×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
استانداردسازی کالاها با انتشار گواهی سپرده کالایی

شایان کرمی، مدیر کالا کارگزاری توسعه سهند در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، با اشاره به ماهیت گواهی سپرده کالایی، گفت: گواهی سپرده کالایی یکی از ابزارهای نوین مالی است که با هدف تامین مالی برای شرکت‌ها و جذب نقدینگی برای اشخاصی که تصمیم بر سرمایه‌گذاری روی یک کالای به خصوصی را دارند، منتشر می‌شود.

او افزود: گواهی سپرده کالایی در اصل اوراق بهاداری است که مؤید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالا بوده و پشتوانه آن قبض انبار استانداردی است که توسط انبارهای مورد تایید بورس صادر می‌شود و مالک گواهی هر زمان که بخواهد می‌تواند آن را به واسطه مراجعه به کارگزار یا انبار مربوط تحویل گیرد.

کرمی با اشاره به مزایای این نوع گواهی سپرده کالایی گفت: از آنجایی که این گواهی در بستر بورس معامله می‌شود از ویژگی‌های آن می‌توان به رعایت استاندارهای لازم برای کالا، شفافیت معاملات، کاهش هزینه‌های انبارداری و جابجایی بین انبارها، نقد شوندگی بالا و امنیت نگهداری اشاره کرد.
او در پایان به انواع کالاهای دارای گواهی سپرده کالایی پرداخت و اضافه کرد: شمش طلا، سکه و زعفران از جمله گواهی سپرده کالایی در حوزه سرمایه‌گذاری هستند. البته گواهی میلگرد، سیمان و شیشه نیز وجود دارد که معاملات آن‌ها به صورت حراج تک قیمتی صورت می‌گیرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.