×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
افتتاح اولین مرکز نوآوری خصوصی میراث‌/ ابلاغ اساسنامه دانشگاه فرشچیان

به گزارش روز جمعه خبرنگار فرهنگی ایرنا، حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در هفته پایانی دولت دوازدهم نیز روزهای پرخبری را گذراند. از جمله نشست‌های علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اعضای شوراهای مشورتی، شورای فنی، شورای ثبت و حریم میراث‌فرهنگی، شورای ثبت و حریم میراث‌طبیعی، هیات عالی قیمت‌گذاری اشیای منقول و کمیته تشخیص نفایس و اداره کل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث ‌معنوی و طبیعی همچنین تمدید مهلت ارسال آثار به دومین رویداد ملی میراث‌فرهنگی. 

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نشستی با با قدردانی از اعضای شوراهای مشورتی گفت: اکنون میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دولت صاحب رای شده، جایگاه آن ارتقا یافته و به یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشور تبدیل شده است.

 علی‌اصغر مونسان همچنین به اهمیت تصویب لایحه شرح ماموریت‌ها و وظایف وزارتخانه اشاره کرد و افزود: طی جلسات کارشناسی، با دقت و وسواس این لایحه که آینده وزارتخانه به آن بستگی دارد، تنظیم شد و در کمیسیون‌ها در حال بررسی است.

او ابراز امیدواری کرد در صورت تصویب این لایحه در دولت آینده و با کمترین تغییر جایگاه وزارتخانه بیش از این ارتقا پیدا کند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: سعی کردیم در این لایحه به‌دقت شرح ماموریت‌های هر سه حوزه را بگنجانیم. همچنین در خصوص اختیارات شوراهای میراث‌فرهنگی لوایح مهمی را تنظیم کرده‌ایم. در حال حاضر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشور تبدیل شده است.

تمدید ارسال آثار به دومین رویداد ملی میراث‌فرهنگی

دبیر علمی رویداد ملی میراث‌فرهنگی با محور میراث روستایی ایران از تمدید ارسال آثار به این رویداد ملی تا ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ خبر داد.

 معصومه محرر گفت: همزمان با فرا رسیدن هفته میراث‌فرهنگی و در راستای شعار سازمان جهانی گردشگری در سال ۲۰۲۰ با عنوان گردشگری و توسعه روستایی، معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز و انجمن علمی گردشگری و هتل‌داری این دانشگاه با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اقدام به برگزاری دومین رویداد ملی میراث‌فرهنگی با محوریت میراث روستایی ایران به شکل مجازی کرد.

دبیر علمی رویداد ملی میراث‌فرهنگی افزود: این رویداد شامل برگزاری مسابقه تولید محتوا، سلسله نشست‌های علمی با حضور صاحب‌نظران این حوزه، نمایش تورهای مجازی و پخش مستند بود. این برنامه به‌مثابه راهکاری برای جبران فاصله اقشار جامعه با میراث‌فرهنگی به‌شمار می‌رود.

گمانه‌زنی‌ها برای وزیر میراث‌فرهنگی در دولت سیزدهم

پرونده فعالیت دولت دوازدهم بسته شد؛ دولتی که برای نخستین بار در آن سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صاحب صندلی وزارت شدند. بسیاری در این دوره منتظر تحول بزرگ در این عرصه بودند. شاید نشانه های این جهش بزرگ نیز با ورود چند برابر شدن گردشگر خارجی به ایران به چشم می خورد که کرونا آمد تمام معادلات نه تنها ایران را بلکه جهان را تغییر داد. ایران تلاش و برنامه های زیادی برای ورود گردشگران خارجی به ایران داشت که از آن جمله می توان به برداشتن روادید عمان، روسیه نام برد که شاید برداشته شدن این روادید اتفاق افتاد؛ اما مواهب زیادی برای ایران نداشت.

دولت سیزدهم این روزها در حال تنظیم فهرست وزرای پیشنهادی به مجلس است. هروز اخباری در خصوص وزاری کابینه به گوش می رسد؛ ولی شاید بخش جالبش برای علاقه‌مندان حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشخص نبودن گزینه ای برای این وزارت خانه است.

