«تغییر ساعت اتفاق افتاده برای برخی مدلهای گوشی تلفنهمراه نسبت به ساعت رسمی کشور، ناشی از تنظیمات و نسخه نرمافزاری گوشی بوده و ارتباطی با شبکه تلفنهمراه اپراتور ندارد. در صورتی که این موضوع با بهروزرسانی نرمافزار گوشی برطرف نشد، از قسمت تنظیمات گوشی، «ساعت» بهصورت دستی قابل تنظیم است.»
در همین زمینه، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) نیز اطلاعیهای به شرح زیر منتشر کرده است:
– عدم تغییر ساعت تابستانی یا به عبارتی عدم اعمال DST(Daylight Saving Time) بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی از ابتدای سال ۱۴۰۲، پس از ابلاغ قانون در اول خرداد ماه ۱۴۰۱ با پیگیریهای انجام شده توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از مراجع جهانی مانند ICANN و IANA در نسخههای به روزرسانی شده زمان کشورها منتشر و همچنین در سرورهای زمانی نظیر time.is نیز از حدود ۶ ماه قبل تغییرات لازم اعمال شده است.
– مکاتبه و پیگیری لازم از اپراتورهای همراه نیز از چند ماه قبل صورت گرفته و آنها نیز تغییرات لازم را در سطح شبکه اعمال کرده و سامانههای خود را به روزرسانی کردهاند. ضمن اینکه در سایر ارائه دهندگان خدمات نیز پیشبینی لازم انجام گرفته و در سرورهای زمانی داخل کشور اعمال تغییرات از قبل صورت گرفته است و سامانههایی که از این مراجع برای تنظیم ساعت استفاده کردهاند، بدون مشکل خدمات الکترونیکی ارائه کردهاند.
-براساس این اطلاعیه، برای اینکه در گوشیهای تلفن همراه، عدم تغییر ساعت تابستانی به صورت خودکار رخ دهد؛ لازم است دو اقدام انجام گیرد: ابتدا باید شبکه اپراتورها با سرورهای جهانی بر مبنای این سیاست جدید (عدم اعمال ساعت تابستانی) تنظیم شود که از قبل پیشبینیهای لازم بر اساس پیگیری وزارت ارتباطات انجام گرفته و تمام تغییرات لازم در سامانهها و تجهیزات شبکه اپراتورها اعمال شده است. اقدام دیگر نیز در سمت گوشی کاربران است که تولیدکنندگان گوشی تلفن همراه بر اساس مراجع معتبر بینالمللی باید نسخههای به روزرسانی گوشیهای تلفن همراه خود را منتشر میکردند تا عدم اعمال تغییر ساعت تابستانی به صورت خودکار انجام گیرد. بیشتر تولید کنندگان گوشی نیز نسخههای به روزرسانی شده خود را منتشر کردهاند اما در برخی گوشیهای تلفن همراه که تنظیمات توسط تولیدکننده به روز نشدهاند، با مشکل مواجه شدند. لذا پیگیری لازم از سایر تولیدکنندگان گوشی که به عدم تغییر ساعت تابستانی در ایران توجه لازم را نداشتهاند، در حال انجام است تا این مشکل رفع شود. مراکز تماس اپراتورهای تلفن همراه نیز آماده ارائه راهنمایی به کاربران خود در مورد تنظیم و به روزرسانی هستند.
اطلاعیه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از اینجا در دسترس است.
https://tejaratgardan.ir/?p=235686