×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
از چه روش ها و با ارائه چه دلایلی می‌توان برای طلاق از طرف زن اقدام کرد؟

طلاق از طرف زن لازم است یکی از موجبات طلاق وجود داشته باشد. مقصود از موجبات یا اسباب طلاق، چیزهایی است که مجوز طلاق به شمار آمده و به استناد آن‌ها می توان اقدام به طلاق نماید. در قانون مدنی، برای طلاق از طرف زن، اسباب و موجبات ذکر شده است. به این معنا که زن در موارد خاصی می‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق نماید. برخی از زنان در زندگی مشترک دچار مشکلات و سختی‌ هایی می‌شوند که حاضر به ادامه زندگی با همسر خود نیستند و تصمیم به طلاق می‌گیرند؛ اما به دلیل عدم آشنایی با شرایط درخواست طلاق، بر این باور هستند که درخواست طلاق فقط از طرف مرد امکان ‌پذیر است و آنان هیچ‌ گونه حقی در این رابطه ندارند، در نتیجه گاهی مجبور به گذشتن از حقوق قانونی خود از جمله بخشیدن مهریه می‌شوند در حالی که زن می‌تواند با قوانینی که اجازه طلاق از طرف زن را به او می‌دهد اقدام به دادخواست طلاق کند. 

چه زمانی زن می‌تواند درخواست طلاق از طرف زن مطرح کند؟

زوجه تنها در دو صورت می‌تواند درخواست طلاق را مطرح نماید اول این که یکی از شروط دوازده گانه مندرج در سند نکاحیه از طرف مرد نقض گردد و دوم این که زن از طرف مرد وکیل در طلاق باشد. البته حالت سومی هم وجود دارد که طلاق توافقی باشد که در این صورت هریک از طرفین می‌توانند با مراجعه به دفاتر الکترونیک قضایی فرم طلاق توافقی را کامل نمایند. پس از ثبت دادخواست طلاق، زوجین به مراکز داوری برای ایجاد سازش و آشتی ارجاع داده می‌شوند در صورت عدم سازش گزارش داوری به دادگاه ارسال می‌شود. دادگاه با توجه به مدارک و گزارش‌های موجود رای نهایی را صادر می‌کند. هر یک از زوجین در صورت اعتراض به رأی دادگاه ظرف ۲۰ روز باید درخواست تجدیدنظر کنند که در این صورت پرونده به دادگاه تجدیدنظر استان ارسال می‌شود. چنانچه هر یک از زوجین به رأی دادگاه تجدیدنظر معترض باشند پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع داده می‌شود.

شرایط پذیرش دادخواست طلاق از طرف زن

بعد از ثبت دادخواست در دفاتر الکترونیک قضائی، دادگاه با وجود شرایط لازم دادخواست را پذیرش می‌کند. در غیر این صورت قرار رد، عدم استماع یا عدم صلاحیت صادر می‌شود. شرایط پذیرش دادخواست طلاق از طرف زن به شرح زیر است:

  • شرکت در جلسات مشاوره 
  • ثبت شعبه دادگاه خانواده برای ادامه روند پیگیری دادخواست
  • داشتن شرایط اصلی دادخواست، شامل درج مشخصات خواهان و خوانده، تعیین تقاضای خواهان از دادگاه
  • داشتن یکی از شرایط لازم که برای زن حق طلاق به همراه دارد.
تجارت گردان | از چه روش ها و با ارائه چه دلایلی می‌توان برای طلاق از طرف زن اقدام کرد؟

مدت زمان طلاق از طرف زن چقدر است؟ 

با توجه به اینکه چنین طلاقی از طرف زن مطرح می‌شود و مرد می‌تواند نسبت به آن اعتراض نماید روند چنین طلاق هایی طولانی تر از سایر انواع آن می‌باشد. چرا که بعد از صدور حکم ابتدایی از سوی دادگاه بدوی زوج می‌تواند تا بیست روز نسبت به آن در دادگاه تجدید نظر استان تجدید نظرخواهی نماید و اگر حکم طلاق به صورت غیابی صادر شده باشد مدت واخواهی نیز به افزوده می‌گردد. جالب است بدانید که حتی در صورت حکم از دادگاه تجدید نظر امکان فرجام خواهی از دیوان عالی کشور وجود دارد که مهلت آن بیست روز می‌باشد. در چنین طلاق هایی در طول مدت یکسال جاری می‌گردد اما اگر بخواهد پروسه کوتاه تری را جهت انجام طلاق خود طی نماید بهتر است که طلاق خود را انتخاب نماید. پس از این که حکم طلاق جاری شد مدت اعتبار آن تا شش ماه می‌باشد و زن می‌بایست در دفاتر اسناد آن را به ثبت برساند. در صورت مراجعه زن به دفاتر اسناد سردفتر به زوجین اعلام می‌نماید ظرف مدت یک هفته برای ثبت اقدام نماید و اگر مرد در طول این مدت حاضر نشود بدون حضور مرد طلاق جاری می شود. 

شرایط طلاق از طرف زن طبق قانون مدنی

  • طبق ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی در صورتی که دوام رابطه زناشویی موجب عسر و حرج زن شود. عسر و حرج به معنای سختی می‌باشد و سختی باید به حدی برسد که ادامه زندگی زناشویی برای زن غیر ممکن شود. در خصوص اثبات عسر و حرج زن با توجه به شرایط خانوادگی و موقعیت او رویه های مختلفی در دادگاه خانواده اعمال می‌شود. 
  • در صورت خودداری مرد از پرداخت نفقه و عدم امکان اجبار او به پرداخت و همچنین، در صورت ناتوانی مرد از دادن نفقه طبق ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی.
  • ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت ۶ ماه متوالی یا ۹ ماه متناوب در مدت یکسال بدون عذر موجه.
  • اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد  مخدر یا ابتلای وی به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک به ترک اعتیاد لازم بوده است.
  • ضرب و شتم یا هر گونه سوء رفتار مستمر زوج که عرفا با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد.
  • ابتلای زوج به بیماری های صعب العلاج روانی یا ساری یا عارضه صعب العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید.
  • محکومیت قطعی زوج به حبس ۵ سال یا بیشتر.
تجارت گردان | از چه روش ها و با ارائه چه دلایلی می‌توان برای طلاق از طرف زن اقدام کرد؟

مهریه در طلاق از طرف زن چگونه تعیین می‌شود؟ 

در صورتی که زن درخواست طلاق نماید و بتواند کراهت خود را طبق عسر و حرج اثبات نماید می‌تواند با بخشش قسمتی از مهریه طلاق خود را بگیرد. اما در صورتی که وکیل طلاق باشد می‌تواند به جای شوهر در این زمینه در خصوص میزان مهریه توافق نماید. همچنین، اگر زن باکره باشد و در دوران عقد درخواست طلاق نماید نصف مهریه به او تعلق خواهد گرفت و اگر بخواهد از حق حبس خود استفاده کند می‌تواند کل مهریه را دریافت نماید. در قسمت بالا بیان شد که اگر طلاق براساس موارد دوازده گانه مطروحه در سند ازدواج و یا براساس ماده ۱۱۳۰ ، ۱۰۲۹ و ۱۱۱۹ قانون مدنی باشد در این صورت تعیین مهریه با دادگاه می‌باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.