هر بار هنگامی که فهرست غیر رسمی از سوی رسانه ها منتشر می شود، هنوز گزینه ای برای این وزارت خانه دیده نمی شود؛ اما باید امیدوار بود دولت سیزدهم به جایگاه مهم این وزارت خانه  در سیاست گذاری هایش آگاه باشد و بداند شاید یکی از راه ها برای برون رفت نگاه جدی به این وزارت خانه است.

افتتاح نخستین مرکز نوآوری بخش خصوصی در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری

 نخستین مرکز نوآوری بخش خصوصی در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با همکاری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری آغاز به کار کرد.   پیرو فعالیت‌های صورت گرفته در خانه تاریخی سرهنگ ایرج به‌ عنوان مرکز نوآوری پژوهشگاه و دستاوردهای به‌ دست‌آمده نخستین مرکز نوآوری بخش خصوصی درحوزه‌های وابسته به میراث‌فرهنگی با عنوان «دنا» افتتاح شد.

مرکز نوآوری دنا که با همکاری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری شکل گرفته، فضایی برای فعالیت افراد خلاق، جوانان تحصیل کرده، نوآور و متخصص است تا بتوانند ایده‌های خود را در یک فضای کامال دوستانه و خلاق عملی کرده و به رشد فکری برسند.

از آنجا که ایده‌ها و خلاقیت‌های علمی، فرهنگی، هنری و به ویژه هوشمندسازی حوزه گردشگری، با حضور جوانان کمک بزرگی به صنعت گردشگری می‌کند، این مرکز با بررسی نیازهای حوزه گردشگری و میراث‌فرهنگی، به بروزرسانی و خلق نوآوری در بخش گردشگری راه اندازی شده تا با جذب گردشگران بیشتر باعث رشد اقتصادی و معرفی بهتر کشور در این بخش شود.

همه منتظر وزیر جدید میراث‌فرهنگی، ابلاغ اساسنامه دانشگاه استاد فرشچیان

انتشار کتاب «دریای پارس به روایت باستان‌شناسی» به همت موزه ملی ایران و بنیاد موقوفات افشار

رئیس‌کل موزه ملی ایران با اشاره به انتشار کتاب دریای پارس به روایت باستان‌شناسی گفت: با نگاهی گذرا به تاریخچه پژوهش‌های باستان‌شناسی ایران می‌توان پی‌ برد که کرانه‌های خلیج‌فارس و جزایر آن بسیار کمتر از سایر نقاط کشور مورد توجه باستان‌شناسان بوده و این درحالی است که این بخش از ایران به گواه یافته‌های باستان‌شناسی از دوره‌های بسیار دور پیش‌ از تاریخ تا دوره‌های تاریخی و اسلامی همواره نقش مهمی در شکل‌گیری جوامع و فرهنگ‌های گوناگون انسانی داشته است.

 جبرئیل نوکنده افزود: از اواخر دوره‌های پیش‌ از تاریخ تاکنون خلیج‌فارس و جزایر آن همواره مرکز مبادلات تجاری، فرهنگی، سیاسی و نظامی و مورد توجه سلسله‌های مهم تاریخی ایران از عیلام گرفته تا هخامنشیان، ساسانیان و سلسله‌های دوران اسلامی بوده است. آثار کنترل آن‌ها بر این دریا علاوه بر کرانه‌های شمالی و جزایر آن در کرانه‌های جنوبی آن از کویت گرفته تا عمان در مکان‌های متعددی دیده می‌شود. شواهد باستان‌شناسی تجارت دریایی دوره اشکانی و ساسانی با مناطق شرقی آفریقا، شبه‌جزیره هند و شرق دور را به اثبات رسانده‌اند.

ثبت اضطراری برای تونل تاریخی دستکَند گیلان درخواست شد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اعلام کرد: پرونده تونل تاریخی دستکند تازه کشف شده گلسرک رشت برای ثبت اضطراری ارسال شد.

ولی جهانی افزود: پرونده یاد شده با پرونده استخر لاهیجان برای ثبت در فهرست آثار ملی ارسال شده که می بایست برای تونل یادشده به دلیل فعالیت راهداری در آن منطقه شماره ثبت اضطراری دریافت شود. فرماندار رشت مبلغ ۲ میلیارد ریال برای مطالعه و مستندسازی این تونل اختصاص داده است. کشف این تونل به لحاظ تاریخی و گردشگری حائز اهمیت است و تاکنون مطالعات کارشناسان نتایج خوبی را به همراه داشت.

