×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اعطای وام‌های ارزان قیمت و زمین رایگان به دانش‌بنیان‌ها در منطقه آزاد ماکو/ می‌توانیم قطب گردشگری شویم

سین گروسی مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با حضور در غرفه حیات، در نمایشگاه مطبوعات، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: یکی از ظرفیت‌های منطقه آزاد ماکو موضوع لجستیک است؛ ماکو در حقیقت نقطه اتصال قاره آسیا به اروپا محسوب می‌شود و به نوعی سرزمین چهار سو نام دارد.

وی در خصوص میزان اهمیت منطقه آزاد ماکو افزود: این منطقه به لحاظ ارتباط با ترکیه، آذربایجان، گرجستان و کشورهای اروپایی در حقیقت یک نقطه استراتژیک است و اعتقاد داریم می‌تواند به‌عنوان کلید ورود، غرب را به شرق یعنی سرخس را به بازرگان و جنوب شرق را به شمال غرب یعنی به بازرگان متصل کند. این یکی از مسائل بسیار مهم منطقه است و جزو ظرفیت‌های منطقه آزاد ماکو در حوزه‌های لجستیک، تجارت و ترانزیت محسوب می‌شود.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو ادامه داد: در حقیقت دهکده ۱۱۲۰ هکتاری در این منطقه که شامل فرودگاه، راه آهن و همچنین موضوع بندر خشک انبارها و سرد خانه‌ها است، جزو بزرگ‌ترین دهکده‌های لجستیک به حساب می‌آید.

وی درخصوص موضوع تفاهمی که رئیس جمهور ایران با کشور ترکیه داشتند، بیان کرد: بخشی از موضوعات این توافق، به حوزه‌های لجستیک و ترانزیت مربوط می‌شود و ما قطعا باید راه‌آهن دهکده لجستیک را به چشم ثریا ببینیم و از آنجا به ترکیه وصل شویم و در نهایت مرند هم به دهکده لجستیک ما متصل شود.

گروسی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: همانطور که از دیر باز موضوع اتصال ریلی با ترکیه مطرح بوده و این کلید یک کریدور بین‌المللی است که از قدیم جاده ابریشم نام‌گذاری شده است. بنده می‌گویم بزرگراه ابریشم مطرح بوده و امروز هم اهمیت خود را حفظ کرده است ولی مواردی که ماکو در آن نقش داشته باشد، در تفاهم‌نامه موضوع اول بازارچه مشترک است.

وی در این خصوص اضافه کرد: ما یک بازارچه‌ای داریم به نام ساری سوب و این بازارچه مورد توجه ترک‌ها بوده است؛ آن‌ها ۱۴۶ غرفه احداث کردند و ما در سفر رئیس جمهور اعلام آمادگی کردیم که همان تعداد غرفه را در این منطقه ایجاد می‌کنیم و آنها قرار است کالاها را به ما اعلام کنند؛ قطعا در این راستا می‌توانیم سریعا اینجا را به عنوان بازارچه مشترک، احداث کنیم.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در خصوص شهرک صنعتی مشترک اینگونه توضیح داد: ما می‌توانیم شهرک سرمایه‌گذاری خارجی مشترک بین ایران و ترکیه داشته باشیم و تولیدات در آن انجام شود.

وی با بیان اینکه موضوع مهم دیگری که می‌توانیم در راستای آن تفاهم داشته باشیم، موضوع گردشگری است، خاطرنشان کرد: به لحاظ اینکه ماکو با شرق ترکیه که شامل بندر ترابزون است و ارتباط بسیار خوبی دارد، ما می‌توانیم این منطقه را به عنوان منطقه گردشگری ترکیبی داخلی-خارجی ایجاد کنیم تا بتواند راهی برای گردشگری شود و به‌عنوان مقصد گردشگری مورد توجه گردشگران باشد زیرا ما سالانه حدود ۵ میلیون مسافر از این منطقه عبور کرده و به سمت ترکیه می‌روند.

گروسی ادامه داد: قطعا ما باید امکانات زیر ساختی ایجاد کنیم تا این عزیزان که می‌خواهند به ترکیه بروند، در ماکو اقامت داشته باشند که هم هزینه‌های‌شان کاهش پیدا می‌کند و هم از آثار منازل طبیعی و تاریخی اینجا بازدید خواهند کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: درست است همیشه از ماکو  انتظار فعالیت‌های لجستیکی، تجاری و ترانزیتی داریم اما این منطقه می‌تواند به یک منطقه و قطب خوب گردشگری تبدیل شود و عزیزان از اینجا به کشورهای دیگر سفر کنند و همراه خود و خانواده‌شان با هزینه‌های کم‌تر از کشورهای خارجی بازدید کنند.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه ما تفاهم‌نامه‌ای با شرکت ماهان به ارزش ۲۰ هزار میلیارد ریال منعقد کردیم؛ افزود: در حوزه‌های زیر ساخت گردشگری سرمایه‌گذاری می‌شود که امیدوار هستیم در تفاهم‌نامه‌ی ایجاد شده با ماهان و تفاهم‌نامه‌های دیگری که با مبلغ ۲۷۰۰ میلیارد با شرکت‌های دیگر داریم، که در مجموع  4700 میلیارد در بحث سرمایه گذاری گردشگری خواهیم داشت، بتوانیم منطقه تجاری-صنعتی ماکو را به‌عنوان یک مقصد گردشگری ثبت کرده و پذیرای مردم باشیم.

وی اضافه کرد: ما اتاق تسهیل سرمایه‌گذاری را ایجاد کردیم و سعی داریم سهولت در کسب و کار را ایجاد کنیم. بسته‌های آماده‌ای هم در حوزه لجستیک، ترانزیت، تجارت و همچنین امنیت غذایی و گردشگری ایجاد کردیم.

گروسی همچنین یادآور شد: اخیرا تفاهم‌نامه با شرکت‌های مختلف از جمله شرکت‌های دانش بنیان داریم و تفاهم‌نامه‌ای با معاونت علمی و فن‌اوری ریاست جمهور  با حضور آقای دهقانی فیروز آبادی بسته شد که در این راستا ما اولین شهرک اقتصادی دانش‌بنیان را در ماکو برای جذب سرمایه‌گذاران عزیز و کسانی که از فن‌آوری نو و دانش بنیان استفاده می‌کنند، راه‌اندازی می‌کنیم. 

وی افزود: همچنین ۱۰۰ هزار متر زمین را به این کار اختصاص دادیم. وام‌های ارزان قیمت و زمین رایگان را برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فن‌آور که در حال صادرات کالاهای‌شان هستند، در نظر می‌گیریم، شرکت‌هایی که می‌توانند در همین منطقه تولید و صادرات داشته باشند.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو همچنین گفت: این طرح‌ها دائمی است و یک شهرک اقتصاد دانش‌بنیان می‌شود که میزان زمینی که شرکت‌های تجاری‌سازی کردند و به صنعتی‌سازی رسیده‌اند، را به آنها اختصاص می‌دهیم که کالاهای‌شان را از این نقطه صادر کرده و در این منطقه سرمایه‌گذاری کنند. 

میناسادات حسینی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.