×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

به گزارش خبرنگار مهر، استفاده از پساب آن هم در شرایطی که خشکسالی برای بر کشور سایه انداخته می‌تواند راهکاری مؤثر برای مبارزه با کمبود آب باشد، اما آیا در کشور ما از چنین شیوه‌ای برای استفاده کمتر از آب‌های زیر زمینی در صنایع و جلوگیری از تشدید بحران آب استفاده می‌شود، علیرضا الماسوندی، معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری مدیریت منابع آب در رابطه با این موضوع به مهر می‌گوید: در ایران هم تدابیری برای استفاده از پساب در نظر گرفته شده است به عنوان مثال در بخش صنایع استفاده از پساب امری الزام آور است. البته در بخش‌های محدودی استفاده از گساب امکان پذیر و قابل استفاده است.

وی با اشاره به اینکه استفاده از پساب در بخش کشاورزی ممنوع است، ادامه داد: استفاده از پساب تنها در صنایع الزام آور است و بخش کشاورزی چنین امکانی را ندارد زیرا نمی‌توان کشت‌هایی که مربوط به غذای مردم و پروتئین است پساب به آنها تخصیص داد.

الماسوندی اضافه کرد: اگر هم کسی چنین استفاده‌ای از پساب داشته باشد خلاف است و ما آن را پیگیری می‌کنیم.

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری مدیریت منابع آب با اشاره به اینکه استفاده از پساب در برنامه ما امری متفاوت است در این زمینه ادامه داد: برای صرفه جویی در مصرف آب دو موضوع وجود دارد، یکی آنکه در بخش نامه‌ای اعلام شده است پساب جایگزین آب خام صنایع شده است که به مرور زمان و در یک بازه زمانی این اتفاق می‌افتد همچنین با توجه به سرمایه گذارری هایی برای این امر صورت گرفته است و باید صنایع موظف شوند پسابی که تحویلشان داده می‌شود این را تصفیه و باز چرخانی کنند که در این صورت یک سوم آب تخصیصی آنها مصرف شود.

وی ادامه داد: البته در حال حاضر برخی پاز صنایع در حال چنین اقدامی هستند، اما باید تمامی مشترکان صنایع چنین نگاهی را دنبال کنند مقوله دیگر برای بهینه سازی مصرف آب تغییر تغذیه آبخوان برای جلوگیری از فرونشست است و پساب را الزاماً بالا نمی‌آوریم.

به گفته الماسوندی اگر بتوانیم طرح تغذیه برای مکان‌هایی که امکان تغذیه دارند ایجاد کنیم آن مکان‌ها به تعادل رسیده و از فرونشست جلوگیری می‌کند.

وی در رابطه با اقدامات صورت گرفته فرونشست‌ها گفت: یک سند ملی به رئیس جمهور ارائه شده است و پس از سالیان سال سند جامع اصفهان در حوزه آبریز تدوین شده است.

الماس وندی با اشاره به برنامه‌های کوتاه مدت برای مدیریت آب اضافه کرد: برای مدیریت مصرف آب برنامه‌های کوتاه مدتی نظیر نصب کنتور برای چاه‌ها در دست اقدام است که اصفهان را به عنوان پایلوت انتخاب کرده‌ایم و تا آخر بهمن ماه بخشی از آن به پایان می‌رسد و تا ابتدای اردیبهشت مابقی چاه‌ها مجهز به کنتور می‌شوند و به اندازه‌ای که در پروانه به آنها اجازه داده شده است امکان برداشت آب را دارند.

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری مدیریت منابع آب اضافه کرد: چاه‌های دارای مجوزاثر گذاری بیشتری نسبت به چاه‌های غیر مجاز دارند به عنوان مثال در اصفهان حدود یک میلیارد و صد میلیون متر مکعب برداشت سالیانه وجود دارد که توسط چاه‌های مجاز صورت می‌گیرد و بخشی اندکی مربوط به چاه‌های غیر مجاز است که به وسیله کنتور می‌توان نرخ این فرو نشست که از حد عرف فرا رفته را به ۵ الی ۶ درصد تقلیل داد.

وی اضافه کرد: انسداد گازهای غیر مجاز از دیگر اقداماتی است که باید جامه عمل به آن پوشاند که به آب منطقه استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری اعلام کرده‌ایم که این اقدامات را انجام دهند.

الماسوندی در خاتمه خاطر نشان کرد: همچنین ایجاد طرح تغذیه از اقداماتی است که می‌تواند در این راستا مثر ثمر باشد در برخی از مناطق مانند شمال شرق اصفهان جریاناتی وجود دارد که مانند سیلاب گذر می‌کنند و برای انها طرح تغذیه مصنوعی را در نظر داریم که به کمک آب زیر زمینی می‌آید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.