معاون میراث فرهنگی گیلان گفت: براساس بررسی‌ها ورودی اصلی تونل که به نظر می رسد برای مقابله با دشمن کنده شده است، از بدنه کوه پیدا شد و تاکنون عملیات نقشه برداری در ۶۰۰ متر از آن انجام گرفت.

همه منتظر وزیر جدید میراث‌فرهنگی، ابلاغ اساسنامه دانشگاه استاد فرشچیان

ارتقای جایگاه وزارتخانه میراث با پرهیز از حاشیه‌ و تمرکز بر کار

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: با پرهیز از حاشیه‌ها و تنها با تاکید بر انجام کار برای مردم جایگاه‌ وزارتخانه تا جایی ارتقا یافت که در راستای ماموریت‌های دولت دوازدهم برای ایجاد اشتغال و رونق گردشگری قرار گرفت.

مونسان ارتقای جایگاه در سطح ملی و استانی را به‌عنوان یکی از چالش‌های وزارتخانه دانست و افزود: با پرهیز از حاشیه‌ها و تنها با تاکید بر انجام کار برای مردم جایگاه‌مان را تا جایی ارتقا دادیم که در راستای ماموریت‌ها دولت دوازدهم برای ایجاد اشتغال و رونق گردشگری قرار گرفتیم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به ارتقای جایگاه گردشگری کشور در سطح جهانی اشاره کرد و گفت: در این دوره حداکثر ارتباط را با سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) و دبیر آن داشتیم و امتیازات خوبی گرفتیم. قبل از این بدون هیچ استفاده مفیدی تنها حق عضویت را می‌پرداختیم. در حوزه صنایع‌دستی هم در این دوره شهرهای زیادی به ثبت جهانی رسید.

مونسان با اشاره به رشد گردشگران خارجی و تنوع محصولات گردشگری افزود: قبل از شیوع کرونا در بخش گردشگری تعداد گردشگران ورودی به ۸ میلیون و ۸۶۰ هزار نفر رسید که نشانه جهشی فوق‌العاده در این حوزه بود. تنوع محصولات گردشگری این حوزه را از رخوت خارج کرد و در حال حاضر اکوتوریسم و طبیعت‌گردی با گردشگری تاریخی کشور رقابت می‌کند.

بازگشایی غار علیصدر با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر گفت: این مجموعه تفریحی، سیاحتی برای پذیرش گردشگر از ابتدای فصل تابستان بعد از هفت ماه تعطیلی بازگشایی شده و گردشگران می توانند با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی از تماشای زیبایی های این غار آبی لذت ببرند.

مهدی مجیدی افزود: مجموعه تفریحی، توریستی غار علیصدر با موافقت ستاد مدیریت کرونا بازگشایی شده و در جریان حضور گردشگران تمامی پروتکل های بهداشتی به صورت کامل و دقیق اجرا و رعایت می شود.  

وی با بیان اینکه این مجموعه در هشت ماه گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل بود، اظهار داشت: با پیگیری انجام شده و موافقت ستاد کرونا، غار علیصدر از ابتدای تابستان فعالیت خود را آغاز کرد و پذیرش گردشگر برای بازدید با اجرای دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی انجام می شود.

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر با بیان اینکه با بازگشایی غار علیصدر میزبان مسافران این مجموعه در فصل تابستان هستیم، افزود: تیرماه امسال ۳۲ هزار نفر از غار علیصدر بازدید کردند که این رقم در تیرماه سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۱۱۲ هزار نفر بود.

وی با بیان اینکه فعالیت این مجموعه موجب رونق گردشگری استان همدان و جبران بخشی از آسیب های وارده به این بخش از جمله اهالی بومی منطقه به دلیل شرایط ناشی از همه گیری ویروس کرونا می شود، عنوان کرد: غار علیصدر به طور میانگین سالانه ۶۰۰ هزار بازدیدکننده دارد که این رقم در سال ۹۹ به حدود ۸۰ هزار گردشگر کاهش یافت.

رئیس‌جمهوری اساسنامه دانشگاه فرشچیان را ابلاغ کرد

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، اساسنامه دانشگاه هنرهای اسلامی – ایرانی استاد فرشچیان را که در جلسه ۷۸۴ این شورا به تصویب رسیده بود برای اجرا ابلاغ کرد. بر اساس این ابلاغیه، دانشگاه هنرهای اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان به‌عنوان یک «دانشگاه خاص» پیشرو در آموزش، پژوهش، تولید و ترویج دانش هنری با مرجعیت علمی و هویت اسلامی و ایرانی با اهداف مشخص و برای مدت نامحدود با حمایت معنوی و مادی «سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» تأسیس می‌شود.

