×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
استخراج کانه‌های فلزی اولویت «ومعادن»

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در گزارش فعالیت ماهانه فروردین‌ماه سال جاری توانست مجموع بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری‌های خود را مبلغی بالغ‌بر ۲۳ هزار و ۵۷۸ میلیارد تومان شناسایی کند، این سرمایه‌گذاری‌ها حاصل از سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و خارج از بازار سهام شکل گرفت.

عمده‌ترین سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در فروردین‌ماه مربوط به شرکت‌های فعال در بازار سرمایه بود، بهای تمام‌شده پرتفوی بورسی «ومعادن» بالغ‌بر ۱۵ هزار و ۲۸۲ میلیارد تومان بود و مجموع بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری در شرکت‌های غیر بورسی برابر با ۸ هزار و ۲۹۶ میلیارد تومان بود.

این شرکت در فروردین‌ماه در حوزه استخراج کانه‌های فلزی، ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی، استخراج سایر معادن، مواد و محصولات شیمیایی، انبوه‌سازی املاک و مستغلات، فعالیت‌های کمکی به نهاد‌های مالی واسط، تولید محصولات کامپیوتری الکترونیکی و نوری، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی، حمل‌ونقل آبی، سایر تجهیزات حمل‌ونقل، تجارت عمده‌فروشی به جز وسایل نقلیه موتور، سرمایه‌گذاری‌ها، فلزات اساسی و سایر صنایع سرمایه‌گذاری کرد.

بیشترین تمرکز «ومعادن» در اولین ماه از سال ۱۴۰۲ مربوط به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بورسی بود که بهای تمام‌شده آن بالغ‌بر ۱۵ هزار و ۲۸۱ میلیارد تومان شناسایی شد، این میزان سرمایه‌گذاری در مقایسه با سال مالی گذشته ۲۱ درصد افزایش را به دنبال داشت.

عمده‌ترین سرمایه‌گذاری «ومعادن» در پرتفوی بورسی و شرکت‌های خارج از بورس در فروردین انجام داد متعلق به سرمایه‌گذاری در بخش «استخراج کانه‌های فلزی» با ۱۴ هزار و ۲۲۸ میلیارد تومان بود که همچنان بخش مهم و ویژه «ومعادن» است و تقریباً نیز مانند ماه گذشته بود. «استخراج کانه‌های فلزی» سهم ۳۱ درصدی از سرمایه‌گذاری‌ها در شرکت‌های غیر بورسی و سهم ۷۶ درصدی از سرمایه‌گذاری‌ها در پرتفوی بورسی را در اختیار گرفته است.

بهای تمام‌شده‌ای که «ومعادن» جهت سرمایه‌گذاری در شرکت‌های «بورسی» پرداخت کرده بالغ‌بر ۱۵ هزار و ۲۸۲ میلیارد تومان بود، میزان سرمایه‌گذاری در این حوزه نسبت به ماه گذشته حدود ۵۰ میلیارد تومان افزایش داشت و نسبت به دوره مشابه سال گذشته نیز حدود ۲ هزار و ۶۴۶ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. بهای تمام‌شده‌ای که «ومعادن» جهت سرمایه‌گذاری در شرکت‌های «غیر بورسی» پرداخت کرده بالغ‌بر ۸ هزار و ۲۹۶ میلیارد تومان بود، میزان سرمایه‌گذاری در این حوزه نسبت به ماه گذشته ۱۱ درصد و نسبت به دوره مشابه سال گذشته نیز ۶۴ درصد افزایش پیدا کرده است.

ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های «ومعادن» در بخش شرکت‌های «بورسی» مبلغی بالغ‌بر ۱۸۲ هزار و ۱۸۸ میلیارد تومان اعلام شد که نسبت به بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری‌های بورسی، رشد یک هزار و ۹۲ درصدی را به همراه داشت.

عمده‌ترین بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری در پرتفوی بورسی «ومعادن» مربوط به بخش «سنگ‌آهن گل‌گهر» با ۴ هزار و ۴۶۵ میلیارد تومان بود و پس از آن نیز بیشترین بهای تمام‌شده مربوط به بخش «تجلی توسعه معادن و فلزات» با ۳ هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان بود، در این دوره ماهانه بخش «سنگ‌آهن گل‌گهر، تجلی توسعه معادن و فلزات، وثخوز و درین» با افزایش و «فولاد آلیاژی ایران و همای آگاه» با کاهش سرمایه‌گذاری همراه بودند.

بیشترین میزان ارزش بازار در صورت‌وضعیت پرتفوی شرکت‌های «بورسی» در اختیار شرکت «سنگ‌آهن گل‌گهر» با ۴۶ هزار و ۸۱۵ میلیارد تومان بود، همچنین «معدنی و صنعتی چادرملو» نیز با ۳۳ هزار و ۳۳۲ میلیارد تومان بیشترین ارزش بازار را در این دوره در اختیار داشتند.

همان گونه که گفته شد بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری «ومعادن» در شرکت‌های غیر بورسی برابر با ۸ هزار و ۲۹۶ میلیارد تومان بود، بیشترین سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته در این دوره مربوط به «سایر شرکت‌های خارج از بورس» با ۳ هزار و ۳۶۷ میلیارد تومان بود و پس از آن نیز بیشترین سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته مربوط به بخش «توسعه آهن و فولاد گل‌گهر» با یک هزار و ۲۲۱ میلیارد تومان بود، در این دوره ماهانه بخش «سایر شرکت‌های خارج از بورس، گسترش کاتالیست ایرانیان، صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه، کاوند نهان زمین، گسترش صنایع آریا تایر هامون و یاقوت توسعه معادن و فلزات خاورمیانه» با افزایش سرمایه‌گذاری همراه بودند.

منبع: بورس‌نیوز

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.