×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

 به گزارش تجارت گردان به نقل از ایسنا، بالن‌های اینترنت به جای مبارزه با باد، از “هوش مصنوعی” استفاده می‌کنند تا ارتفاع خود را تغییر دهند و برای رسیدن به مقصد خود از جریان هوا استفاده می‌کنند؛ این امر می‌تواند به طی مسیرهایی منجر شود که طولانی و یا پیچیده هستند ولی در عین حال به انرژی بسیار زیادی هم نیاز ندارند؛ همچنین این بالن‌ها می‌توانند دسترسی به اینترنت را با ثبات بیشتری فراهم کنند.

در همین رابطه عیسی زارع پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – به تازگی در یک پیام‌رسانی بومی درباره بالن‌های مخابراتی اظهار کرد: در سیل استان لرستان در سال ۱۳۹۸، این نوع بالن‌ها توانستند تا زمان اتصال مجدد زیرساخت‌های ارتباطی، ارتباط را در منطقه سیل زده برقرار کنند، همچنین در ایام اربعین سال جاری، یکی از این بالن‌ها در مرز مهران به زائرین اینترنت بی‌سیم رایگان ارائه کرد.

زارع پور گفت: با تلاش همکارانم در پژوهشگاه فضایی ایران، نسل جدید سکوهای متحرک مدیریت بالن‌های مخابراتی رونمایی شد که قابلیت‌های ویژه و منحصر به فردی دارد.

طبق این گزارش، حسن سالاریه – رئیس پژوهشکده رانشگران فضایی ایران -در مراسم افتتاح سکوی پرتاب بالن مخابراتی هوشمند در تبریز، اظهار کرده است: از آنجایی که محصولات تولیدی هم ارزش صادراتی دارند می‌توان سرمایه گذاری‌های خوبی در این زمینه کرد.

به گفته او، یکی از راه‌هایی که جایگزین مناسب برای استفاده از اینترنت در شرایط خاص استفاده از سکوهای پرتاب بالن است.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات چند سالی است که به مناسبت فرا رسیدن اربعین، خدمات ویژه‌ای را برای زائران درنظر می‌گیرند که از جمله آن می‌توان به بالن سازمان فضایی که یکی از کارکردهایش ارایه اینترنت رایگان است اشاره کرد.

به گونه‌ای که امسال اعلام شد از طریق این بالن‌ها، اینترنت مورد نیاز زائران در مسیر حرکت زوار در داخل کشور و مخصوصا در مرزها با استفاده از سایت‌های سیار و تقویت کننده تأمین شد.

لازم به ذکر است سامانه بالن مخابراتی که در مرز مهران در اربعین امسال خدماتی را به زائران ارائه کرده قابلیت حمل محموله مخابراتی و محموله پایشی (تصویربرداری) روی آن وجود دارد. این بالن قابلیت استقرار محموله مخابراتی تا ارتفاع ۱۰۰ متری با توجه به مجوزهای کسب شده را دارد؛ همچنین سامانه مذکور دارای چهار جزء اصلی پاکت، سکوی پرواز، محموله مخابراتی یا محموله پایشی و سکوی زیستی است که شامل اتاق استراحت و اتاق کنترل است.

 پاکت این سامانه دو جداره بوده و قابلیت نگهداری گاز هلیوم برای پرواز در آسمان را دارد. سکوی پرواز آن نیز که روی یک کفی متحرک نصب شده و امکان برخاست و فرود پاکت روی آن وجود دارد، به گونه‌ای طراحی شده که قابل جابه‌جایی با یک تریلی را دارد و در صورت نیاز قابل حمل به مکان‌هایی است که دچار بحران مانند سیل، زلزله و… می‌شوند.

همچنین محموله مخابراتی آن امکان سرویس LTE-۴G را دارد و در صورت بروز حادثه و قطع ارتباط از طریق زیرساخت فیبرنوری فرکانس رادیویی از فاصله حدود ۳۰ کیلومتری از محل حادثه تا پای سکو را ارسال می کند و این محموله با دریافت این فرکانس می‌تواند آن را به شعاع ۲۰ کیلومتری از سطح و ارتفاع ۳۰۰ کیلومتری، به استفاده کنندگان به صورت وای فای منتقل کند.

سکوی زیستی این سامانه هم شرایط ارائه خدمات به پرسنل از قبیل کنترل سامانه و اسکان را مهیا می‌کند. سامانه بالن مخابرانی پژوهشگاه فضایی برای محموله های ۱۵، ۵۰ و ۳۰۰ کیلوگرمی در شرایط مختلف آزمایش شده و در حال حاضر برای ارائه خدمات اینترنت با محموله ۵۰ کیلوگرمی در پایانه مرزی مهران به پرواز در آمده است.

کاربردهای دیگری هم می‌توان برای این سامانه در نظر گرفت؛ از جمله پایش تصویر برداری با نصب یک دوربین دید در شب برای پایش مرزهای کشور یا تقویت بیسیم‌ها که امکان تقویت برد تا ۱۰برابر را دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.