×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
اعمال محدودیت ۲۰ میلیون مترمکعبی گاز به پتروشیمی‌ها در زمستان

احمد مهدوی ابهر، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در رابطه با اعمال محدودیت گاز به پتروشیمی‌ها گفت: به بعضی از پتروشیمی‌ها اعمال محدودیت جزئی، یعنی در حد یک یا دو فاز، داده شده است و به همین خاطر هم ما گفتیم که این مجتمع‌ها اورهال یا همان تعمیرات اساسی‌شان را در این فصل انجام بدهند.

وی افزود: ابتدای زمستان به ما اعلام شده بود که ۲۰ میلیون مترمکعب از گاز تخصیصی به پتروشیمی‌ها کاسته می‌شود ولی از اینکه در حال حاضر چقدر محدودیت داده شده اطلاعاتی در دسترس نداریم.

عدم النفع ۲۵ هزار میلیارد تومانی با قطع گاز پتروشیمی‌ها

به گزارش خبرنگار مهر براساس آمارهای رسمی هر روز قطعی گاز در صنعت پتروشیمی بین ۱۸ تا ۲۰ میلیون دلار عدم‌النفع برای کشور به همراه دارد. در نتیجه اگر طبق برنامه وزارت نفت، تأمین گاز موردنیاز این صنعت روزانه ۱۹.۵ میلیون متر مکعب دچار محدودیت شود، عدم‌النفع روزانه کشور معادل ۸.۳ میلیون دلار خواهد بود.

با توجه به بازه ۴ ماهه اعمال محدودیت، مجموع عدم‌النفع ناشی از تشدید مصرف گاز در بخش خانگی و محدودیت گاز در صنایع پتروشیمی حدود یک میلیارد دلار برآورد می‌شود. با در نظر گرفتن نرخ ارز معادل ۲۵ هزار تومان، مجموع عدم‌النفع کشور حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان محاسبه می‌شود.

این عدم‌النفع یک میلیارد دلاری از آنجایی اهمیت بیشتری می‌یابد که بدانیم نقش صنعت پتروشیمی در ارزآوری و ایجاد ثبات در بازار ارز در سال‌های اخیر بسیار کلیدی و حیاتی بوده است و حال این ارزآوری در ۴ ماه سرد سال کاهش قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت.

طبق آمار در ۴ ماه سرد سال، مصرف گاز خانگی و تجاری معادل ۵۸ درصد از کل تقاضای گاز کشور است. این مصرف افسارگسیخته در بخش غیرمولد باعث شده است که کشور نه تنها از مواهب حضور فعال در بازار صادراتی گاز منطقه محروم شود، بلکه به دلیل محدودیت در تأمین گاز صنایع پتروشیمی سالانه حدود یک میلیارد دلار عدم‌النفع نیز به کشور تحمیل شود.

مصرف زیاد گاز در بخش غیرمولد به خصوص بخش خانگی و تجاری، لزوماً بدین معنا نیست که صرفاً مردم کشور در مصرف بی‌رویه گاز اهتمام دارند بلکه مجموعه‌ای از ناکارآمدی‌ها از جانب دولت‌ها هم به عنوان عامل مؤثرتر در بروز وضعیت فعلی تراز گازی کشور نقش داشته است.

با قطع گاز ارزآوری پتروشیمی‌ها دچار مشکل شد

این گزارش حاکی است پیشتر دبیرکل انجمن کارفرمایان پتروشیمی در گفت وگویی اعلام کرده بود ما مشکل دولت را درک می‌کنیم، این را نیز می‌دانیم نگاه و اولویت اول دولت تأمین گاز منازل و مردم است، اما ما هم تعهد فروش به خارج از کشور داریم، درست نیست در کشوری که دومین منابع گاز دنیا را دارد به خاطر عدم برنامه‌ریزی و مصرف بهینه بخش تولید مجبور به توقف شود.

وی ادامه داد: فعلاً چاره‌ای نیست، اما انتظار می‌رود دولت مردم را به مصرف بهینه و هدر ندادن سوخت سوق دهد، سیاست تشویق و تنبیه در نظر بگیرد، درست مصرف کردن واقعاً تبدیل به یک فرهنگ شود. اکنون گاز بخش خانگی در کشور ما ارزان است، مردم گاز خانگی را هر متر مکعب حدود ۱۱۰ تومان خریداری می‌کنند، ما ۳,۷۰۰ تومان بابت خوراک خریداری می‌کنیم، بنابراین تا وقتی نرخ پایین است مردم توجه نمی‌کنند و مصرف بهینه نخواهد شد.

وی یادآور شد: پتروشیمی یک صنعت پویا است و خوشبختانه تولید نیز به خوبی رو به پیشرفت است، اما دولت به ما تعهد خوراک داده و واحدها را بر مبنای تعهد خوراک ایجاد کردیم که اکنون با کاهش خوراک گازی دچار مشکل شده‌ایم.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ابراز امیدواری کرد که موضوع تأمین خوراک گازی حل شود تا در سال‌های آینده با یک برنامه‌ریزی صنایع بخصوص صنعت ارزآور پتروشیمی که امروز نیز کشور به این ارز نیاز دارد، لطمه نخورند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.