براساس اساسنامه، این دانشگاه مطابق ضوابط و قوانین آموزش عالی و مبتنی بر آموزه‌های اصیل و دستاوردهای دیرینه هنری به‌منظور رشد، حفظ و احیای هنرهای اسلامی- ایرانی مطابق مندرجات این اساسنامه ایجاد می‌شود. قلمرو موضوع فعالیت این دانشگاه مباحث و مسائل مربوط به جلوه‌های گوناگون هنرهای اسلامی- ایرانی در معنای وسیع کلمه است.

همه منتظر وزیر جدید میراث‌فرهنگی، ابلاغ اساسنامه دانشگاه استاد فرشچیان

انتفاع جامعه محلی، رویکرد توسعه گردشگری روستایی در کشور

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: اقدامات این معاونت با هدف توسعه گردشگری روستایی در راستای بهره‌مندی جامعه محلی از منافع آن انجام شده، طوری که درآمدهای اقتصادی حاصل از گردشگری در میان جوامع روستایی توزیع و میزان اشتغالزایی در این مناطق افزایش یافته است.

ولی تیموری در نشست توسعه اقتصادی روستا با مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف تشریح اقدامات و بررسی نیازهای توسعه گردشگری در مناطق روستایی، گفت: با توجه به جایگاه مهم روستاها به عنوان یکی از مقصدهای مورد توجه گردشگران طی سال‌های گذشته، ۵۰۰ روستا به عنوان روستاهای هدف گردشگری انتخاب شد که برخی از آن‌ها با توجه به تغییرات سیاسی و جغرافیای طبیعی این مناطق دچار تغییرات شده بود که نیاز به ارزیابی و پایش آن‌ها وجود داشت.

به همین دلیل، با رویکرد حفظ حداکثری روستاهای گردشگرپذیر و ایجاد زمینه‌های رقابتی میان روستاها، طرحی با همکاری صاحبنظران حوزه گردشگری و روستا، شامل شاخص‌های ارزیابی و رتبه‌بندی تهیه شد. این طرح  با هدف رتبه‌بندی روستاهای گردشگرپذیر و تعیین استانداردها و شاخص‌های مورد نیاز روستاهای کشور مورد بررسی قرار گرفت. فاز مطالعاتی آن انجام شد و هم‌اکنون در مراحل نهایی جهت اجرا قرار دارد.

وی افزود: با عنایت به نامگذاری سال ۲۰۲۱ تحت عنوان گردشگری و توسعه روستایی توسط سازمان جهانی گردشگری(UNWTO) به منظور تعیین سیاست‌ها و برنامه‌های کلان ملی و تعیین نقشه راه توسعه گردشگری روستایی ایران، طرح مطالعات سند بخشی توسعه گردشگری روستایی کشور با رویکرد محصول محور در برنامه‌های پژوهشی معاونت گردشگری گنجانده شد که ضمن تهیه شرح خدمات مطالعاتی و تعیین مشاور ذیصلاح، مطالعات اولیه طرح در حال انجام است.

مرمت کاروانسرای عباس‌آباد میامی برای بررسی از سوی یونسکو آغاز شد

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان میامی گفت: مرمت کاروانسرای تاریخی عباس‌آباد در شهرستان میامی با هدف زمینه‌سازی برای بررسی‌های سازمان بین المللی یونسکو آغاز شد. مرمت این کاروانسرای تاریخی با هدف آماده‌سازی برای حضور ارزیابان یونسکو آغاز شد.  

 سید محمدصادق رضویان افزود: در این مرحله از مرمت کار بندکشی، پی‌بندی، استحکام‌بخشی و آواربرداری انجام می‌شود. این کاروانسرا در دوران صفویه ساخته شده است، از سلامت و پایداری نسبی برخوردار است و با توجه به واقع شدن در کنار جاده تهران – مشهد و عبور مسافران از کنار روستای عباس‌آباد، امکان تغییر کاربری و واگذاری این کاروانسرا به سرمایه‌گذار بخش خصوصی وجود دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.