×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
استمرار واردات گندم‌ تهدیدی برای تولید داخل

تجارت گردان | استمرار واردات گندم‌ تهدیدی برای تولید داخل

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت واردات گندم اظهار کرد: دولت برای ذخایر استراتژیک باید ۳ میلیون تن گندم وارد کند که بنابر آخرین آمار و اطلاعات بخشی از این میزان وارد شده است.

وی استمرار واردات گندم را تهدیدی برای تولید داخل دانست و افزود: با توجه به پایین بودن قیمت خرید تضمینی، بخشی از کشاورزان حاضر به تحویل گندم خود به مراکز دولتی نشدند که هم اکنون این میزان گندم در بین کشاورزان جابه جا می شود که این امر منجر به سردرگمی کشاورزان می شود.

ایمانی سطح زیرکشت گندم در سال زراعی جدید را ۶ میلیون هکتار اعلام کرد و گفت: بنابر آمار در سال زراعی جدید سطح زیر کشت گندم آبی ۲ میلیون هکتار و گندم دیم ۴ میلیون هکتار است که شرایط مساعد اقلیمی و بارش های اخیر این نوید را می دهد که امسال تولید گندم به حدود ۱۴ میلیون تن می رسد که این مقدار جوابگوی تامین نیاز داخل است.

خودکفایی گندم در معرض خطر است

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران درباره آینده خودکفایی گندم بیان کرد: اگر پیش بینی تولید برای سال آینده محقق شود، بعید است که آینده تولید و خودکفایی گندم در معرض خطر قرار گیرد چرا که ابزارهای نظارتی از خروج گندم کشور جلوگیری می کند و دولت تنها به سبب ترس از خالی بودن ذخایر امسال اقدام به واردات کرده است.

وی با تاکید بر افزایش قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی آینده بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت نهاده ها و حمل و نقل بعد از گرانی بنزین باید دید که آیا دولت این هزینه ها را در بودجه لحاظ می کند یا خیر؟

ایمانی در پایان با تاکید بر ردیف بودجه اعتباری برای خرید گندم تصریح کرد: برای خرید ۱۰ میلیون تن گندم رقمی بالغ بر ۲۲ هزار میلیارد ریال و با احتساب هزینه های تبعی ۲۳ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم که ۱۲ هزار و یکصد میلیارد ریال در بودجه و ۷ هزار و ۲۸۴ میلیارد ریال از محل فروش دیده شده که این میزان جوابگو نیست و برای خرید ۱۰ میلیون تن گندم حداقل ۴ هزار میلیارد ریال کسری داریم که اگر این میزان تامین نشود در زمان پرداخت بهای گندم دچار مشکل می شویم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.