×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
اعتراضات سراسری مردم آمریکا علیه نژادپرستی

تجارت گردان | اعتراضات سراسری مردم آمریکا علیه نژادپرستی

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از شبکه خبر،حکایت تبعیض نژادی در آمریکا موضوع جدیدی نیست بلکه این روند ریشه در تاریخ این کشور دارد، از برده داری گرفته تا کشتار و تبعیض اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی علیه نژادهای غیرسفیدپوست. مردم در شهر‌های مختلف در حال پیوستن به صف معترضانند و البته پلیس و نیرو‌های نظامی و امنیتی آمریکا هم در اَشکال گوناگون، اعتراضات مردمی را سرکوب میکند.

اعتراضات به نژاد پرستی در آمریکا، حالا سراسری شده، از نیویورک و واشنگتن گرفته تا لس‌آنجلس، دالاس ممفیس، آتلانتا، اوکلند، فینیکس، دنور، و دیگر شهرها.

در پایتخت آمریکا، مقابل کاخ سفید، معترضان به نمایندگی از مردم همه‌ی شهر‌ها، شعار می‌دهند، اینجا «نه عدالت هست نه صلح».

برای جلوگیری از تظاهرات، دولت محدودیت‌های آمد و شد وضع کرده، محدودیت‌هایی که به بهانه کرونا وضع شده‌اند، اما بر اساس گزارش‌ها، در شهر‌هایی اعمال شده که آنقدر‌ها هم درگیر کرونا نیستند.
مثلا در همین ایالت مینه سوتا، که تنها ۲۳ هزار مبتلای کرونا دارد و در دو ماه گذشته محدودیت‌های چندانی برای کرونا اعمال نشده، مردم این ایالت هم خوب می‌دانند کرونا بهانه است.
هزاران نفر به خیابان‌ها آمده اند. این افراد همه محدودیت‌ها را نادیده گرفته اند. تعداد معترضان بیشتر می‌شود. مردم شهر خشمگین هستند و احساس می‌کنند تاکنون هیچ اقدامی انجام نشده است اما  سرکوب اعتراضات، به قوانین منع رفت و آمد محدود نشده. پلیس آمریکا، با تمام توان، به میدان آمده؛ از زیر گرفتن معترضان با خودرو در شهر دنور تا جولان ماشین‌های آب‌پاش در خیابان‌ها و شلیک گاز اشک‌آور به معترضان و به میدان آمدن گارد ملی پلیس آمریکا و شلیک گلوله فلفلی به سمت خبرنگار در پخش زنده حتی حمله پلیس به این زوج جوان، که نظاره گر اعتراضات بودند.
ماجرا از همین خشونت پلیس شروع شد، خشونتی که گزارش مکتوب آن یک قتل ساده است، اما تصاویر، خبر از یک جنایت نژادی می‌دهند. جایی که پلیس خودبرترپندار، نَفَس جورج فلوید، جوان سیاهپوست را، زیر زانویش حبس کرده. در این حال، دراک شووین، افسر پلیس عامل قتل جوان سیاه‌پوست، حالا پس از گذشت چند روز از جنایتش، و برای کاستن از موج اعتراضات، دستگیر شده. از نظر اداره پلیس آمریکا جرم آقای دراک شواین این است که به جای ۵ دقیقه، ۸ دقیقه زانویش را روی گردن جرج فلوید گذاشته.

جرم جرج فلوید، بیش از هر چیز، این بوده که سیاهپوست به دنیا آمده؛ و در جایی به دنیا آمده که اگر سیاهپوست باشی داستان فرق می‌کند، جرج فلوید، اولین سیاهپوستی نیست که قربانی نژادپرستی در آمریکا می‌شود. این معترضانی که صدای خشم‌شان شهر‌های آمریکا را فراگرفته می‌خواهند جرج فلوید آخرین قربانی تبعیض نژادی در آمریکا باشد، تبعیضی ساختار یافته در حکومت آمریکا که چیز جدیدی نیست؛ این را جو بایدن می‌گوید، معاون اوباما و نامزد انتخابات ریاست جمهوری.

این تبعیض نژادی ۴۰۰ ساله، در همین بحران کرونا هم خودش را نشان داد. مثلا در واشنگتن پایتخت آمریکا، سیاه پوستان کمتر از نیمی از جمعیت را تشکیل می‌دهند، اما ۷۶ درصد جان باختگان کرونا از میان آنهاست.

کاربران آمریکایی در فضای مجازی هشتگ Black Lives Matter راه انداخته‌اند و با این هشتگ فریاد می‌زنند: زندگی سیاهان مهم است. حالا این فقط شعار سیاهان نیست، هم لاتین‌تبار‌ها به جنبش اعتراضی علیه تبعیض نژادی پیوسته‌اند و هم سفیدپوستان.

همه ماجرا در همین طرحی که کاربران آمریکایی دست به دست می‌کنند خلاصه شده. قربانی شدن سیاهپوستان در نظام سرمایه‌داری آمریکا. معترضان می‌خواهند این تبعیض ساختار یافته را پایان دهند.
وزارت امور خارجه کشورمان، با تقبیح تبعیض نژادی در آمریکا تاکید کرد: صدای معترضان در آمریکا باید شنیده و سرکوب آمریکایی‌های رنج‌دیده و محدودیت رسانه‌ها باید سریعا متوقف شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.