×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
اصلاح شبکه فرودگاهی در انتظار تصویب شورای‌عالی هواپیمایی کشوری/ افزایش مجدد پروازهای عبوری از آسمان ایران/ درآمد هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی کشور از محل پروازهای عبوری

تجارت گردان | اصلاح شبکه فرودگاهی در انتظار تصویب شورای‌عالی هواپیمایی کشوری/ افزایش مجدد پروازهای عبوری از آسمان ایران/ درآمد هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی کشور از محل پروازهای عبوری

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از پایگاه خبری وزارت زاه و شهرسازی، سیاوش امیرمکری، مدیرعامل و رییس هیات‌مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در نشست خبری چهارمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته با اشاره به انجام برنامه‌ریزی برای افزایش فضای پارک هواپیما در فرودگاه مهرآباد تهران گفت: اقداماتی برای ایجاد فضای پارک جدید در فرودگاه مهرآباد انجام شده است اما مهم‌ترین اقدامی که می‌تواند به این مهم کمک کند، اصلاح شبکه فرودگاهی است.

وی افزود: اصلاح شبکه فرودگاهی در دستور کار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، سازمان هواپیمایی کشوری و معاونت حمل‌و‌نقل وزارت راه و شهرسازی قرار دارد. 

امیر مکری، هدف اصلاح شبکه فرودگاهی را ایجاد و استقرار نظام «هاب اند اسپوک» دانست و گفت: با این اقدام و ایجاد هاب‌های هوایی در نقاط مختلف کشور، فرودگاه‌های مراکز استان‌ها فعال شده و از فشار بر فرودگاه‌های تهران کاسته می‌شود. 

وی ادامه داد: این طرح در حال بررسی و تصویب در شورای‌عالی هواپیمایی کشوری است. فرودگاه‌های هاب مشخص نشده، اما تمام فرودگاه‌های بین‌المللی کشور، ظرفیت تبدیل‌شدن به هاب منطقه‌ای را دارند.

امیرمکری با اشاره به ضرورت گسترش ناوگان هوایی کشور، به خصوص با هواپیماهای مناسب برای پروازهای منطقه‌ای افزود: لازمه اجرای این طرح تامین هواپیماهای متناسبی است که بتوانند به صورت اقتصادی بین فرودگاه‌های پیرامون هاب‌ها و همچنین فرودگاه‌های هاب و فرودگاه مرکز، رفت و آمد کنند.

افزایش مجدد پروازهای عبوری از آسمان ایران

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در ادامه با اشاره به پروازهای عبوری از آسمان ایران گفت: در حال حاضر بیش از ۶۸ درصد از درآمد شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از طریق پروازهای عبوری تامین می‌شود. 

وی ادامه داد: در سال ۹۷ روزانه هزار پرواز عبوری از آسمان ایران انجام می‌شد. پس از آنکه FAA آسمان ایران را ناامن اعلام کرد، برای مدت کوتاهی پروازهای عبوری از آسمان ایران کاهش یافت، اما این پروازها مجددا روند افزایشی یافت.

امیرمکری با اشاره به اعتماد ایرلاین‌های خارجی به امکانات و ایمنی ناوبری هوایی در ایران گفت: اکنون روزانه حدود ۹۰۰ پرواز از آسمان ایران عبور می کند.

این مدیر ارشد وزارت راه و شهرسازی با اشاره به درآمدهای پروازهای عبوری برای کشور گفت: در سال ۹۷، درآمد پروازهای عبوری برای کشور حدود هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال پیش از آن، در حدود ۱۴ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: البته این کاهش مختص پروازهای عبوری نیست و درآمد شرکت از محل عملیات فرودگاهی نیز تقریبا به همین میزان کاهش نشان می دهد.

امیرمکری در ادامه به منابع درآمدی این شرکت اشاره کرد و گفت:  ۶۸ درصد درآمدهای شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران حاصل از پروازهای عبوری، ۲۰ درصد حاصل از ارایه خدمات فرودگاهی و حدود ۵ درصد نیز حاصل واگذاری اماکن است. درآمدی که از سرانه مسافر پرواز داخلی نصیب فرودگاه می شود، تنها ۷۰ هزار ریال و از مسافران پروازهای خارجی ۳۵۰ هزار ریال است که با خدمات ارایه شده تناسبی ندارد.

وی به مبحث گران‌فروشی غرفه‌های فرودگاهی نیز اشاره کرد و افزود:  دستگاه‌های نظارتی بر عملکرد غرفه‌داران نظارت دارند و نرخ‌ها توسط اصناف و سازمان حمایت تعیین شده و  در صورت گرانفروشی با غرفه‌داران برخورد می‌شود.

احداث فرودگاه چابهار توسط سازمان منطقه آزاد

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره نحوه عملکرد کمیته‌های این شرکت گفت: این کمیته‌ها بر اساس مقررات نظام اداری تشکیل شده‌اند و از پیش وجود داشته‌اند. اینگونه نیست که این کمیته‌ها به تازگی تشکیل شده باشند، تنها ممکن است تغییراتی در اعضای آنها ایجاد شده باشد.

وی ادامه داد: اعضای کمیته ها از کارکنان شرکت بوده و  مزایا و حقوق اضافی دریافت نمی کنند.  یکی از کمیته هایی که اخیرا راه اندازی شده، کمیته هوانوردی عمومی است که اعضای آن را تعدادی از کارشناسان شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، سازمان هواپیمایی کشوری و متخصصان هوانوردی تشکیل می دهند که افراد خارج شرکت عضو در کمیته مزایا و حقوق خاصی نداشته اند و تنها هدف تقویت هوانوردی عمومی را دنبال می‌کنند.

امیرمکری سپس به پرو›ه احداث فرودگاه چابهار اشاره کرد و گفت: فرودگاه فعلی چابهار درواقع یک فرودگاه نظامی است که البته پروازهای غیرنظامی هم در آن انجام می‌شود. اخیرا مقرر شده فرودگاه جدید چابهاراحداث شود. هفته گذشته نیز کلنگ احداث این فرودگاه توسط وزیر راه و شهرسازی به زمین زده شد.

وی ادامه داد: تمام امور مربوط به احداث این فرودگاه، از جمله مکان‌یابی، تامین زمین و تامین مالی پروژه احداث توسط سازمان منطقه آزاد چابهار انجام شده و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران دخالتی در این امر نداشته است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.