×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اصلاح قانون انتخابات مجلس آنچه باید داشته باشد‏، «نداشته است»

به گزارش تجارت گردان به نقل از صدا و سیما، هادی طحان نظیف­ در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی و تجمیع سوابق بیمه‌ای اشخاص که میان و شورا رفت و آمد داشت، با اصلاحات نمایندگان، تایید شد.

طحان­ نظیف­ گفت: طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری پس از رفت و آمد میان مجلس و شورای نگهبان و همچنین بررسی بخشی از آن در مجمع تشخیص، تأیید شد.

سخنگوی شورای نگهبان­ گفت: طرح ۱۷ ماده‌ای حمایت از گزارشگران فساد با بررسی در شورا، در ۴ ماده مبهم شناخته شد. برای نمونه بازه زمانی حمایت از گزارشگری مبهم بود و باید مشخص می‌شد پس از پایان این بازه زمانی، نتیجه این حمایت چه خواهد شد.

او­ ­همچنین از تایید لایحه سند الحاقی موافقتنامه تشکیل منطقه آزاد تجاری میان جمهوری اسلامی ایران و کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا خبر داد.  

آقای طحان نظیف گفت: لایحه سند الحاقی مربوط به موافقتنامه میان ایران و عراق برای اجتناب از اخذ مالیات مضاعف ایرادی در مورد استفاده از واژگان غیرفارسی داشت که پس از اصلاح، تأیید شد.

طرح بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایراد دارد اما ایرادها در حال کاهش است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح بانک مرکزی جمهوری اسلامی در مراحل قبل با اشکالات و ابهام‌هایی مواجه بوده که با رفت و آمد میان مجلس و شورای نگهبان، این موارد در حال اصلاح است و البته اشکالات هم در حال کاهش است.

او گفت: طرح حمایت از مالکیت صنعتی در مجلس اصلاحاتی داشت که تأیید شد؛ اما مواردی که مجلس بر نظرش اصرار داشت، به مجمع تشخیص می‌رود.

آقای طحان نظیف همچنین گفت طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل هم ابهام‌ها و اشکالاتی داشته که عمده آن‌ها برطرف شده؛ سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد که تنها ۲ مورد در شورا با ایراد مواجه بود و هنوز حل نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ۸ اصلاح اساسنامه و ۸ استعلام از دیوان عدالت اداری، در جلسات شورای نگهبان بررسی شده؛ اصلاح اساسنامه صندوق ضمانت سپرده‌ها و اساسنامه سازمان توسعه و بهره‌برداری فناوری‌های نوین آب‌های جوی از این اساسنامه‌ها هستند.

او ادامه داد: اصلاح اساسنامه شرکت بازآفرینی شهری ایران، اصلاح اساسنامه شرکت عمران شهر‌های جدید و اصلاح ماده ۷ اساسنامه بانک سپه در میان اساسنامه‌های تأیید شده هستند. شورای نگهبان همچنین اصلاح اساسنامه‌های سازمان مناطق آزاد تجاری – صنعتی بانه – مریوان، مهران، بوشهر، سیستان، قصرشیرین و اینچه برون را هم تأیید کرده.

هادی طحان نظیف گفت: اصلاح اساسنامه شرکت سهامی برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان هم تأیید شده، اما اصلاح اساسنامه شرکت شهرک‌های کشاورزی به علت ابهام در رعایت سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی باید در دولت اصلاح شود.

هنوز گزارشی از ادعای دریافت خودرو نداشتیم 

سخنگوی شورای نگهبان گفت: هنوز در مورد ادعای دریافت خودرو از سوی نمایندگان گزارشی دریافت نکردیم و در نتیجه اظهارنظری نداریم. اگر تخلفی رخ داده باشد، در بررسی‌ها اعمال خواهد شد.

طحان نظیف افزود: در نشست با مسئولان وزارت کشور، در مورد مسائل انتخابات پیش رو و اعمال سیاست‌های کلی انتخابات گفتگو کردیم. هر دستگاهی در مورد انتخابات وظایفی دارد که برخی اقدام‌های مشترک هستند. برای نمونه اواخر پارسال همایش آموزشی مشترکی را با وزارت کشور برای دست اندرکاران انتخابات داشتیم و کارگروه‌های مشترکی هم در سطوح کارشناسی تشکیل شده است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: تاکنون ۴ همایش ملی را با مسئولان استانی برگزار کردیم و آموزش ۳۰۰ هزار ناظر شورای نگهبان که کارمند این شورا هم نیستند، در دستور کار بوده تا صیانت از آراء اجرایی شود.

او افزود: مصداق‌های تحرکات انتخاباتی را باید جداگانه بررسی کرد که اگر در چارچوب قانون باشد، ایرادی ندارد.  

هادی طحان نظیف گفت: مخاطب راهبرد‌های سلامت، امنیت، مشارکت و رقابت، همه دستگاه‌هایی هستند که در فرآیند اجرایی و دیگر فرآیند‌های مسئولیت‌هایی دارند. برخی دستگاه‌ها اصلی و برخی در این راهبرد‌ها به عنوان همکار شناخته می‌شوند.  

سخنگوی شورای نگهبان درباره بررسی طرح نمایندگان برای اصلاح قانون انتخابات مجلس گفت: این اصلاحات همه آنچه را باید داشته باشد، ندارد. مبنای این اصلاحات قانونی باید سیاست‌های کلی انتخابات باشد که با ابلاغ رهبری، جایگاه بالادستی را دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.