×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اصلاحات بانکی در دستور کار قرار دارد

به گزارش تجارت گردان به نقل از ایلنا محسن رضایی در مراسم روز ملی صادرات خطاب به صادرکنندگان گفت: امروز شما تمام قد در دفاع از ملت ایران ایستاده‌اید صادرات خط مقدم تولید ثروت ملت ایران است و بدون صادرات ملت ثروتمند نخواهند شد. مخصوصا در کشور ما صادرات به طور مضاعف در اقتصاد اثر دارد. اگر در دیگر کشورها تجارت نقش مهمی داشته باشد در کشور ما صادرت و تجارت تاثیر مضاعف دارد. در کشور ما هم برای تولید ملی و هم عبور تولیدات دیگر کشورها از ایران دارای اهمیت است.

وی تصریح کرد: کشور ما به لحاظ اقلیمی منابع انسانی و طبیعی می‌تواند از مزیت رقابتی در سطح بین الملل برخوردار باشد و در این زمینه ما می‌توانیم به جهش صادرات برسیم.

معاون اقتصادی رییس جمهور تصریح کرد:‌ ایران چهارراه اقتصادی جهان است ژئوپلتیک و ژئواکونومی ما به شکلی است که اگر تولید هم نداشته باشیم به لحاظ صادرات و جنبه لجستیکی و همچنین پسکرانه‌هایی که در اختیار دیگر کشورها قرار می‌دهیم می‌توانیم میلیاردها دلار ثروت کسب کنیم.

وی تاکید کرد: بنابراین صادرات هم در تولید ملی و هم تولید ثروت جهش ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به تصمیم دولت سیزدهم برای جراحی‌های عمیق در حوزه صادرات افزود: البته این تغییرات باید دقیق و فنی و با صبر صورت گیرد ما این تغییرات را از تجارت آغاز کردیم و اولین گام آن با اصلاحات تجاری و صدور یک بخشنامه جدید آغاز شد. اکنون حمل و نقل و گمرکات در زمینه خروج و ورود کالا ناهماهنگی‌هایی ایجاد شده که باید اصلاح شوند و ما راهی غیر از این نداریم.

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: ما کشوری هتستیم که قبل از انقلاب عقب نگه داشته شدیم و بعد از انقلاب نیز مانع پیشرفت ما شدند اکنون راهی جز برداشتن گام‌های بزرگ نداریم ضمن اینکه فرصت‌مان نیز محدود است بنابراین باید کارهای بزرگ را دقیق و فنی حساب شده و با منطق انجام دهیم چراکه کار حساب نشده نیز تاخیر ما را بیشتر می‌کند توقف نیز به صلاح نیست.

وی با بیان اینکه اصلاحات در حوزه انرژی و بانک نیز در دستور کار ما قرار دارد افزود: از جمله برنامه‌های ما تقویت سیستم پولی و عتباری در سال ۱۴۰۱ است.

رضایی افزود: باید جلوی نقدینگی لجام گسیخته گرفته شود ما مجموعه اصلاحاتی در کنار تجارت آغاز کردیم و همه در چارچوب فکری تنظیم شده است.

وی خاطرنشان کرد: باید از فرصت‌ها استفاده کنیم و در این زمینه نیازمند سربازان اقتصادی هستیم تا بتوانیم برای ملت ایران افتخارآفرینی کنیم و این نیاز به عزم جدی دارد تا بتوانیم عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم.

معاون اقتصادی رئیس جمهور یادآور شد: برای تحقق اهداف یاد شده جلسات مداومی با سه اتاق و وزرای دولت داریم تا بتوانیم با دانش این فعالان گام‌های بزرگی برداریم.

وی با بیان اینکه ما در راستای تحقق اهداف اقتصادی موانع بزرگی نیز پیش رو داریم گفت: مهمترین مانع تحریم داخلی است مثلا برای ترخیص یک کالا در گمرک ممکن است از سوی استاندارد محیط زیست غذا و دارو و دامپزشکی تاخیرهایی صورت گیرد و محموله هفته‌ها برای ترخیص معطل بماند که می‌توان برای حل این مشکل تمام تاییدیه‌ها را یکی کرد. علاوه بر این قوانینی نیز  داریم که اجرا نمی‌شوند بنابراین اکنون ما آماده‌ایم کمه با تمام توان موانع را برطرف کنیم.

رضایی در ادامه گفت: علاوه بر موضوع تحریم داخلی ما با تحریم خارجی نیز مواجهیم و اکنون به طور جد به دنبال این هستیم که تحریم ها برداشته شود بعضا گفته می شدو که دولت مخالف تعامل بین المللی است در حالی که ما به طور جدی مصمم هستیم راه صادرات و تجارت باز شود اما در عین حال باید به نحوی کار پیش برود که رو دست نخوریم و یک فتنه در دل یک چهره خندان به ما تحویل ندهند. در هر حال اعلام می‌کنم که در مذاکرات وین به دنبال رفع موانع تحریم هستیم.

وی همچنین گفت: برخی در داخل هنوز بودجه تصویب نشده می‌گویند تورم‌زا است در حالی که در بوجه اصلاحاتی اعمال شده که به نفع تولیدکنندگان و کارآفرینان است بخشی از این اصلاحات صندوق پژوژه است به این ترتیب که سرمایه‌های مردم جمع‌آوری می‌شود و با نرخ پایین تسهیلاتی در اختیار تولیدکنندگان قرار داده می‌شود که در نتیجه منجر به جهش صادرات خواهد شد به عبارت دیگر از صادرکنندگان به لحاظ مالی و اعتباری حمایت و پشتیبانی خواهدشد.

رضایی گفت: ما کشوری هستیم که با حجم نقدینگی چهار هزار هزار میلیارد تومان اقتصاد کشور محاصره شده که هدایت این حجم از نقدینگی سخت و ولی مهم است اگر ابتکارات پولی وارد اقتصاد شود مشکلات حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه پشتیبانی مالی از صادرات با جدیت در دستور کار ما قرار دارد خاطرنشان کرد:‌رفع قوانین دست و پاگیر و بخشنامه‌هات یک شبه به طور جدی مدنظر است.

معاون اقتصادی رئیس جمهور یادآور شد: تلاش این است که تصمیمات در ستاد اقتصادی دولت جمع بندی شده و به هیات دولت و سران سه قوه برود و اگر نیاز به لایحه باشد در مجلس مرح شود.

وی تاکید کرد:‌ در هر حال تاکید جدی ما این است که صادرات جهش پیدا کند و امیدواریم برگ زرین دیگر به تاریخ ایران بیفزاییم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.