجی را به‌صورت قطعی حدس زد. پشت هر یک از این تصمیمات منطقی وجود داشته و برای هر یک جلسات و شوراهایی هم تشکیل شده است. گرچه شاید درباره برخی از فیلم‌ها نیاز به مراقبت بیشتر بود و در فرآیند تولید باید نظارت بیشتری صورت می‌گرفت.

باید فرآیندهای تصمیم‌سازی را صنعتی کنیم

وی با تاکید بر این‌که باید فرآیندهای تصمیم‌سازی و کنترل پروژه‌ها را صنعتی و به روز کنیم، گفت: این‌گونه حاشیه ریسک سرمایه‌گذاری در آثار مختلف را کاهش خواهیم داد. تا زمانی که تصمیم‌گیری‌های ما در سینما مبتنی‌بر فرآیندهای سنتی است و تولید مبتنی‌بر شوراهایی شکل می‌گیرد که در بخش‌های مختلف، فیلمنامه را می‌خوانند و برای آن برآورد بودجه می‌کنند و نظارت و کنترلی مانند آنچه در بخش صنعتی وجود دارد، اتفاق نمی‌افتد، خیلی درباره اینکه خروجی آثار چه می‌شوند، نمی‌توان از روز اول نظر قطعی داد.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی افزود: در همان ساختاری که اثر خوبی مثل بدون قرار قبلی تولید شده، اثری مانند لایه‌های دروغ هم تولید شده که شاید نیاز به مراقبت بیشتری داشته است. شاید اگر این اثر به‌عنوان یکی از ۲۲ اثر منتخب وارد جشنواره نمی‌شد، می‌توانست جانمایی بهتری را میان منتقدان و اهالی سینما پیدا کند. بالاخره منتقدان و اهالی سینما در جشنواره، انتظار دارند که ۲۲ اثر منتخب کل سینمای کشور را ببینند. سطح توقعات در میزانسن دیگری تعریف شده است. انبوهی از آثار سینمایی در مرحله فیلمنامه آثار خوبی هستند اما وقتی به مرحله تولید می‌رسند، با آثاری مواجه می‌شوید که چندان قابل دفاع نیستند.

«لایه‌های دروغ» نیاز به بازتدوین دارد

جوادی با بیان این که فیلم لایه‌های دروغ نیاز به اصلاح دارد اظهار داشت: روزی که فیلم را دیدم، به نظرم کار نیاز به بازتدوین داشت تا کمی ارتقا پیدا کند. اما همین فیلم در حال حاضر تنها فیلم حاضر در جشنواره فجر است که قراردادهای اکران بین‌المللی آن آماده است و برای این حوزه اقدام کرده، حدس من این است که لااقل به اندازه سرمایه‌گذاری‌ای که فارابی در این فیلم داشته است، برای ما بازگشت مالی خواهد داشت. شخصاً به برخی فیلم‌هایی که فارابی در جشنواره امسال داشته است خوش‌بین هستم. به هر حال همه این آثار فرزندان بنیاد فارابی هستند و تفاوتی در این زمینه ندارند.

وی با بیان این که ‌بیرو در دسته‌بندی کاری ما، جزو آثار کودک و نوجوان نبوده است، تاکید کرد: اگر فیلم مورد استقبال کودکان و نوجوانان قرار بگیرد، باعث خوشحالی ماست چرا که فیلمی قهرمان‌پرور و امیدوارانه است. این فیلم بچه‌ها را به تلاش و نوعی سخت‌کوشی دعوت می‌کند و از این منظر اثر خوبی برای حوزه کودک و نوجوان می‌تواند باشد. این ژانر، ژانر جذابی برای حوزه کودکان و نوجوانان است. جالب است بدانید یکی از بازخوردهایی که همین روزها از اکران فیلم‌های فارابی در جشنواره گرفته‌ایم، نشان‌دهنده استقبال مخاطبان کودک و نوجوان از فیلم لایه‌های دروغ به‌واسطه صحنه‌های اکشن اغراق‌شده آن است. اینکه کدام قشر بیشتر به یک فیلم اقبال نشان خواهند داد، از آن مسائلی است که در مسیر اکران خود را نشان می‌دهد.

شان فارابی تولیدکننده به معنای یک استودیوی تولید را ندارد

وی یکی از وظایف فارابی را حمایت از تولید آثار استراتژیک و ملی خواند و افزود: بخشی از این آثار می‌تواند آثار مرتبط با دفاع مقدس باشد. بخشی از این آثار می‌تواند موضوعات ناظر به منافع ملی باشد. حتی موضوعاتی مانند محیط زیست، هم‌بستگی اجتماعی و نشاط اجتماعی موضوعاتی است که در بنیاد فارابی اولویت و موضوعیت دارد. فارابی واقعاً شأن تولیدکننده به معنای یک استودیوی تولید را ندارد، بلکه بیشتر تسهیل‌کننده فضای تولید است. طبیعتاً در زمینه فیلم‌های استراتژیک برنامه‌هایی را در دست داریم.

جوادی با بیان این نکته که هیأت مدیره فارابی شاهد حضور آدم‌های سیاسی و اقتصادی در ادوار مختلف بوده، افزود: وجهه فرهنگی هیأت مدیره فارابی در دوره جدید هم همچنان وجهه قوی‌ای است. عناصر فرهنگی‌ای که در هیأت امنای فارابی وجود دارند را اگر مدنظر قرار دهید خواهید دید که همچنان وزنه فرهنگ در هیأت امنا سنگین‌تر است. وقتی شما به سینما به‌عنوان یک صنعت نگاه می‌کنید، باید به اجزای صنعتی شدن سینما هم توجه داشته باشید. مدل‌های کنترل پروژه، تصمیم‌گیری و اقتصادی برای سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری باید مدنظر باشد. شاید ترکیب این افراد که تجارب خوبی در حوزه کلان‌پروژه‌ها، تصمیم‌سازی‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان اقتصادی در کشور دارند، در کنار افراد فرهنگی بتواند به غنای صنعتی‌ سینمای ما کمک کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.