×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
استقبال اوراق رهنی بانک مسکن

تجارت گردان | استقبال اوراق رهنی بانک مسکن

 به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از بانک مسکن-هیبنا، هفته گذشته ۱۰ میلیون ورقه اوراق تحت عنوان اوراق رهنی بانک مسکن در بازار سرمایه عرضه شد تا با فروش آن، منابع نقد برای پرداخت تسهیلات جدید خرید مسکن تامین و به خریداران خانه پرداخت شود.

اوراق رهنی نوعی ابزار نوین بورسی در ایران برای تبدیل تسهیلات قدیمی خرید مسکن به تسهیلات جدید است.

این اوراق به پشتوانه اقساط در حال پرداخت به بانک مسکن منتشر شد و اکنون با فروش آنها به میزان ۱۰۰۰ میلیارد تومان منابع مالی جدید مختص پرداخت تسهیلات جدید حاصل شده است.

اوراق رهنی و عرضه آن در بازار رهن ثانویه سابقه چند ده ساله در کشورهای دارای بازار بزرگ تسهیلات رهنی دارد.

این اوراق باعث می شود طول زمانی بازگشت منابع حاصل از بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن به موسسات مالی از بالای ۱۰ سال به حدود ۲ سال کاهش پیدا کند. در نتیجه سرعت و توان پرداخت تسهیلات مسکن به همین نسبت افزایش پیدا می کند.

بانک مسکن بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پرونده زنده تسهیلاتی دارد که اکنون با عرضه یک هزار میلیارد تومان اوراق رهنی، دومین قدم در توسعه بازار رهن ثانویه و تولید منابع از ظرفیت داخلی نظام تامین مالی مسکن را برداشته است.

قدم اول در این مسیر، تیر ماه سال ۱۳۹۵ با انتشار ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق رهنی به عنوان عرضه آزمایشی برداشته شد.

صابر عسکرپور مدیر امور مالی بانک مسکن در گفت و گو با پایگاه خبری بانک مسکن درباره جزئیات فروش ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق رهنی در بازار سرمایه طی هفته گذشته اعلام کرد: صندوق های بورسی با درآمد ثابت مشتریان عمده این اوراق بودند که در ساعات پایانی معاملات روز اول عرضه، اقدام به خرید اوراق مذکور نمودند . از دلایل اصلی خرید اوراق توسط صندوق های یاد شده می توان به اعتبار این بانک و اوضاع مناسب شاخص های مالی بانک مسکن در شبکه بانکی که از مطلوبیت کافی برای سرمایه گذاران بازار سرمایه برخوردار است، اشاره کرد

عسکرپور با بیان خرید اوراق توسط سرمایه گذاران بورسی به عنوان یک گزینه اولویت دار تصریح کرد : الزامات سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر رعایت ترکیب و نسبت داراییهای صندوق های با درآمد ثابت در سهام، اوراق با درآمد ثابت و سپرده بانکی در سبد سرمایه گذاری از دیگر عوامل استقبال خریداران این اوراق بوده است که این موارد بستر عرضه های بعدی را هموارتر می سازد.

مدیر مالی بانک مسکن درباره برنامه در نظر گرفته شده برای فازهای بعدی انتشار اوراق رهنی افزود: با توجه به انتشار ۲ مرحله اوراق رهنی توسط بانک مسکن تاکنون، این بانک همواره در برنامه ریزی های آتی نیز استفاده از این ابزار را به عنوان یکی از ابزارهای نوین تامین مالی مدنظر قرار خواهد داد که برنامه بعدی بانک انتشار و عرضه حداقل ۱۰۰۰ میلیارد تومان دیگر اوراق رهنی است که این موضوع مشروط به سیر مراحل قانونی انتشار اوراق از جمله اخذ اظهار نظرسازمان حسابرسی بعنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی بانک ، اخذ مجوز بانک مرکزی ج.ا.ا و همچنین سازمان بورس و اوراق بهادار می باشد. همچنین عسکرپور در خصوص ظرفیت بانک مسکن جهت انتشار اوراق رهنی به سه فاکتور ارزش و تعداد پرونده های تسهیلاتی زنده بانک مسکن ، ضوابط بانک مرکزی ج.ا.ا و سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص ویژگی تسهیلاتی که می توانند پشتوانه انتشار اوراق رهنی قرار بگرند، اشاره کرد. ضمناً مدت زمان انتشار اوراق را نیز به عنوان فاکتور مهم دیگر در تعیین حجم اوراق رهنی قابل انتشار برشمرد که درصورت افزایش مدت سررسید اوراق به شرط توجیه پذیر بودن طرح های ذیربط ، تعداد اقساطی که می توانند پشتوانه انتشار اوراق قرار بگیرند ، افزایش یافته و به تبع آن حجم اوراق قابل انتشار نیز افزایش می یابد.

مدیر امور مالی بانک مسکن گفت: اوراقی که هفته گذشته منتشر و فروخته شد، دارای نرخ سود سالیانه ۱۶ درصد و مدت زمان ۲ ساله است. تسهیلاتی که به پشتوانه منابع ۱۰۰۰ میلیارد تومانی در بخش مسکن برای خرید خانه پرداخت خواهد شد نیز دارای نرخ سود سالیانه ۱۸ درصد و مدت بازپرداخت ۵ ساله است. چنانچه در ماه های آتی شرایط انتشار اوراق به لحاظ نرخ سود و مدت زمان اعتبار و همچنین شرایط پرداخت تسهیلات تغییر کند، برنامه بانک برای حجم انتشار اوراق جدید نیز منعطف خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.