×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
اشخاصی که قادر به اعزام زائر هستند، بیایند مجوز می‌دهیم

حجت الاسلام صحبت‌الله رحمانی در گفت و گو با خبرنگار حج و اوقاف ایرنا، اظهار داشت: اشخاص حقیقی و حقوقی که در گذشته به صورت غیر مجاز و بدون اخذ مجوزهای لازم مبادرت به اعزام زائران می نمودند و در اصطلاح آزاد بری می کردند یا هر شخصی که قادر به ارائه خدمات و ثبت نام و اعزام زائران هستند می نوانند با مراجعه به دفاتر حج و زیارت استانها برابر مصوبه هیات محترم وزیران مجوز زیارتی دریافت نمایند و به تبع آن نسبت به ظرفیت سازی خدمات و سازماندهی، ثبت نام و اعزام زائران اقدام‌ کنند.

وی با اعلام اینکه ۲۵۰۰ دفتر زیارتی دارای مجوز در نقاط مختلف کشور آماده نام نویسی از متقاضیان سفر زمینی به عتبات عالیات در عراق هستند، گفت: با توجه به هماهنگی های به انجام رسیده متقاضیان تنها در  قالب کاروان های زمینی عتبات عالیات می توانند از ۲ مرز زمینی مهران و شلمچه راهی عراق می شوند.

رحمانی با بیان اینکه طبق قوانین بالادستی، سیاسگذاری و برنامه ریزی کلان اعزام زائران به عتبات مقدسه عراق و سوریه به عهده سازمان حج و زیارت نهاده شده است، تصریح کرد: سازمان حج و زیارت برنامه ریزی های لازم برای اعزام زائران زمینی به عتبات عالیات در عراق را از مرزهای مهران و شلمچه انجام داده است.

وی با تاکید بر حفظ عزت و کرامت زائرین، امنیت، پوشش بیمه ای و همچنین خدمات بهداشتی و پزشکی که از مهم ترین موضوعاتی است که مورد توجه و تاکید سازمان حج است، ادامه داد: دفاتر زیارتی موجود در سطح کشور که از پرسنل و کارگزاران مجرب و آموزش دیده برخوردار هستند و ظرفیت و توانمندی لازم برای ارائه خدمات آسان و سریع به زائران را دارند آماده پاسخگویی و هماهنگی امور زائران  هستند.

وی گفت: ارتقای سطح خدمات به زائران در حالیست که در گذشته صرفا یک شرکت مجری وجود داشت که سازمان حج و زیارت در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی، منویات مقام معظم رهبری و تاکیدات ریاست محترم‌ جمهوری، تصمیم بر مشارکت کلیه دفاتر زیارتی بعنوان بخش خصوصی این عرصه و افزایش سطح خدمات با ایجاد فضای رقابتی سالم نموده است.

حجت الاسلام رحمانی اظهار داشت: در این ارتباط می بایست استانداردهای تعریف شده برای حفظ عزت و کرامت زائران و امنیت و سلامت آنان را رعایت نموده و از مدیران و روحانیون و مداحان آموزش دیده سازمان و بعثه مقام‌معظم رهبری در کاروانها بکارگیری نمایند. و همچنین افراد مورد نظر خود را برای اخذ صلاحیتهای لازم معرفی کنند.

معاون سازمان حج ادامه داد: بدیهی است اعزام زائران به صورت کاروانی و با مانیفستهای مورد تایید سازمان حج و زیارت که مورد تایید و تاکید مبادی ذیربط کشور نیز است صرفا در جهت منافع زائران انجام‌ می شود  تا با نظارت و کنترل های لازم از حقوق زائرین صیانت شود. چرا که در گذشته شاهد آن بوده ایم که برخی زائرانی که با گروه های غیرمجاز (آزادبرها) اعزام شده اند، علیرغم پرداخت هزینه سفر، در کشور عراق رها شده اند و یا اینکه فاقد بیمه بوده و خسارات جبران ناپذیری بر آنان وارد شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر گروههای مورد استقبال عموم مردم توسط شرکتهای زیارتی ایجاد شده و در سامانه جامع عتبات به آدرس atabatorg.haj.ir در دسترس متقاضیان برای ثبت نام وجود دارد. علی ایحال متقاضیانی که درخواست گروه ویژه با هر نوع خدماتی داشته باشند می توانند از دفاتر زیارتی مجری و یا حج و زیارت استانها درخواست نمایند تا نسبت به ایجاد بسته زیارتی مورد نظر آنان اقدام شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.